محمد باریکانی: حدود ۸‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی اقدام به ترمیم کابینه خود با تغییر در ۳ وزارتخانه کرده است.

میراث فرهنگی

 وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت ورزش و جوانان، 3 وزارتخانه‌اي هستند كه تكليف وزراي جديد آن با تصميم امروز مجلس مشخص مي‌شود. محمدعلي نجفي كه در آغاز به‌كار دولت جديد، مدت زماني كوتاه رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري را برعهده گرفت و پس از آن به بهانه بيماري اين سازمان را به مسعود سلطاني فر همكار سابق رئيس‌جمهور در مركز مطالعات و تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام واگذار كرد، همين ديروز خبر داد كه محمدرضا صالحي اميري يكي از گزينه‌هاي مطرح براي رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري پس از رياست نجفي بر اين سازمان كه او هم از همكاران رئيس‌جمهوري در دوران رياست بر مركز مطالعات و تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بود و بعدتر به رياست كتابخانه ملي رسيد، سكاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌شود و مسعود سلطاني‌فر رئيس كنوني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز به وزارت ورزش و جوانان خواهد رفت و عهده‌دار سمت وزارت در اين وزارتخانه خواهد شد. محمدعلي نجفي نيز كه پيش‌تر در دهه 60 وزير آموزش و پرورش بود و بعدها به رياست سازمان برنامه و بودجه رسيد نيز كانديداي اصلي روحاني براي عهده‌داري سمت وزارت آموزش و پرورش است.

  • چالش دوباره رياست بر سازمان ميراث فرهنگي

مسعود سلطاني‌فر، رئيس كنوني سازمان ميراث فرهنگي كه در حال آزمودن شانس مجدد خود براي وزارت ورزش و جوانان پس از يك‌بار شكست در كسب رأي اعتماد نمايندگان براي اين سمت ديروز در دفتر كار خود در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز حاضر نشد.

با رفتن مسعود سلطاني‌فر از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور براي آزمودن شانس وزارت بر ورزش و جوانان، اين سازمان بار ديگر براي مدتي با چالش مديريتي مواجه شده است. همين ديروز در سازمان ميراث فرهنگي زمزمه‌هايي براي سرپرستي مرتضي رحماني موحد، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با تكيه بر سخن اخير رئيس‌جمهور در روز جهاني گردشگري كه گفته بود بايد نام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از آخر به اول خوانده شود شنيده شد. احكام سرپرستي در روال عادي براي يك هفته صادر مي‌شود و پيگيري‌هاي همشهري مشخص كرد كه در جلساتي كه پيش از اين تغييرات در دولت برگزار شده است قرار بر آن است كه يكي از معاونان سازمان ميراث فرهنگي به‌مدت يك هفته سرپرستي اين سازمان را عهده‌دار شود تا حكم رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از سوي رئيس‌جمهور امضا شود.

به‌رغم آنكه گزينه‌هاي جايگزين براي رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هنوز اعلام نشده‌اند، اما زمزمه‌هاي ديگري در خارج از سازمان ميراث فرهنگي در جريان است كه براساس آن سيدمحمد بهشتي، رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري كه چندين دوره رياست سازمان ميراث فرهنگي را برعهده داشته است گزينه مطرح ديگر براي رياست بر سازمان ميراث فرهنگي است. اگرچه هنوز مشخص نيست كه رئيس‌جمهور صحبتي با سيدمحمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري براي عهده‌دار شدن رياست سازمان ميراث فرهنگي داشته است يا خير؟ اما همين ديروز پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري تصويري به رسانه‌ها ارسال كرد كه مشخص شد سيدمحمد بهشتي در ماموريت خود به همراه رئيس موزه ملي ايران و معاون ميراث فرهنگي كشور در قالب هيأتي به بازديد از نمايشگاه قدرت و حفاظت موزه آشمولين انگلستان با قدمت 333سال عزيمت كرده‌اند. اين نخستين نمايشگاهي است كه به تشريح ماوراءالطبيعه در هنر دنياي اسلام مي‌پردازد.

با ارسال اين تصوير مشخص مي‌شود كه تاكنون هيچ مذاكره‌اي از سوي دولت با سيدمحمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري براي رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري يا معاون ميراث فرهنگي براي سرپرستي اين سازمان انجام نشده است.

  • رئيس ناشناس ميراث

براساس پيگيري‌هاي همشهري زمزمه‌هاي ديگري مبني بر رياست علي جنتي، وزير مستعفي فرهنگ و ارشاد اسلامي و پيروز حناچي معاون وزير مسكن و شهرسازي بر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به گوش مي‌رسد كه چندان معتبر نيستند. پيش‌تر نيز نام احمد مسجدجامعي عضو شوراي شهر تهران و وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي كه از حدود 2سال پيش تورهاي تهرانگردي خود را راه‌اندازي كرده بود به‌عنوان گزينه بعدي رئيس‌جمهور براي رياست سازمان ميراث فرهنگي پس از مسعود سلطاني‌فر مطرح بود كه اين انتخاب او براي تصدي اين سازمان هنوز در ابهام است. ابهام‌ها بر سر انتخاب رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي و مطرح شدن نام‌هاي متعدد براي رياست اين سازمان در دوره‌هاي گذشته نيز وجود داشت اما با يك تفاوت كه در دوره جديد پيش از تصميم رئيس‌جمهور براي ترميم كابينه و تغيير رئيس سازمان ميراث فرهنگي هيچ خبري از دولت براي گزينه جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بيرون نيامده است تا دست كارشناسان و حتي بنيانگذاران سازمان ميراث فرهنگي كشور براي ارزيابي گزينه جديد باز باشد.

روزنامه همشهري در گفت‌وگو با ناظران و فعالان ميراث فرهنگي كه درخواست داشتند نامشان در اين گزارش ذكر نشود اعلام كرده‌اند كه رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي بايد فهم دقيق از عملكرد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري داشته باشد. به گفته اين ناظران، بايد در وهله نخست براي دولت مشخص باشد كه هدف سازمان ميراث فرهنگي چيست و اين سازمان چه نقشي در كشور دارد؟ به گفته ناظران بيروني، تاكنون فهم دقيقي از عملكرد سازمان ميراث فرهنگي و نقش اين سازمان در كشور وجود نداشته و در دوره‌هاي گذشته نيز اشخاصي براساس سليقه و ميزان ارتباطشان با دولت براي رياست اين سازمان انتخاب شد‌ه‌اند.

كارشناسان و ناظران ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور در گفت‌وگو با همشهري همچنين از انتخاب اشخاص غيرمرتبط و گاه بيگانه با مقوله فرهنگ و ميراث فرهنگي براي رياست سازمان ميراث فرهنگي انتقاد مي‌كنند. به گفته آنها متأسفانه اين نگاه در كشور به‌وجود آمده است كه رياست بر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مسئله‌اي است كه نياز به تخصص ندارد و هر كسي مي‌تواند اين سازمان را اداره كند. درصورتي كه اين نوع نگاه به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و در كل به مقوله فرهنگ و تمدن و هويت اشتباه است و اين موارد است كه براي انتخاب رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي بايد مورد تأكيد و توجه دولت باشد. 

کد خبر 350259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha