پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: «یادتان نرود مردم به‌خاطر ترک بازار ایران در دوران تحریم از پژو ناراحت هستند، باید تمام تلاش خود را برای رفع این ناراحتی انجام دهید».

نشست ایران  خودرو و پژو

اين جمله‌اي است كه ديروز مديرعامل ايران خودرو در نشست خبري مشترك با مديرعامل پژو- سيتروئن و در واكنش به انتقادهاي مطرح در مورد از دست رفتن جان و مال برخي مصرف‌كنندگان خودروهاي پژو به‌دليل عهدشكني اين خودروساز فرانسوي در دوران تحريم‌ها اعلام و تأكيد كرد كه از اين پس بازار ايران به هيچ عنوان محل جنگ خودروسازان خارجي نخواهد بود. در نقطه مقابل مديرعامل پژو- سيتروئن نيز در مورد نحوه جبران خسارات دوران تحريم وعده‌هاي تازه‌اي مطرح كرد.فرش قرمز براي بازگشت پژو و رنوي فرانسه به‌ ايران در حالي پهن شده كه گلايه‌هاي مردم، مسئولان و حتي مديران خودروساز ايراني از خسارات عهد‌شكني اين خودروسازان فرانسوي ادامه دارد.

هاشم يكه‌زارع در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر اينكه شما قبلا بارها اعلام كرده بوديد كه به‌دليل سابقه نه‌چندان درخشان خودروسازان فرانسوي در دوران تحريم، اين خودروسازان شريك اصلي ايران خودرو نخواهند بود اما اكنون بازهم پژو پيشتاز همكاري با ايران خودرو است، اعلام كرد:

پژو لزوما شريك اصلي ايران خودرو در دوران جديد نخواهد بود، شركاي ديگري نيز با ما همكاري خواهند كرد، از قبل تعيين نمي‌كنيم كه كدام شركت شريك اصلي ما خواهد بود، ممكن است براساس قراردادهاي جديد خودروساز ديگري شريك اصلي ما باشد.
وي در مورد چگونگي جبران خسارات مشتريان خودروهاي فرانسوي در ايران طي دوران تحريم، افزود: در زمان تحريم، پژو از ايران خارج شد كه بر كيفيت خودروهاي توليدي در كشورمان اثر منفي گذاشت. اينكه پژو از ايران رفت اتفاق خوبي نبود، اما در گذشته ما برخي قطعات خودروهاي پژو را بدون توجه به كيفيت، داخلي‌سازي‌ و در توليد محصولات پژو استفاده كرديم كه موجب شد تا جان و مال برخي مشتريان اين خودروها به خطر بيفتد، با وجود اين، نمي‌توانيم اين موضوع را به شريك خارجي ارتباط دهيم .

  • پژو قرباني تحريم شد!

پرسش‌هاي متعد خبرنگاران از مديرعامل شركت پژو- سيتروئن نكته بارز نشست خبري ديروز بود كه مديرعامل اين خودروساز فرانسوي را مجبور كرد تا ضمن پذيرش برخي انتقادهاي مطرح به عملكرد گذشته پژو در ايران وعده‌هاي تازه‌اي براي اصلاح رفتار اين خودروساز فرانسوي در ايران مطرح كند. كارلوس تاوارس با بيان اينكه رفتار كسب و كار كنوني ما در ايران با كارهايي كه در گذشته انجام داده‌ايم، تفاوت خواهد داشت، گفت: هدف ما تا سال 2025 حداقل توليد يك ميليون دستگاه خودرو است كه 75درصد آن در منطقه عرضه خواهد شد.

وي تأكيد كرد: در قرارداد جديد با ايران خودرو، توافق‌هايي براي همكاري بهتر در آينده صورت گرفته است اما نبايد در مورد گذشته زياد صحبت كنيم و اين نكته را درنظر داشته باشيم كه در تحريم‌ها، پژو نيز قرباني بوده است. ما در آن زمان مشكل مالي شديدي داشتيم، مجبور شديم به تحريم‌ها احترام بگذاريم و اگر احترام نمي‌گذاشتيم، مشكلاتمان بيشتر مي‌شد . تاوارس وعده داد كه تمام تلاش خود را براي انتقال فناوري پژو به قطعه‌سازان و توليدكنندگان ايراني به‌كار خواهد گرفت تا آينده بهتري را با عرضه خودروهاي با كيفيت، ايمن، داراي استانداردهاي زيست‌محيطي و خدمات پس از فروش مناسب در ايران ترسيم كند.

  • پرداخت غرامت به ايران

مديرعامل پژو- سيتروئن گرچه صحبت‌كردن در مورد جزئيات پرداخت غرامت پژو به ايران خودرو را محرمانه دانست اما اعلام كرد رقم پرداختي غرامت پژو به ايران تا اين لحظه محرمانه است و بخشي از اين غرامت در قالب انتقال‌هاي بزرگ براي تأمين مالي پروژه «ايكاپ» در ايران انجام شده است. هر دو طرف انتظار دارند كه گذشته‌ها را پشت سر گذاشته و به همكاري‌هاي پيش رو فكر كنيم. حتما اختلافات گذشته حل و فصل شده و از طريق بخش‌هاي مالي و غيرمالي همكاري مشترك پيش خواهد رفت. تاوارس در مورد رفع تنگناهاي نقل و انتقال بانكي همكاري مشترك تأكيد كرد: براي رفع مشكلات بانكي نيز تأمين مالي شركت مشترك با ايران‌خودرو (ايكاپ) از طريق سهم آورده و ديون را مدنظر قرار داديم كه ديون از طريق شركا و بانك‌هاي ايراني تأمين خواهد شد.

کد خبر 348716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha