دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

«همه جا را خون گرفته بود، نمی‌دانیم چند نفر تکه تکه شده‌اند»؛این جمله را یکی از حاضران در مجلس ختمی که در صنعا هدف ۴ بار حمله جنگنده‌های عربستان قرار گرفت، درحالی‌که اشک امانش نمی‌دهد، به خبرنگاران می‌گوید.

یمن

جنگنده‌هاي عربستان عصرشنبه‌ سالن بزرگ مراسم شهر صنعا پايتخت يمن را هدف مرگبارترين حمله خود تاكنون در يمن قرار دادند كه روزنامه نيويورك‌تايمز آن را «قتل‌عام» يمني‌ها توصيف كرده است. اين حمله، انتقادهاي جهاني از عربستان را افزايش داده و حتي آمريكا متحد نزديك اين كشور مدعي شده كه در حمايتش از رياض تجديدنظر خواهد كرد.

روز گذشته هزاران نفر از مردم خشمگين يمن هم در پايتخت اين كشور تظاهرات گسترده‌اي عليه عربستان برگزار و مقابل دفتر سازمان ملل تجمع كردند. آخرين گزارش‌ها از حمله عربستان به سالن بزرگ اين مراسم در صنعا، پايتخت يمن از كشته شدن حداقل 140نفر و زخمي شدن بيش از 500نفر ديگر خبر مي‌دهد. شدت اين حمله به حدي بود كه ساختمان بزرگي كه مراسم ختم پدر وزير كشور يمن در آن برگزار مي‌شد، با خاك يكسان شده و احتمالا با كشف اجساد جديد آمار قربانيان افزايش پيدا خواهد كرد.

به‌نظر مي‌رسد ائتلاف عربي به رهبري عربستان اين حمله را با آگاهي از حضور تعداد زيادي از مقام‌هاي جنبش شيعيان حوثي و با بي‌اعتنايي به كشتار غيرنظاميان انجام داده است. حكيم المسماري، سردبير روزنامه يمن‌پست با اشاره به اين مسئله به حضور تعداد زيادي از مقام‌هاي دولتي و امنيتي حوثي‌ها در اين مراسم ختم تأكيد دارد. براساس آخرين گزارش‌ها شهردار صنعا در ميان كشته‌شدگان قرار دارد اما هنوز از سرنوشت جلال الرويشان، وزير كشور دولت حوثي‌ها و ديگر مقام‌هاي ارشد اين جنبش خبري در دست نيست.

برخي منابع محلي در صنعا اعلام كردند كه خالد علي عبدالله‌صالح، پسر علي عبدالله‌صالح، رئيس‌جمهور پيشين يمن نيز در اين حمله كشته شده و حسين خيران، وزير دفاع يمن هم مجروح شده است. درحالي‌كه عربستان بيش از 1.5سال است كه مشغول حملات هوايي و هدف قرار دادن مردم اين كشور است، با نگراني از افزايش فشارهاي جهاني و محكوميت اين كشور، ائتلاف عربي تحت رهبري عربستان مدعي شده اين حمله كار آنها نبوده و در اين رابطه بايد تحقيقات صورت بگيرد. ائتلاف متجاوز عربي در بيانيه خود مدعي شده كه هيچ عملياتي در منطقه فاجعه انجام نداده و بايد به‌دنبال دلايل ديگري بود. اين ائتلاف اعلام كرده كه تحقيقات در اين رابطه توسط كارشناسان آمريكايي صورت خواهد گرفت. محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش شيعيان حوثي تأكيد كرد كه اين حمله عربستان مصداق بارز نسل‌كشي است.

  • دوري آمريكا از عربستان زير فشار جهاني

درحالي‌كه حملات ائتلاف عربي با حمايت همه‌جانبه آمريكا صورت گرفته اما مقام‌هاي واشنگتن روز گذشته در واكنش به انتقادهاي جهاني از عربستان اعلام كردند كه حمايت اين كشور از ائتلاف عليه يمن، چك سفيدامضا نيست. قطعا واشنگتن در اين حمايت بازنگري خواهد كرد.ند پرايس، سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد، در بيانيه‌اي در همين رابطه گفت كه حمايت آمريكا از عربستان سعودي يك «چك سفيدامضا» نيست. او تأكيد كرد كه آمريكا آماده است تا سياستش را در راستاي هماهنگي با اصول، ارزش‌ها و منافع اين كشور مورد بازنگري قرار دهد.

  • محكوميت همه‌جانبه

به‌دنبال حملات خونين جنگنده‌هاي سعودي به صنعا، بان‌كي‌مون، دبير كل سازمان ملل اين حمله جنايتكارانه را محكوم و بر لزوم محاكمه عاملان آن تأكيد كرد. هماهنگ‌كننده امور انساني سازمان ملل، معاون بان كي مون، اسماعيل ولد شيخ احمد و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي اين حملات را محكوم كردند. جيمي مك گلدريك، هماهنگ‌كننده امور بشردوستانه سازمان ملل در يمن در اين رابطه گفت: حمله وحشيانه‌اي كه در صنعا انجام شد را صراحتا محكوم مي‌كنم.

جامعه جهاني و فعالان حوزه حقوق بشر به‌شدت از حمله به مجلس ختم كه تعداد زيادي در آن حاضر بودند، خشمگين هستند. اسماعيل ولد شيخ‌احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن هم به‌شدت اين حمله را محكوم و تأكيد كرد:سازمان ملل بار ديگر يادآوري مي‌كند كه هدف قرار دادن جمع‌هاي خانوادگي اقدامي غيرانساني و برخلاف قوانين بين‌المللي است و محاكمه عاملان اين جنايت يك ضرورت است.

وزارت‌هاي خارجه عراق و سوريه هم در بيانيه‌هايي اين حمله را محكوم كرده و خواستار مجازات عاملان آن شده‌اند. از سوي ديگر سجاد محمد سجاد، مدير دفتر آكسفام در يمن نيز حمله به مجلس ختم پدر وزير كشور يمن در صنعا و كشته و زخمي شدن صدها تن در آن را محكوم كرد و آن را يك «كشتار» دانست. شرف غالب لقمان، سخنگوي ارتش يمن به‌دنبال حمله اخير عربستان تأكيد كرد كه عمليات‌هاي آنها و روند جنگ پس از حمله ديگر همانند قبل نخواهد بود. روز گذشته همچنين وزارت دفاع يمن از كشته شدن ۲۵ سرباز سعودي و زخمي شدن ده‌ها تن در الخوبه در جيزان خبر داد.

  • نصرالله: جنايت سعودي‌ها بسياري از كشورها را رسوا مي‌كند

سيد حسن نصرالله‌، دبيركل حزب‌الله لبنان با محكوم كردن جنايت وحشيانه رژيم سعودي تأكيد كرد: جنايتي كه امروز عربستان سعودي در يمن مرتكب شد، بسياري از كشورها را رسوا خواهد كرد. دبيركل حزب‌الله لبنان گفت: با توجه به جنايت‌هاي متعدد رژيم سعودي در منطقه و كشورهاي همجوار، ارتكاب جنايت و فاجعه يمن از سوي سعودي‌ها موضوعي دور از انتظار نبوده است.

وي تصريح كرد: مردم يمن با صبر و با خون شهدا و قربانيان خود بر دشمن پيروز خواهند شد. سيدحسن نصرالله گفت: از نظر من و بسياري از ديگر افراد، چنين جنايتي از اين رژيم، طبيعي و قابل پيش‌بيني بود. هنگامي كه به تاريخ اين رژيم نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه از همان آغاز تاسيس تاكنون چه جنايت‌هايي در شبه جزيره العرب و در كشورهاي همسايه انجام داده است.

کد خبر 349082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha