شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

جواد عزیزی: در بخشی از کتاب قوانین جهانی موفقیت، نوشته برایان تریسی آمده است: «همه امیدها، رویاها، هدف‌ها و آرمان‌های شما در گرو سختکوشی شماست. هر چه بیشتر تلاش کنید، بخت و اقبال بهتری پیدا می‌کنید و برای رسیدن به موفقیت هیچ راه میانبری وجود ندارد.»

راه ميانبر، در حقيقت همان پاسخي است كه اين روزها خيلي از ما به‌دنبال آن هستيم. فرقي هم نمي‌كند چه‌كاره هستيم، چند سال‌مان است و اصلا مشكل و خواسته‌مان چي هست؟ بسياري از ما معمولا وقتي در شرايطي خاص قرار مي‌گيريم يا اينكه دچار مشكلي مي‌شويم، به نخستين راه‌حلي كه فكر مي‌كنيم، پيدا كردن راه ميانبر است. مثلا اگر مشكلي حقوقي برايمان پيش آمده و به اداره پليس، دادگاه و دادسرا رفت‌وآمد داريم يا مي‌خواهيم براي گرفتن وام بانكي اقدام كنيم، يا اينكه كارمان در اداره‌اي گير كرده و به‌دنبال حل مشكل هستيم و... در همه اين شرايط حتما به يك كاتاليزور و راهي كه بشود زودتر ما را به نتيجه برساند، فكر كرده‌ايم و همين حالا هم اگر كمي با خودمان صادق باشيم، مي‌توانيم فهرستي از اين شرايط را كه زماني گرفتارش بوده‌ايم تهيه كنيم.

بسياري از كلاهبرداران و مجرماني كه ما خبرنگاران حوادث هر روز درباره آنها مي‌نويسيم، پيش از اينكه جرمي مرتكب شوند يك «راه ميانبر» به‌شمار مي‌رفتند؛ يعني زماني، مالباخته‌ها و شاكيان، آنها را نه به‌عنوان يك كلاهبردار، كه به‌عنوان نجات‌دهنده، حلال مشكلات و فردي كه سرنوشت سر راهشان قرار داده، مي‌شناختند و به تصور اينكه مي‌توانند مشكلشان را حل كنند، خوشبخت‌شان كنند و نردباني براي ترقي و موفقيت‌شان باشند، به آنها اعتماد كردند. پس از آن هم اين افراد را وارد زندگي‌شان كردند، دودستي همه سرمايه‌شان را در اختيارشان قرار دادند و در نهايت وقتي متوجه شدند چه كلاهي سرشان رفته كه دير شده بود و در فهرست افرادي قرار گرفته بودند كه قرباني كلاهبرداران و شيادان شده بودند.

خبري كه امروز درباره كلاهبرداري‌ طلافروش قلابي از دختران دم‌بخت مي‌خوانيد هم از همين دست اعتمادها و خوش‌خيالي‌هاست. قربانيان اين پرونده دختراني بودند كه به تصور اينكه متهم مي‌تواند راه ميانبري براي موفقيت و خوشبختي آنها باشد، حرف‌‍‌هايش را باور و به راحتي به او اعتماد كردند. آنها حتي يك لحظه هم به اين فكر نكردند كه «اگر ادعاهاي او دروغ باشد چه؟»‌ و در نهايت در دام سياهي گرفتار شدند كه نه‌تنها سرمايه‌شان را به باد داد، بلكه معصوميت‌شان را لكه‌دار كرد. آنها تنها افرادي نيستند كه در جست‌وجوي راه ميانبر در دام تبهكاران گرفتار شده‌اند.

اگر نگاهي به اخبار صفحات حوادث بيندازيد، هر روز با چنين افرادي روبه‌رو خواهيد شد. همه كساني كه قرباني كلاهبرداران و شيادان شده‌اند، در حقيقت به‌دنبال راه ميانبري براي پولدارشدن، به جيب زدن سودهاي ميليوني و رسيدن به يك زندگي خوب و راحت فريب اين افراد را خورده و در دام آنها افتاده‌اند. غافل از اينكه در دنياي واقعي، براي رسيدن به خوشبختي بايد تلاش كرد و براي به‌دست آوردن موفقيت هيچ راه ميانبري وجود ندارد.

کد خبر 350238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha