سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: درسال ۱۹۵۰ مجموعه ای از ۲۹ لوح سنگی در خرابه‌های اوگاریت، شهری باستانی در مناطق شمالی سوریه امروزی کشف شدند،‌اما تنها یکی از آنها در طول تاریخ به اندازه‌ای سالم مانده بود که بتوان آن را رمزگشایی کرد.

لوح گلی

 

 

اين لوح كه H6 نام دارد، لوحي گلي و 3500 ساله‌ است كه در آن سرودي ساده حك شده‌است كه نحوه استفاده از نوعي چنگ داراي 9 تار و نيم‌پرده‌هاي ميان آن را تعيين كرده‌است، درست مانند يك برگ نت باستاني گيتار.

ملودي كه از اين نوشته‌هاي باستاني به دست مي‌آيد نه تنها قديمي‌ترين ملودي كشف شده در جهان است، بلكه قطعه موسيقي بسيار دلنشيني است. موسيقيدان و آهنگسازي به نام مايكل لوي اين نت‌ها را نواخته و روي يوتيوب منتشر كرده‌است.

به گفته تاريخدانان اين سرود كه سرود هوريان نام دارد، به نيكال، الهه باغ‌ها تقديم شده‌است. اين موضوع از روي نيمه اول لوح آشكار شده‌ كه در آن اشعاري در مدح نيكال نوشته شده‌‌است، الهه‌اي كه با نشان‌هاي موسيقيايي نيمه دوم لوح در ارتباط است.

اين نشان‌هاي موسيقيايي درواقع دستور‌العمل نواختن نوعي چنگ باستاني است. به گفته محققان دانشگاه لندن، اين 29 لوح قدمتي برابر 3500 سال دارند و به زبان هوري نگاشته شده‌اند و از آنها در موزه ملي دمشق نگه‌داري مي‌شود.

کد خبر 347639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha