سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

رضا درستکار: با گذشت ۲۸ سال از پایان جنگ تحمیلی، آنچه از سینمای دفاع‌مقدس می‌توان دید، یک موضوع بلاتکلیف برای سینماگران و تقریبا ناشناخته برای نسل جدید است.

افرادي هستند كه در اين سال‌ها فيلم جنگي ساخته‌اند اما در نهايت افرادي هم با طرز فكر خودشان، سينماي جنگ را منتسب به تفكري خاص كرده‌اند.متأسفانه ورود و خروج هنرمندان به اين فضا بررسي مي‌شود و روي اين حوزه بسيار حساس شده‌اند. به واسطه همين حساسيت و گاهي سختگيري‌هايي كه در حوزه سينماي جنگ و دفاع‌مقدس وجود دارد، ارگان‌ها و سازمان‌هاي مرتبط هم از زير بار مسئوليت شانه‌خالي مي‌كنند و به همين‌دليل است كه حوزه سينماي دفاع‌مقدس بلاتكليف مانده است.

در اين ميان برخي هواداران سينماي دفاع‌مقدس هستند كه خود باعث محدوديت در اين سينما شده‌اند. وقتي هنرمندي با سينما و ديگر هنرها از جنگ مي‌گويد، منظورش نفي آن نيست و همه ما مي‌دانيم كه جنگ ما دفاعي مقدس بود از كشور در مقابل خيل عظيم كشورها و ابرقدرت‌ها. هرچند عده‌اي همين را نفي و نقد مي‌دانند.

كنار كشيدن برخي متوليان اصلي و حضور گروهي از افراد با سلايق خاص در حوزه سينماي دفاع‌مقدس باعث شده يكسري افراد غيراصلي، متولي اين حوزه بشوند. هم‌اكنون نسل‌هاي تازه درباره جنگ سؤال دارند و جواب اين سؤال‌ها را مي‌توان با هنر سينما و هر هنر ديگر داد اما متأسفانه سينماي دفاع‌مقدس ما به يك سينماي محفلي تبديل شده است. بايد به افرادي كه اين حوزه را مخصوص يك گروه خاص مي‌دانند، گفت كه سينما در مقابل سينماي دفاع‌مقدس قرار نگرفته است.

وقتي فيلمي در اين حوزه ساخته مي‌شود، ابتدا بايد بدانيم در توليد فيلم عوامل زيادي مي‌تواند دخيل باشد ازجمله تخيل، داستان و... از سوي ديگر، فيلمسازان حوزه دفاع‌مقدس هم بايد تا جايي پيش بروند كه مرز واقعيت را مخدوش نكنند. از يك فيلم بايد انتظار فيلم داشته باشيم و نمي‌توان از فيلمي كه درباره جنگ ساخته شده، انتظار حل كردن مسائل سياسي، اجتماعي و اقتصادي داشت.

نكته ديگر كه مي‌توان در حوزه سينماي جنگ عنوان كرد اين است كه در مقطعي در سينما به جنگ و عمليات‌ها پرداخته شد و فيلم‌ها در دل حادثه پديد آمدند. در مقطع ديگر هم آثار و پيامدهاي جنگ به تصوير كشيده شد. بايد بدانيم ما هنوز از نظر فني در توليد فيلم جنگي رشد نكرده‌ايم. اين در حالي است كه تماشاگر انتظار ديدن فيلم‌هاي جنگي باكيفيت دارد. سينماي دفاع‌مقدس اصلي‌ترين نيروي خود يعني مرحوم رسول ملاقلي‌پور را از دست داده و برخي فيلمسازان كه درباره تبعات جنگ فيلم مي‌ساختند، به هزاران دليل در عرصه‌هاي ديگر كار مي‌كنند. اين نشان مي‌دهد سينماي دفاع‌مقدس هنوز تكليف خود را نمي‌داند.

  • نويسنده و منتقد
کد خبر 347731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha