یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دستکش‌های جدیدی که برای تکمیل فناوری واقعیت مجازی ابداع شده‌اند می‌توانند مشکل ناتوانی در لمس را در فضای واقعیت مجازی از بین ببرند.

دستکش

براساس گزارش ديسكاوري، دستكش‌هاي دزمو (Dexmo) توسط گروهي از محققان روباتيك چيني و اروپايي طراحي و ساخته شده‌اند. در اين دستكش‌ها از راه‌حل بازخورد نيرو استفاده شده‌است تا به كاربر اجازه داده شود اجسام را در واقعيت مجازي گرفته و نگه‌دارد. برخلاف ديگر دستكش‌هاي واقعيت مجازي كه از موتورهاي ارتعاشي يا الكترود‌ها براي ايجاد بازخورد استفاده مي‌كنند، دستكش‌هاي دزمو از سيستم مكانيكي بهره برده‌است كه درجات مختلفي از نيروي گردشي را به انگشت‌ها اعمال مي‌كند.

دستکش

مقاومت دستكش‌ها به اندازه‌اي است كه مانع از آن مي‌شود كه انگشت‌ها از ميان اجسامي كه در فضاي واقعيت مجازي به دست گرفته مي‌شوند، عبور كنند. به گفته طراحان شركت دكستا روباتيكز، خلق اين حالت توسط فناوري‌هاي موجود در بازار ممكن نيست. اگرچه پيش از اين نيز سيستم‌هاي بازخورد-نيرو در دستكش‌هاي واقعيت مجازي به كار گرفته شده‌اند، اما سازندگان اين دستكش جديد با هدف ايجاد ابزاري سبك، قابل شارژ و ارزان‌قيمت براي مصرف‌كنندگان و مشتاقان واقعيت مجازي، آنها را طراحي و توليد كرده‌اند.

باوجود سيستم مكانيكي واقعي كه انگشت‌ها را در اين دستكش به حركت درمي‌آورد، اين پرسش مطرح مي‌شود كه آيا ممكن است اين ابزار آسيبي به كاربر وارد كند؟ به گفته سازندگان، بيشترين سطح نيروي وارد شده از اين دستكش‌ها به هر انگشت دست كاربر نيمي از قدرت حركتي است كه انگشتان دست انسان ايجاد مي‌كند،‌از اين رو هيچ خطري كاربران را تهديد نمي‌كند.

دستكش‌ها همچنين حس نسبي سختي اجسام مجازي را نيز در كاربر ايجاد مي‌كنند. براي مثال به دست گرفتن يك توپ بيليارد با كمك اين دستكش حسي متفاوت با به دست گرفتن يك توپ تنيس دارد. دستكش همچنين ارتجاعي بودن اجسام را نيز به كاربر القا مي‌كند،‌براي مثال به دست گرفتن يك اسفنج حسي اسفنجي در دست كاربر ايجاد خواهد‌كرد. تمامي اين حس‌ها به كمك ويژگي‌هاي الگوريتم‌هايي ايجاد مي‌شوند كه فعالانه جهت و زاويه نيروي وارد شده به انگشتان دست را متناسب با نوع جسم مجازي تغيير مي‌دهند.

دركنار نيروي وارد شده به انگشت‌ها،‌موتورهاي ارتعاشي كوچكي نيز در نوك هر انگشت تعبيه شده‌اند كه براي ضربه زدن به يك جسم يا سطح يا كشيدن انگشتان روي يك سطح كاربرد دارند. باطري اين دستكش‌ها در شرايط معمولي درحدود چهار ساعت دوام مي‌آورند.

کد خبر 348218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha