تعلل در اجرای نسخه الکترونیک و ابلاغ دستورالعمل‌های دارویی باعث شده تا کماکان متخصصان درباره خطرات ناشی از تداخل‌های دارویی هشدار دهند.

پرونده الکترونیک

 در همين حال، دكتر امير بقايي مشاور مركز ملي اطلاع‌رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ايرنا، نسبت به تداخل مكمل‌ها و داروهاي گياهي با داروهاي شيميايي در سالمندان هشدار داد و گفت: براي جلوگيري از اين تداخل، پزشكان بايد شرح حال كامل دارويي از بيماران به‌ويژه سالمندان بگيرند. وي خاطرنشان كرد: سالمندان به‌دليل اينكه از بيماري‌هاي متعدد رنج مي‌برند، به مقدار زيادي دارو استفاده مي‌كنند و هنگام مراجعه به پزشك، فراموش مي‌كنند كه داروهاي قبلي در حال استفاده را به پزشك خود متذكر شوند و اين مسئله ممكن است موجب افزايش غلظت يكي از داروها در بدن و ايجاد مسموميت دارويي در سالمندان شود. به گزارش همشهري، نسخه‌نويسي الكترونيك و همچنين اجرايي شدن پرونده الكترونيك از آنجا كه شرح حال كامل بيمار، از بدو تولد تا لحظه مراجعه به پزشك را شامل مي‌شود، مي‌تواند نسبت به تداخل دارويي پيشگيري كند.

وزارت بهداشت از سال93 اقدام به اجراي آزمايشي طرح نسخه‌نويسي الكترونيك در 3شهر ساوه، جهرم و پاوه كرد اما به علل نامعلومي كماكان اين طرح در اندازه پايلوت مانده و تلاش چنداني درباره سراسري شدن آن نشده است. رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو در اين‌باره مي‌گويد: نسخه‌نويسي الكترونيك را سازمان غذا و دارو پيگيري مي‌كند ولي واقعيت اين است كه اجراي اين طرح براي بيمه‌ها، حوزه درمان وزارت بهداشت و حوزه IT وزارت بهداشت نيز مهم است يعني آنها نيز از اين طرح بهره‌مند خواهند شد. سياري معاون بهداشت وزير بهداشت هم سال گذشته از آمادگي برخي استان‌ها همچون خراسان شمالي، آذربايجان‌غربي، اردبيل و البرز براي اجراي پرونده الكترونيك سلامت خبر داده بود.

کد خبر 350509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha