همشهری آنلاین- علی شاکری: فدراسیون بسکتبال چند سالی است که با بهره‌گیری از طرح و ایده‌ای جدید، مسابقات قهرمانی کشورش را ابتدا در دور مقدماتی در چهار رده سنی به شکل منطقه‌ای و مراحل نهایی‌اش را به طور متمرکز برگزار می‌کند. طرحی که تاکنون بنا به اعتقاد مسئول اجرایی آن هم خوب جواب داده و هم ضمن ایجاد رقابت، با توجه به همگروهی تیم‌ها در مجاورت هم، به شدت از هزینه‌های تیم‌ها کاسته است.

Zahmatkesh

در همین خصوص گفتگویی داشتیم با فرهاد زحمتکش، داور بین‌المللی بازنشسته و مسئول مسابقات قهرمانی کشور فدراسیون بسکتبال که از نظرتان می‌گذرد.

  • آقای زحمتکش این طرح در مجموع با گذشت زمان، چه آثار مثبتی از خود بر جاي گذاشت و چقدر استان‌ها از آن رضایت داشتند ؟

این طرح ایده آقای سلیمانی، نایب رئیس فدراسیون بسکتبال بود که با حمایت‌های ریاست فدراسیون شکل اجرایی به خود گرفت. طرح منطقه‌ای مزایای بسیاری نسبت به مسابقات گذشته داشت. اول این که 32 استان کشور در قالب 8 منطقه و بر اساس همجواری و نزدیکی گروه‌بندی شدند. دوم به وجود آوردن فضای رقابت میان استان‌های همجوار، و فعالیتشان در کارهای پایه‌ای تاکنون بسیار اثربخش‌تر از گذشته در اردوهای تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان محسوس بود. سوم این که با تغییر برگزاری مسابقات به صورت منطقه‌ای، استان‌ها ابتدا مجبور به برگزاری رقابت‌های داخلی میان شهرهای خود شدند و در مسابقات استانی هم به تیم‌های برتر برای حضور در مرحله نهایی اجازه داده شده در صورت تمایل از دو بازیکن نخبه تیم‌های صعود نکرده استفاده کنند. با وجود گذشت چند سال و با برطرف شدن معایب، حالا همه استان‌ها از این طرح رضایت دارند و با اجرای این طرح در بخشی از هزینه تیم‌ها نیز صرفه جویی شد.

  • به جز موارد بر شمرده شده، چه امتیاز برجسته‌ای در مقایسه با مسابقات مرسوم قهرمانی کشور گذشته داشت ؟

با این طرح ایده کوچک‌سازی و چابک‌سازی به خوبی در بسکتبال پیاده شد. فعال شدن استان‌ها در کارهای پایه‌ای و پیدا شدن چهره‌های مستعد زیادی که باعث افزایش پشتوانه‌های قابل اعتنا برای تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف شده، و از همه مهم‌تر به وجود آمدن حس رقابت میان شهرها و در نهایت میان استان‌های کشور شده است. از همه مهم‌تر این که از هر منطقه یک نفر به عنوان مسئول منطقه از میان روسای هیات‌ها و یک نفر به عنوان مسئول کمیته داوران و مربیان انتخاب شده‌اند که پس از هماهنگی با فدراسیون کارهای اجرایی منطقه را انجام می‌دهند.

  • هم اکنون فعالیت شما روی چند رده سنی متمرکز است ؟

چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید که با سازماندهی مسابقات پیشکسوتان این پازل کامل خواهد شد. البته سازمان لیگ بسکتبال هم به طور مستقل مشغول فعالیت در ابعاد باشگاهی است و با این فعالیت‌های زنجیره‌وار به هم متصل، آینده خوبی در انتظار بسکتبال کشور خواهد بود.

  • در پایان منطقه‌بندی 32 استان فعال را در مناطق 8 گانه بر اساس مختصات جغرافیایی بفرمایید به چه شکل طراحی شده است ؟

منطفه 1 : تهران، توابع تهران، البرز
متطقه 2 : همدان، قزوین، مرکزی و قم
منطقه 3 : گیلان، مازندران، گلستان و سمنان
منطقه 4 : سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی
منطقه 5 : اصفهان، چهار محال و بختیاری، یزد و کرمان
منطقه 6 : کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان
منطقه 7 : اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی
منطقه 8 : بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، هرمزگان و خوزستان

بسکتبال

 

کد خبر 349645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha