مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

علی رجبی: نزدیک به ۴۰ روز پس از آنکه مسئولان وزارت بهداشت در هفته دولت اعلام کردند، پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری اجرایی شده، بررسی‌های‌ خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

باروری

9 شهريور‌ماه بود كه محمد آقاجاني، معاون درمان وزير بهداشت در نشستي خبري اعلام كرد: «از امروز خدمات تشخيصي، درماني ناباروري تحت پوشش وزارت بهداشت قرار مي‌گيرد و ما 85درصد هزينه‌هاي آن را در مراكز دولتي مي‌پردازيم.»دكتر آقاجاني در همان نشست گفته بود: «از امروز همه زوج‌هاي نابارور كه تعدادشان در كشور 2ميليون زوج است مي‌توانند از پوشش طرح تحول نظام سلامت براي هزينه‌هايشان بهره‌مند شوند. در قالب اين برنامه 85درصد تعرفه دولتي خدمات ناباروري براي همه زوج‌هاي نابارور در سراسر كشور پرداخت مي‌شود.»

معاون درمان وزير بهداشت همچنين گفته بود: «به ازاي يك IVF يك ميليون و 700هزار تومان يارانه مي‌دهيم و چيزي حدود 300هزار تومان را هم بيماران پرداخت مي‌كنند.»

  • 1690كماكان تعرفه‌هاي قديمي را اعلام مي‌كند

اما پيگيري‌هاي همشهري نشان مي‌دهد كه يا ابلاغيه‌اي صادر شده به دست مراكز نرسيده يا دست‌كم در مراكز درماني اجرايي نمي‌شود؛ حتي سامانه تلفني 1690كه سامانه نظارت بر اجراي تعرفه خدمات سلامت است كماكان درباره تعرفه‌هاي قديمي اطلاع‌رساني مي‌كند. يك كارشناس اين سامانه در تماس با همشهري، هزينه حق‌العمل پزشك براي انجام IVF در مراكز دولتي را يك ميليون و 63هزار تومان و در مراكز خصوصي، يك ميليون و 890هزار تومان عنوان كرد كه البته اين هزينه، جدا از هزينه‌هايي همچون بيهوشي، بستري قبل و بعد از عمل و ساير خدمات دارويي و درماني است. وي همچنين با ابراز بي‌اطلاعي از اجراي كاهش 85درصدي تعرفه‌هاي مربوط به درمان ناباروري در مراكز دولتي گفت كه هيچ ابلاغيه‌اي در اين زمينه به دست آنها نرسيده است و آنها كماكان از همان ابلاغيه‌هاي قديمي تبعيت مي‌كنند.

  • بي اطلاعي مراكز درماني از ابلاغيه وزارت بهداشت

خبر وعده 40روز پيش معاونت درمان وزارت بهداشت، هنوز به بيمارستان‌ها نرسيده است. يكي از مخاطبان همشهري در همين رابطه طي تماسي با خبرنگار ما گفت كه بعد از مراجعه به بيمارستان امام خميني (ره) تهران، با هزينه 4.5 تا 5ميليون توماني درمان ناباروري به روش IVF مواجه شده و با توجه به وضعيت مالي خود، قيد درمان را زده است. شهروندي از استان گلستان نيز در تماس با همشهري از نبود خدمات دولتي درمان ناباروري گلايه كرد و گفت كه حتي در صورتي كه بتواند هزينه‌هاي مربوط به انجام عمل و داروها را تأمين كند، اينكه مجبور باشد فاصله 270كيلومتري گنبدكاووس تا بابل را طي‌ كند و مدت‌ها در صف انتظار بماند براي او و خانواده‌اش عذاب‌آور است.

يكي از بيماراني كه به مركز درماني آرش تهران كه بيمارستاني مخصوص بانوان است، مراجعه كرده بود نيز در تماس با همشهري با گلايه از رفتار كادر درماني اين مركز گفت كه مسئولان اين مركز به وي گفته‌اند كه ابلاغيه‌اي درباره كاهش هزينه‌ها به دست آنها نرسيده است.
خانم بختياري كه ساكن استان زنجان است هم در تماس با همشهري گفت كه خدمات رايگان فرزندآوري كه توسط وزارت بهداشت تبليغ مي‌شود، چندان فايده‌اي براي او نداشته است. او با اشاره به وجود تنها يك مركز دولتي درماني ناباروري در مركز استان زنجان، از صف شلوغ مراجعين نيز گلايه كرد.

  • قانون چه مي‌گويد؟

مسئولان وزارت بهداشت در حالي از اختصاص اعتباري نزديك به 105ميليارد تومان براي كاهش 85درصدي تعرفه‌هاي خدمات ناباروري خبر مي‌دهند كه اين رفتار آنها با سياست‌هاي كلي كشور كه از سوي رهبرمعظم انقلاب و با مشورت مجمع تشخيص مصلحت نظام تدوين شده، جور در نمي‌آيد. طبق بند 3سياست‌هاي كلي جمعيت كشور كه در ارديبهشت‌ماه 1393به دولت و دستگاه‌هاي‌اجرايي ابلاغ شده است، «پوشش بيمه‌اي هزينه‌هاي زايمان و درمان ناباروري مردان و زنان» مورد تأكيد قرار گرفته است، حال آنكه بيمه‌ها در سايه بي‌توجهي دولت به سياست‌هاي ابلاغي، در اين زمينه كم‌كاري كرده و وزارت بهداشت رأسا براي كاهش هزينه‌ها اقدام كرده است. اين در حالي است كه تأمين اعتبار 105ميلياردي كه وزارت بهداشت براي تأمين كاهش تعرفه‌هاي درمان ناباروري وعده داده است در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

کد خبر 348979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha