همشهری آنلاین: نخست وزیر هند در جدیدترین اظهاراتش علیه اسلام آباد در جریان اجلاس سران گروه اقتصادی «بریکس» در هند پاکستان را «مادر تروریسم» خواند.

نخست وزیر هند پاکستان را مادر تروریسم خواند

به گزارش ایسنا، به نقل از تایمز آو ایندیا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در جریان نشست سران کشورهای عضو گروه اقتصادی بریکس در ایالت گوآ به کنایه پاکستان را مادر تروریسم خواند.

وی در نشستی با روسای جمهور برزیل، روسیه،‌چین و آفریقای جنوبی در اظهاراتی علیه پاکستان مثل گذشته به طور مستقیم نام این کشور را ذکر نکرد اما گفت: هلال رو به گسترش تروریسم امروز مناطق خاورمیانه، غرب آسیا، اروپا و جنوب آسیا را تهدید می‌کند. جای پاهای این پدیده خشونت‌آمیز باعث به خطر افتادن امنیت شهروندان کشورهای ما و تضعیف تلاش‌های ما به هدف دستیابی به رشد اقتصادی شده است.

وی ادامه داد: تروریسم در منطقه ما یک تهدید بزرگ علیه صلح، امنیت و توسعه است. متاسفانه مادر تروریسم یک کشور در همسایگی هند است. الگوهای مربوط به تروریسم در سراسر جهان مربوط به این مادر تروریسم هستند.

وی به رهبران حاضر در این نشست تاکید کرد که مشکل این کشور همسایه هند چیزی بیشتر از مساله پشتیبانی و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی در خاک خود است.

مودی ادامه داد: این کشور نه فقط به تروریست‌ها پناه می‌دهد بلکه یک ذهنیت را گسترش می‌دهد که با صدای بلند می‌گوید تروریست برای مقاصد سیاسی موجه است.

نخست وزیر هند خاطر نشان کرد: این ذهنیتی است که ما شدیدا آن را محکوم می‌کنیم و باید به عنوان بلوک بریکس در مقابل آن ایستاده و اقدام کنیم. بلوک بریکس باید با صدای واحد علیه این تهدید حرف بزند.

این اظهارنظر مودی کنایه‌ای به مخالفت چین با درخواست هند برای تعیین کردن مسعود ازهر، رهبر گروه شبه نظامی "جیش محمد" به عنوان یک تروریست جهانی است.

وی افزود: ما باور واحدی داریم مبنی بر اینکه تروریست و حامیانش باید مجازت شوند نه اینکه پاداش دریافت کنند.

مودی از اعضای گروه بریکس تقاضا کرد تا در جهت تصویب اولیه کنوانسیون موسوم به کنوانسیون جامع تروریسم بین‌المللی تلاش کنند.

او همچنین درباره چالش‌های امنیتی غیرمتعارف نظیر تهدید سایبری، دزدی دریایی و قاچاق انسان نیز صحبت کرد.

مودی و دولت وی از زمان وقوع حمله تروریستی علیه یک پایگاه هند در منطقه اوری از هر فرصتی در هر مجمع چندملیتی به منظور حمله به پاکستان استفاده می‌کنند.

وی پیش از این تلویحاً پاکستان را کانون جهانی تروریسم خوانده بود.

کد خبر 349538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha