سیدمحمد فخار : گره کور بخت مینی‌بوس‌های پایتخت رفته‌رفته باز می‌شود؛ گرهی که ۲۷سال بسته مانده بود و کسی به فکر باز کردنش نبود، سرانجام در سال‌جاری از هم باز شده و به‌زودی مینی‌بوس‌های تهران باید وارد موزه‌ها شوند.

 اين وسايل فرسوده كه تعدادشان بيش از هزار دستگاه بوده، آلودگي صوتي، آلودگي هوا و آلودگي بصري را همزمان با كيفيت پايين حمل‌ونقل عمومي براي شهروندان تهراني داشتند.

  • ثبت‌نام 700راننده

در راه نوسازي اين ميني‌بوس‌ها، طي سال 91شهرداري تهران و دولت توانستند 200دستگاه از اين وسايل را نوسازي كنند اما حدود هزار دستگاه ديگر از اين وسايل با عمر 23سال باقي ماندند و طي 4سال اخير كسي براي نوسازي آنها آستين بالا نزد. سرانجام شهرداري تهران طي طرحي 3گزينه را پيش پاي رانندگان ميني‌بوس گذاشت. اول اينكه ميني‌بوس‌ها را با تاكسي تعويض كنند، دوم تعويض ميني‌بوس با ون و سومين گزينه دادن مبلغي براي از رده خارج كردن آنها بود كه ميني‌بوس‌داران طي يك نظرسنجي گزينه يك را برگزيدند. در اين راه از ابتداي امسال طرح نوسازي ميني‌بوس‌ها با تاكسي آغاز شد و تا ابتداي آبان 700دستگاه ميني‌بوس فرسوده در سايت ستاد نوسازي ناوگان ثبت‌نام كرده‌اند.

  • هدف: خروج كامل فرسوده‌ها

ديروز خبر رسيد كه پس از موفقيت شهرداري تهران در كليد زدن طرح نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده، فاز دوم نوسازي اين وسايل فرسوده پايتخت با هدف نوسازي صددرصدي تا پايان سال آغاز شده است. پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در اين‌باره گفت: انباشت آلايندگي‌ها و تركيبات و گازهاي شيميايي سمي همچون اكسيدهاي نيتروژن، دي‌اكسيد گوگرد، ذرات معلق، منوكسيد كربن، تركيبات آلي فرار، شرايط و وضعيت بغرنج و ناگواري را براي سلامت زيست‌محيطي پايتخت ايجاد مي‌كند كه با مهار و كنترل آن، بخش قابل‌توجهي از چالش‌هاي مرتبط با اين حوزه (زيست‌محيطي) رفع و دفع مي‌شود. وي با اشاره به اينكه بحث نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده يكي از مهم‌ترين مباحث شركت واحد است، گفت: نوسازي و جايگزين‌سازي‌ ميني‌بوس‌هاي فرسوده در شهر تهران از ضرورياتي است كه خوشبختانه بنا بر تمهيدات و تدابير پيش‌بيني شده، تا پايان سال نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده پايتخت به اتمام خواهد رسيد.

  • اسقاط نزديك است

اكنون فاز دوم نوسازي آغاز شده و انتخاب خودرو نيز توسط مالكان ميني‌بوس‌ها انجام شده است كه به‌زودي بحث اسقاط ميني‌بوس‌هاي فرسوده و واگذاري خودروهاي جديد صورت خواهد گرفت. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران با بيان اينكه هم‌اكنون 1100دستگاه ميني‌بوس‌ بايد از رده خارج شوند، گفت: با شناسايي بقيه ميني‌بوس‌هاي فرسوده تلاش مي‌كنيم تا پايان سال‌جاري ميني‌بوس فرسوده‌اي در شهر تهران نداشته باشيم. وي با اشاره به طرح نوسازي ميني‌بوس‌هاي فرسوده تصريح كرد: در اين طرح شهرداري، 20ميليون تومان تسهيلات بلاعوض به متقاضياني كه فرايند ثبت‌نام را انجام داده‌اند و واجد شرايط لازم هستند، ارائه مي‌كند كه با احتساب 10ميليون تومان گواهي اسقاط، مالكان ميني‌بوس‌هاي فرسوده قادر خواهند بود با پرداخت مبالغ اندكي نسبت به جايگزيني ميني‌بوس فرسوده خود با تاكسي نو اقدام كنند. به گفته وي مالكان ميني‌بوس‌هاي فرسوده با دريافت مبلغ 20ميليون تومان تسهيلات بلاعوض و 10ميليون گواهي اسقاط به همراه دريافت وام 8درصد قادر خواهند بود ميني‌بوس مستهلك خود را با ميني‌بوس نو جايگزين‌كنند.

  • نيمي از اتوبوس‌هاي كشور فرسوده هستند

علاوه بر فرسودگي صد درصدي ميني‌بوس‌هاي تهران، 50درصد اتوبوس‌هاي كشور نيز به سن فرسودگي رسيدند. به گفته سردار تقي مهري رئيس پليس راهور ناجا، برابر آمار به‌دست آمده، حدود 45 تا 50درصد اتوبوس‌هاي كشور به سن فرسودگي رسيده و بايد نوسازي شوند. وي با بيان اينكه ورود اين اتوبوس‌ها در جاده‌ها ممنوع است، افزود: برابر قانون وسايط نقليه فاقد معاينه فني حق تردد در جاده‌ها را ندارند و اتوبوس‌هاي فرسوده هم فاقد معاينه فني هستند و نبايد از اين آنها استفاده كرد.

کد خبر 351749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha