شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

بیست و یکمین جشنواره فیلم بوسان روز شنبه در کره‌جنوبی به پایان رسید و هیأت داوران بخش رقابتی جریان‌های نو به ریاست سلیمان سیسه از مالی، جایزه برتر این دوره را به ۲ فیلم از چین اهدا کرد.

فیلم

به گزارش همشهري، «چاقو در آب زلال» كه به زندگي اقليت مسلمان در چين مي‌پردازد و «بخشيدن» با موضوع مصايب اهداي عضو و تبعيض ميان فقرا و ثروتمندان به‌صورت مشترك جايزه اول بخش جريان‌هاي نو را از آن خود كردند كه تمركز آن معرفي استعدادهاي تازه سينماي آسياست. محمود كلاري، فيلمبردار سرشناس سينماي ايران يكي ديگر از اعضاي هيأت بود كه در كنار سينماگراني از هند، هلند و كره‌جنوبي برگزيدگان را معرفي كردند.

هيأت داوران علاوه بر معرفي 2اثر برگزيده، به شكلي ويژه از «رفتن» به كارگرداني نويد محمودي تقدير كرد. اين فيلم كه در ايران توليد شده و نماينده افغانستان در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان هشتادونهمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار بود، از راه يافتن به فهرست 85فيلم معرفي‌شده به آكادمي اسكار بازماند و هنوز دليل واجدالشرايط نبودن آن مشخص و اعلام نشده است. نويد و جمشيد محمودي 2برادر افغانستاني هستند كه سال‌هاست در ايران فعاليت مي‌كنند.

امسال بيش از 165هزار نفر از برنامه‌هاي جشنواره بوسان استقبال كردند كه نسبت به 227هزار تماشاگر سال گذشته افتي فاحش دارد. دليل اصلي اين امر را مي‌توان در كاهش تعداد فيلم‌ها و سالن‌هاي نمايش، ويران شدن دهكده جشنواره به واسطه گردباد سهمگين 10روز پيش و البته تحريم جشنواره از سوي فعالان صنعت فيلمسازي كره‌جنوبي دانست. هر چند دولت كره هم برخي چهره‌هاي نامدار سينماي ايران را در فهرست سياه قرار داده است.

گفته مي‌شود پارك چان ووك، فيلمساز سرشناس و سونگ كانگ‌هو، بازيگر محبوب كره‌اي ازجمله ستاره‌هايي هستند كه باقرار گرفتن در فهرست سياه رئيس‌جمهور اين كشور، ديگر نمي‌توانند از پشتيباني دولت بهره ببرند. روزنامه هانكوك ايلبو چهارشنبه گذشته مدعي شد به يك سند 100صفحه‌اي حاوي نام 9473هنرمند دست يافته كه پشتيباني مالي و لجستيكي دولت در عرصه توليد فيلم شامل حال آنها نمي‌شود.

اين فهرست بهار سال گذشته از سوي دفتر رياست‌جمهوري به وزارت فرهنگ، گردشگري و ورزش كره‌جنوبي ارسال شده است. دلايل قرار گرفتن اين 9500هنرمند در فهرست سياه رياست‌جمهوري كره‌جنوبي متفاوت است كه از آن جمله مي‌توان به اعتراض به مرگ 304نفر در فاجعه غرق‌شدن كشتي در 2014، حمايت از يك نامزد ديگر در انتخابات رياست‌جمهوري 2012 و حمايت از شهردار فعلي سئول در انتخابات 2014 اشاره كرد.

کد خبر 349421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha