با وجود وقوع بحران اقتصادی در منطقه خاورمیانه بورس تهران و استانبول در یک سال گذشته با رشد مواجه شدند و بورس عربستان با ۱۶.۲ درصد کاهش، بدترین کارنامه را از خود برجای گذاشت.

بورس

به گزارش همشهري، درست از پاييز سال قبل بود كه روند صعودي بورس تهران آغاز شد اما اين روند فقط 2‌ماه ادامه يافت و از نيمه دي‌ماه بار ديگر خط سيرنزولي بورس تهران آغاز شد تا اينكه بالاخره از چند‌ماه پيش نوسان‌هاي بورس تهران روند منطقي تري به‌خود گرفت.

تحليلگران درنظرات خود ركود اقتصادي، كاهش تورم، تثبيت قيمت ارز و بسياري از عوامل ديگر را از دلايل نزول بورس قلمداد مي‌كنند. اين رويه همگام بود با كاهش قيمت نفت كه بسياري از بورس‌هاي خاورميانه را كه وابستگي تامي به نفت دارند از پاي درآورد. در عين حال گزارش‌هاي بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول ناظر بر اين بود كه روند رشد اقتصادي در بسياري از نقاط جهان به كندي پيش مي‌رود و حتي در مرز بحران اقتصادي قرار خواهند گرفت اين پيش‌بيني‌ها منجر به آن شد كه فعالان بازار سرمايه در بيشتر نقاط دنيا در انتظار يك چشم‌انداز معجزه آسا از بازارهاي سهام نباشند و حتي رويه‌هاي سرمايه‌گذاري خود را تغيير دهند.

نمودار‌هاي آماري بورس‌هاي جهان نشان مي‌دهد كه روند حركت بازارهاي سهام مطابق با پيش‌بيني‌ها تحت‌تأثير شرايط اقتصادي جهان به‌كندي حركت كرده است. با وجود اين براساس گزارش فدراسيون جهاني بورس‌ها كه به‌تازگي منتشر شدبازارهاي سهام جهان با موتور محرك بورس‌هاي نوظهور مانند آفريقاي‌جنوبي، استراليا و مجارستان و همچنين در سايه رشد 6درصدي بورس نيويورك به‌عنوان بزرگ‌ترين بورس دنيا به روند صعودي خود ادامه خواهند داد. براين اساس ارزش بورس‌هاي دنيا در يك‌سال گذشته ميلادي 5.5درصد رشد كرده است و اين مقدار در يك‌ماه گذشته به 760ميليارد دلار رسيده است.

ارزش كل بورس‌هاي دنيا اكنون با اين مقدار رشد به 5.69 تريليون دلار رسيده است. پس از وقوع بحران مالي سال 2008چندين تريليون دلار از ارزش بازار سهام دنيا از شرق تا غرب كره زمين كاسته شد.اطلاعات آماري فدراسيون جهاني بورس‌ها نشان مي‌دهد پس از اين دوران بورس‌هاي قاره آمريكا توانسته‌اند از شرايط سنگين اقتصادي عبور كنند اما اروپا همچنان به‌دليل درگير بودن با مشكلات اقتصادي روند متعادل نداشته است.

  • شرايط متفاوت در خاورميانه

گزارش‌هاي آماري فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار درباره وضعيت بورس‌هاي خاورميانه حاكي از آن است كه اوضاع در اين منطقه تحت‌تأثير كاهش قيمت نفت قرار گرفته است اما كشور‌هايي كه از اقتصاد مستحكم‌تر و بورس‌هاي با قدمت‌تري برخوردارند توانسته‌اند با اعمال سياست‌هاي اقتصادي جديد با كمترين نوسان در بازار‌هاي سهام‌شان مواجه شوند. براساس گزارش فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار با بهبود عملكرد اقتصادي ايران در ماه‌هاي گذشته ارزش بورس تهران نيز رفته رفته رشد كرده است و در يك سال گذشته 12.8درصد افزايش يافته است.

اين بيشترين رشد در ميان كشور‌هاي منطقه پس از بورس استانبول است كه در اين مدت با 23درصد افزايش مواجه شده است. در اين مدت ارزش بورس تركيه كه سال قبل تحت‌تأثير حوادث سياسي 50درصد كاهش يافته بود به 193ميليارد دلار رسيده است و ارزش بورس تهران هم در محدوده 103ميليارد دلار قرار گرفته است.

اما در اين ميان بورس عربستان سعودي كه تحت‌تأثير كاهش قيمت نفت با افت شاخص‌هاي اقتصادي مواجه شده است 16.2درصد كاهش يافته است، اين بد‌ترين عملكرد در ميان بورس‌هاي كشور‌هاي منطقه است.پس از عربستان كشور‌هاي بحرين، عمان، قطر و امارات (بورس دوبي) به‌ترتيب 11.2،7.2، 3.2و 2.6درصد از ارزش بازار‌هاي سهام‌شان را از دست داده‌اند.

  • سرمايه‌گذاري در بورس‌هاي كوچك

گزارش فدراسيون جهاني بورس‌ها حكايت از آن دارد كه تحولات اقتصادي جهان منجر به رشد سرمايه‌گذاري در بورس‌هاي كوچك شده است و به‌دنبال آن بورس‌هاي كوچكي مانند بورس سيدني استراليا، جامائيكا، سي‌شل و بوداپست مجارستان با بيشترين حجم سرمايه‌گذاري مواجه شده‌اند و ارزش سهام شركت‌هايشان تحت‌تأثير اين سرمايه‌گذاري با بيشترين رشد در يك سال گذشته ميلادي مواجه شده است.

در اين ميان بورس ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي كه رفته رفته به جمع بزرگ‌ترين بورس‌هاي دنيا اضافه مي‌شود به‌عنوان يك بورس نوظهور شناخته مي‌شود. براساس گزارش فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار سرمايه‌گذاري در جزيره كوچك سي شل منجر به رشد 237درصدي اين بورس شده است در عين حال در يك سال گذشته ميلادي ارزش بورس كوچك سيدني در استراليا با 70درصد رشد بيشترين رشد را در جهان پس از سي شل به‌خود اختصاص داد. پس از آن بورس جامائيكا با 45درصد و بورس بوداپست مجارستان با 26درصد رشد بيشترين رشد را به‌دست آورده‌اند. ارزش بورس بوداپست هم‌اكنون 21ميليارد دلار و جامائيكا 5.5ميليارد دلار است.

اما ماجراي بورس آفريقاي‌جنوبي تا حدي متفاوت است. اين بورس اگرچه در رده بورس‌هاي كوچك تلقي نمي‌شود اما مقدار رشد ارزش سهام شركت‌ها در اين بازار مانند بورس‌هاي كوچك پرشتاب است و اين بورس را رفته رفته وارد باشگاه بزرگ‌ترين بورس‌هاي دنيا كه ارزش‌شان چندين تريليون دلار است مي‌كند.

ارزش بازار بورس آفريقاي جنوبي در يك سال گذشته ميلادي دست‌كم 27درصد رشد كرده و از 898ميليارد دلار به 1074ميليارد دلار رسيده است. هم‌اكنون بورس نيويورك با ارزشي معادل 19هزار ميليارد دلار بزرگ‌ترين بورس دنياست و بورس نزدك و توكيوي ژاپن به‌ترتيب با ارزشي معادل 7و 5هزار ميليارد دلار بزرگ‌ترين بورس‌هاي دنيا هستند.

کد خبر 347994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha