سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: عاشورا تنها یک اتفاق نیست که هنرمندان با الهام از آن آثاری را در زمینه‌های مختلف خلق کنند، بلکه دربردارنده مفاهیمی عمیق است که ربطی به زمان، مکان، اعتقاد و باور ندارد و هر هنرمند می‌تواند با شناختن این مفاهیم، ماندگارترین آثار را خلق و در روزگار امروز ثبت کند.

عاشورا

اين صحبت‌هاي هنرمنداني جوان است كه در عرصه هنر عاشورايي فعاليت مي‌كنند اما معتقدند امروز آثار به واسطه مطالعه كم هنرمندان جوان، برگزاري جشنواره‌هاي سطحي، نگرش سليقه‌اي مديران و دور شدن هنرمندان از مفاهيم سطحي شده و فرم و ساختار اصولي ندارند.

  • عاشورا براي يك دين خاص نيست

عليرضا جوادي كه در چند دوره سوگواره هنر عاشورايي برگزيده شده، نگاه خود را در اين عرصه عاشقانه توصيف مي‌كند و به همشهري مي‌گويد: واقعه عاشورا فراتر از هر نگاهي است و همه دنيا، اديان و مذاهب، امام حسين(ع) را فارغ از تمام ماجراها به‌عنوان يك آزادمرد مي‌شناسند. موضوع‌هايي كه در آثار مختلف در زمينه عاشورا خلق مي‌شود، فراتر از يك دين و مذهب خاص است و امام‌حسين(ع) موضوعي جهاني است كه به همه درس آزادگي و اخلاق مي‌دهد.

اين هنرمند جوان توضيح مي‌دهد: واقعه عاشورا و اتفاق‌هاي كربلا نبايد محدود به يك موقعيت زماني و مكاني خاص باشد و در اين ميان عده‌اي هم دوست دارند آن را براي خود نگه دارند اما اين موضوع جهانشمول است و هر هنرمند از زاويه نگاه خود به امام‌حسين(ع) مي‌تواند آثاري در زمينه‌هاي مختلف خلق كند. هر سال فقط در دهه اول محرم و دهه آخر صفر بيشترين نگاه‌ها و توجه‌ها به قيام عاشورا و امام‌حسين(ع) مي‌شود كه اين محدود كردن است.

جوادي تصريح مي‌كند: طبيعي است كه عزاداري بايد در اين ايام وجود داشته باشد اما نمي‌توان عاشورا و شهيدان كربلا را محدود به زماني خاص كرد. آسيبي كه وجود دارد اين است كه تمام برنامه‌ها در اين مقطع انجام مي‌شود، درحالي‌كه مي‌توانيم در طول سال هم فعاليت‌هايي در اين زمينه داشته باشيم و به موضوع در قالب هنر بپردازيم. كمرنگ شدن هنر عاشورايي در طول سال نشان مي‌دهد هم مسئولان و هم هنرمندان در اين زمينه كم‌كاري كرده‌اند.

  • كمرنگ شدن انگيزه‌ها

محمدصابر شيخ‌رضايي، گرافيست جوان و تقديرشده در دوسالانه گرافيك جهان اسلام ديگر هنرمندي است كه انگيزه عمومي هنرمندان و حمايت‌ها را عامل ورود بسياري از جوانان به اين عرصه مي‌داند و به همشهري مي‌گويد: به‌نظرم اين فعاليت‌ها نسبت به سال‌هاي گذشته بيشتر شده اما متأسفانه آثاري كه خلق مي‌شوند، به لحاظ محتوايي سطحي‌تر شده‌اند و به لحاظ فرم و اجرا كيفيت سابق را ندارند. در يك دوره كساني براساس علاقه‌ و انگيزه به اين حوزه وارد مي‌شدند و بعدها برگزاري جشنواره‌هاي متعدد هنري هنرمندان جوان را ترغيب كرد.

  • سطحي شدن آثار مرتبط با عاشورا

شيخ‌رضايي كه داور هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان بوده، با تأكيد بر سطحي شدن برخي آثار هنري، كمبود مطالعه و تحقيق را عامل اصلي اين موضوع مي‌داند و يادآور مي‌شود: يك دليل ضعيف شدن كارها خود هنرمندان جوان هستند اما مسئولان هم كم‌كاري كرده‌اند.

وقتي مديران از آثار خالي از فكر و انديشه و محتوا حمايت مي‌كنند، اين روي جوانان تأثير مي‌گذارد. آثاري كه امروز توليد مي‌شود، صرفا ذوقي و روايت اتفاق عاشوراست درحالي‌كه بسياري از آنها از نداشتن مفاهيم عميق رنج مي‌برند. عاشورا اتفاقي است با عميق‌ترين مفاهيم اما هنرمند جوان امروز آن مفاهيم را در آثارش ندارد. وقتي مديران تنها به ظواهر توجه مي‌كنند، نبايد منتظر خلق آثاري با مفاهيم عميق باشيم. ماندگاري آثار هنري مستلزم درك هنرمندان از عمق قيام كربلا و واقعه عاشوراست.

کد خبر 348555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha