مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ارائه شناسنامه فنی برای پیش‌فروش ساختمان الزامی است، گفت: طرح ارائه شناسنامه فنی ساختمان تصویب و ابلاغ شده است.

بنابراين هم‌اكنون هر سازنده يا سرمايه‌گذاري بخواهد ساختماني را پيش‌فروش كند بايد شناسنامه دريافت كند. منوچهر شيباني با درخواست از هموطنان مبني بر اينكه در ساخت‌وساز از مهندسان و كاردان‌ها مطالبه‌گر اجراي مقررات ملي ساختمان باشند، افزود:شناسنامه فني ملكي ساختمان در انتهاي ساخت‌وساز داده مي‌شود و فرايند ساخت‌وساز را مي‌پوشاند. در واقع شناسنامه فني ساختمان كه در قانون پيش‌فروش ساختمان است آينده را به تصوير مي‌كشد كه از چه مصالح و طرح‌هايي استفاده مي‌شود اما شناسنامه فني ملكي در انتهاي كار مي‌گويد چه چيزي در اين ساختمان ساخته شده است.

وي تفاوت شناسنامه فني ملكي و شناسنامه فني ساختمان را چنين توضيح داد: «شناسنامه فني ملكي اصولا براي همه ساختمان‌ها بايد صادر شود اعم از اينكه ساختمان پيش‌فروش شود يا خير. اما شناسنامه فني ساختمان فقط براي ساختمان‌هايي‌است كه قصد پيش‌فروش دارند و اگر كسي پيش‌فروش نكند نياز به شناسنامه فني ساختمان نيست. در زمان پيش‌فروش ساختمان، خريدار بايد از مصالح ساختماني كه در ساختمان استفاده شده مطلع شود كه در پيش‌فروش، فروشنده چه چيزي را تعهد مي‌كند كه در آينده اگر تخلفي درباره مثلا مصالح ساختماني صورت گيرد مي‌توان شكايت كرد. الزامات قانوني در شناسنامه فني بايد رعايت شود و پيش فروشنده متعهد است براساس شناسنامه و قرارداد تعهدات را انجام دهد و اگر انجام نداد خسارت پرداخت شود.

  • قانون چه مي‌گويد؟

براساس ماده 18آيين‌نامه پيش‌فروش ساختمان، اقدام به پيش‌فروش ساختمان بدون تنظيم سند رسمي ممنوع است و اگر فردي بدون اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازي كه براساس آيين‌نامه مرجع صدور مجوز انتشار آگهي پيش‌فروش تعيين شده اقدام به پيش‌فروش ملك يا املاك خود كند به حبس از 91 روز تا يك‌سال‌ يا جزاي نقدي 2تا 4 برابر وجوه و اموال دريافتي محكوم مي‌شود.

کد خبر 349591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha