رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه و بررسی طرح تعیین زمانبندی، نحوه و ساختار قانون آزادسازی سهام عدالت در صحن پارلمان خبر داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارائه و بررسی طرحی برای تعیین زمانبندی، نحوه و ساختار قانون آزادسازی سه

به گزارش همشهري، 3سال از وعده‌هاي دولت براي آزاد‌سازي‌ سهام عدالت مي‌گذرد اما هنوز هيچ خبري از ارائه لايحه به مجلس نيست و در اين شرايط تكليف 100هزار ميليارد تومان از دارايي 45ميليون نفر نامشخص است. محمدرضا پورابراهيمي، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: اين بلاتكليفي فسادي گسترده را در زيرمجموعه سهام عدالت به‌وجود آورده و منجر به تشكيل يك مافياي 200نفره در سهام عدالت شده كه به هيچ‌كس پاسخگو نيستند.

نخستين‌بار حسن روحاني در آذر‌ماه سال92 زمان تقديم لايحه بودجه سال93 وعده داد سهام عدالت ظرف 2‌ماه آزاد مي‌شود اما با گذشت 3سال هنوز هيچ خبري از ارائه لايحه به مجلس نيست بر همين اساس جمعي از نمايندگان مجلس با تدوين طرحي زمانبندي، نحوه و ساختار آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را مشخص كرده‌اند و قرار است اين طرح را به‌زودي در مجلس مورد بررسي و تصويب قرار دهند.
گويا مجلس از ارسال لايحه سهام عدالت از سوي دولت نااميد شده است. در واقع بررسي و تصويب اين طرح ربطي به لايحه دولت ندارد و لايحه دولت به مجلس برود يا نرود اين طرح در مجلس بررسي خواهد شد.

محمدرضا پورابراهيمي، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از تدوين اين طرح خبر داد و تأكيد كرد: دولت بايد هرچه سريع‌تر لايحه سهام عدالت را به مجلس بفرستد زيرا هر روز تأخير در ارائه اين لايحه ميزان فساد در سهام عدالت را بيشتر خواهد كرد.
او افزود: در جريان تأخير دولت براي ارائه لايحه سهام عدالت به مجلس يك مافياي 200نفره در سرمايه‌گذاري‌هاي استاني شكل گرفته است كه فساد گسترده‌اي را در سهام عدالت شكل داده و اين افراد به هيچ‌كس پاسخگو نيستند.

او تأكيد كرد: هر روز تأخير در ارائه لايحه سهام عدالت به مجلس ميليارد‌ها تومان ضرر و زيان براي كشور به بار مي‌آورد در نتيجه ما اميدواريم دولت هرچه سريع‌تر اين لايحه را به مجلس ارائه كند.او در عين حال تدوين طرحي جداگانه از سوي مجلس براي آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را تأييد كرد و توضيح داد: در اين طرح همه جزئيات آزاد‌سازي‌ سهام عدالت ديده شده؛ از قبيل زمانبندي، نحوه آزاد‌سازي‌، ساختار تخصيص سهام و بسياري از موارد ديگر ديده شده است و چه دولت لايحه‌اش را به مجلس ارسال كند و چه نكند مجلس به‌زودي بررسي و تصويب اين لايحه را آغاز خواهد كرد.

او توضيح داد: يكي از مواردي كه در اين طرح ديده شده است تفكيك ميزان سهام اختصاص يافته به دولت و مردم در فرايند واگذاري سهام عدالت است. براساس اين طرح بايد مشخص شود كه سهم دولت و مردم هركدام از شركت‌هاي واگذار شده چقدر است تا تكليف مالكيت و مديريت شركت‌هاي واگذار شده مشخص شود.

پورابراهيمي با بيان اينكه با تفكيك مقدار سهام واگذار شده نحوه تصميم‌گيري در اين شركت‌ها مشخص مي‌شود، ادامه داد: سهام عدالت يك دارايي مشاع بين دولت و مردم است بنابر اين بايد سهم هركس به‌طور مشخص روشن شود و اينطور نباشد كه بخشي از سهام بلاتكليف باشد و منجر به بروز فساد و هرج و مرج در اين شركت‌ها شود.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: همين حالا هم با تشكيل شركت‌هاي سرمايه‌‌گذاري استاني يك مافياي 200نفره در سهام عدالت درست شده است كه به هيچ‌كس پاسخگو نيست و فساد زيادي به بارآورده است.
به‌گفته او فساد‌هاي كنوني در زمينه سهام عدالت در سال‌هاي آينده نمايان خواهد شد.

  • طراحي كارت‌هاي جعلي سهام عدالت

به‌دنبال تأخير دولت در آزادسازي‌ سهام عدالت بازار كلاهبرداري در سهام عدالت حسابي داغ شده است. پس از آنكه هفته قبل از كلاهبرداري افرادي كه از طريق يك سايت اينترنتي جعلي اطلاعات مشمولان را جمع‌آوري كرده بودند پرده‌برداري شد، اين بار خبر مي‌رسد كه برخي با انتشار كارت‌هاي جعلي سهام عدالت از مردم سوءاستفاده كرده‌اند. اين كلاهبرداري‌ها در پي آن اتفاق مي‌افتد كه 10سال از واگذاري نخستين برگه سهام عدالت سپري شده است.

در همه اين سال‌ها معاملات غيرقانوني توسط دفاتر اسناد رسمي انجام شده و برخي سهام عدالت خود را با دريافت مبالغي به ديگران فروخته‌اند درحالي‌كه براساس قانون، نقل و انتقال سهام عدالت از طريق هر مرجعي در اين مدت غيرقانوني است و كساني كه در اين مدت سهام عدالت ديگران را خريده‌اند درصورت نداشتن رضايت صاحب سهام پولشان از دست رفته است.

در همين رابطه روز گذشته جعفر سبحاني، مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ با بيان اينكه برخي سودجويان كارت‌هاي جعلي مشابه كارت سهام عدالت طراحي كرده‌اند به ايلنا گفت: افراد سودجو از سادگي مردم سوءاستفاده مي‌كنند. او با بيان اينكه هم‌اكنون بين ۴۸ تا ۴۹ ميليون نفر سهام عدالت دريافت كرده‌اند، گفت: اين افراد بايد نسبت به سهامشان اطلاعات بيشتري به‌دست بياورند و نبايد اينطور باشد كه مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار بگيرند.

او با اشاره به اينكه متأسفانه شاهد سوءاستفاده برخي از گروه‌هاي سودجو در اين زمينه هستيم، افزود: اخيرا شاهد ۲ مورد كارت‌هاي جعلي مشابه كارت‌هاي سهام عدالت و سايت جعلي با عنوان سهام عدالت بوديم اين در حالي است كه هرگونه اطلاع‌رساني در مورد سهام عدالت از طريق سازمان خصوصي‌سازي‌ و از سوي مديران و رئيس اين سازمان انجام خواهد شد.

  • دولت هر چه سريع‌تر لايحه را ارسال كند

كاظم دلخوش با انتقاد از آينده مبهم سهام عدالت گفت: دولت بايد با تسريع در ارسال لايحه بازنگري در طرح سهام عدالت و همچنين تسريع در آزادسازي معاملات آن، اهداف اين طرح را محقق كند. نماينده مردم صومعه‌سرا در مجلس شوراي اسلامي، افزود: متأسفانه سهام عدالت نيز مانند قانون هدفمندي يارانه‌ها با رويه فعلي ناموفق است.

دلخوش با تأكيد بر اينكه هم‌اكنون سهام عدالت به مثابه كاغذ پاره در دست مردم است، افزود: مردم نمي‌دانند ارزش واقعي برگه‌هاي سهام عدالت چه ميزان بوده و چقدر ارزش مالي دارد. وي با بيان اينكه دولت نسبت به تعيين تكليف سهام عدالت بي‌تفاوت است، تصريح كرد: هم‌اكنون سهام عدالت با بي‌توجهي دولت‌ها نسبت به اجراي صحيح آن طرح مسكوت مانده است. سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: براي كمك به وضعيت معيشت مردم وضعيت سهام عدالت بايد شفاف‌سازي‌ شود. اين نماينده مردم در مجلس دهم، گفت: بايد سهم مردم از سهام عدالت ملموس شده و به‌دست آنها برسد.

  • نبود شفافيت عامل آزاد‌نشدن سهام عدالت

محمدمهدي مفتح با بيان اينكه سهام عدالت با هدف كمك به اقشار آسيب‌پذير جامعه مدنظر دولت قرار گرفت، گفت:توسعه سهام عدالت و ارائه آن به همه اقشار مردم يكي از نواقصي بود كه در اين طرح ديده شد. نماينده مردم تويسركان در مجلس شوراي اسلامي، با انتقاد از نبود شفافيت در بحث سهام عدالت، تأكيد كرد: از حيث سيستم اجرايي اين طرح ابهامات زيادي داشت كه نتيجه آن آزادنشدن سهام عدالت است.وي با بيان اينكه مردم بايد بتوانند آزادانه نسبت به خريد و فروش سهام‌عدالت خود اقدام كنند، افزود:

هم‌اكنون مردم نمي‌دانند مالك چه چيزي هستند و تنها برگه‌اي در دست دارند. مفتح ادامه داد: درصورتي كه آزادسازي سهام‌عدالت صورت بگيرد مردم به‌ويژه جامعه هدف اين طرح مي‌دانند با عوايد سهام عدالت مي‌توانند وضعيت معيشت خود را تغيير دهند. اين نماينده مردم در مجلس دهم، افزود: سهام عدالت در سبد درآمدي خانوار نقشي نداشته و مردم نمي‌دانند آيا سودي از سهام خود دارند يا خير؟ وي با بيان اينكه طرح سهام عدالت نيز مانند يارانه‌ها نتوانست كمكي به توانمندسازي اقشار نيازمند جامعه كند، گفت:

اقشار ضعيف جامعه با دريافت سهام عدالت هيچ تغييري در زندگي خود حس نكردند. سخنگوي كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: بايد با بازنگري اساسي در اصل طرح «سهام عدالت» و تغيير در ساختار اداري آن به مفيد بودن اين طرح براي اقشار ضعيف جامعه كمك كرد.

کد خبر 349698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha