پس از گذشت ۱۳ روز از آغاز عملیات موصل نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد‌الشعبی) از صبح روز گذشته با باز کردن جبهه‌های جدید از غرب موصل وارد عملیات شدند تا مانع از فرار تروریست‌های داعش به سوریه شوند؛ مسئله‌ای که آنها را به مهم‌ترین نیروی این عملیات تبدیل می‌کند.

نبرد با داعش

طي حدود 2هفته گذشته نيروهاي الحشد‌الشعبي نقش كمرنگ‌تري داشتند و نيروهاي ارتش عراق و پيشمرگه‌هاي كرد بودند كه از محورهاي شمال، شرق و جنوب موصل عمليات را پيش بردند. با باز بودن محور غرب موصل نيروهاي داعش عملا امكان فرار به مرز سوريه را داشتند اما نيروهاي الحشد‌الشعبي اكنون براي كامل كردن حلقه محاصره و قطع اين راه فرار وارد عمل شده‌اند.

عمليات الحشد‌الشعبي و گروه‌هاي مقاومت عراق از محور غرب موصل با هدف قطع امدادرساني به داعش و نفوذ تروريست‌ها به سوريه صورت مي‌گيرد. اين محور سخت‌ترين بخش عمليات آزادي موصل به‌حساب مي‌آيد. الحشد‌الشعبي ماموريت پيدا كرده تا بر مناطقي به امتداد ۱۲ هزار كيلومتر شامل از تلعفر و الحضر تا حومه غرب موصل و مرزهاي سوريه و عراق تسلط يابد.

با حضور گروه‌هاي عصائب اهل‌الحق، سرايا عاشورا و حزب‌الله عراق، الحشد‌الشعبي عمليات خود را براي آزادي شهر تلعفر آغاز كرده‌ تا با آزاد كردن اين شهر ضربه‌اي مهلك به داعش با قطع مسير ارتباطي با سوريه وارد شود. تلعفر كه شهري عمدتا شيعه‌نشين همراه با اقليتي تركمن است از سال 2014به اشغال نيروهاي گروه تروريستي داعش درآمده است.

جنگنده‌هاي ارتش عراق حمايت هوايي از نيروهاي الحشد‌الشعبي را در پيشروي از محور غرب بر عهده دارند. كارشناسان نظامي به‌خاطر اهميت اين محور عقيده دارند اكنون الحشد‌الشعبي مهم‌ترين و بزرگ‌ترين نقش را در عمليات آزادسازي موصل برعهده دارد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد نيروهاي الحشد‌الشعبي روستاهاي الحميديه، الشروق، المخلط، الجايف، عين البيضه و الصجمه، الحمزه و سن الذبان در محور جنوب غرب را آزاد كرده و پرچم عراق را بر فراز اين روستاها به اهتزاز درآورده‌اند.

  • فشار آمريكا و احتمال تقابل با تركيه

آغاز عمليات نيروهاي بسيج مردمي از محور حساس غرب در حالي صورت گرفته كه نيروهاي ائتلاف ضد‌داعش به رهبري آمريكا اعلام كرده‌اند به‌مدت دو روز حملات خود را متوقف مي‌كنند. اين ائتلاف اعلام كرده كه اين توقف عمليات براي آنچه «حمايت و تقويت از دستاوردها» خوانده شده صورت گرفته اما منابع آگاه عقيده دارند اين اقدام براي فشار بر دولت عراق براي موافقت بغداد با مداخله نيروهاي نظامي تركيه و همچنين جلوگيري از عمليات الحشدالشعبي ازجمله ورود به شهر تلعفر است. طي 2روز گذشته هم به‌دنبال تشديد بحران ميان بغداد و آنكارا و بحث درباره نقش الحشدالشعبي حمايت ائتلاف آمريكا از نيروهاي عراقي حدود 70درصد كاهش پيدا كرده بود.

تركيه كه مداخله‌اش در عمليات موصل بارها با مخالفت دولت عراق مواجه شده تهديد كرده در صورت ورود نيروهاي الحشد‌الشعبي به شهر تلعفر با اقليتي تركمن واكنش نظامي نشان خواهد داد. همچنين نيروهاي سرايا عاشورا وابسته به مجلس اعلاي اسلامي عراق مسئوليت ايست و بازرسي و ايجاد حائل بين بخش غربي و شمالي استان نينوا را بر‌عهده خواهند داشت.

نيروهاي نظامي تركيه در بعشيقه حضور دارند و اين نگراني به‌وجود آمده كه اين مسئله منجر به تقابلي نظامي ميان الحشد‌الشعبي و تركيه شود. آمريكايي‌ها اعتقاد دارند محور غربي را به‌عنوان كريدور فرار براي داعش بگذارند تا با تحت فشار قرار گرفتن در موصل اين شهر را ترك كنند و به سوي سوريه بروند. الحشد‌الشعبي معتقد است كه استراتژي طرد نيروهاي داعش از شهرها راه‌حل نهايي نابودي اين گروه نيست و با فرار آنها تهديد داعش باقي مي‌ماند.

کد خبر 350970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha