مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان می‌گویند با گنجاندن لوله‌هایی بسیار کوچک درون برگ‌های گیاه اسفناج می‌توانند این گیاه را به ردیابی برای یافتن ماده‌ای شیمیایی به نام نیترو-آروماتیک تبدیل کنند،‌ ترکیبی که در مین‌ها و مهمات مدفون شده زیر خاک وجود دارد.

مین

براساس گزارش BBC، به گفته محققان ام آي تي با استفاد از اين تكنيك مي‌توان داده‌هاي مرتبط با رديابي اين تركيب شيميايي موجود در مواد منفجره را از طريق آب يا هوا دريافت كرده و آنها را به صورت مستقيم و بي‌سيم به گيرنده‌اي دستي ارسال كرد.

محققان در اين پروژه جديد نانوذرات و نانولوله‌هاي كربني را درون برگ گياه اسفناج قرار دادند. اسفناج گياهي است كه در عرض 10 دقيقه مي‌تواند آب را از ريشه روانه برگ‌ها كند.

محققان براي خواندن سيگنال‌هايي كه گياه ارسال مي‌كند، نور ليزري را به برگ تاباندند تا نانولوله‌هايي كه درون برگ وجود دارند بتوانند نور فروسرخ از خود متصاعد كنند. اين نور را همچنين مي‌توان با استفاده از دوربين مادون سرخ كوچكي كه به يك رايانه كوچك و ارزان‌قيمت متصل است رديابي كرد.

در مقاله‌اي كه توسط محققان ام آي تي منتشر شده‌است،‌راهكارهاي لازم براي تبديل كردن اسفناج به ردياب هرنوع ماده‌اي تشريح شده‌است. مايكل استرانو،‌محققي كه هدايت اين پروژه را به عهده دارد،‌پيش از اين نيز نانولوله‌هايي كربني ابداع كرده‌بود كه به عنوان ردياب‌هاي TNT و گاز سارين استفاده كرد.

زماني كه مولكول ماده هدف با ماده پليمري كه نانولوله را احاطه كرده تركيب مي‌شود، نحوه درخشش لوله را تغيير مي‌دهد. به اين شكل مي‌توان از اين گياه تغيير يافته براي كاربردهاي دفاعي و كنترل فضاهاي عمومي براي رديابي حملات تروريستي استفاده كرد زيرا با كمك اين گياه علاوه بر رديابي تركيبات شيميايي از طريق آب، مي‌توان اين تركيبات را از طريق هوا نيز رديابي كرد.

درحال حاضر با استفاده از اين گياه تغيير يافته محققان توانسته‌اند سيگنال‌هاي مواد منفجره را از فاصله يك متري رديابي كنند، اما در تلاشند تا اين فاصله را افزايش دهند.

کد خبر 351277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha