شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اهدای جایزه‌ی گوزن طلایی ژاپنی‌ها به «ناهید»، بازدید تابش از پشت صحنه‌ی فیلم مهدی کرم‌پور، مستند ایرانی در راه سیدنی و... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

سینما

به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی «آیدا پناهنده» در پنجمین دوره فستیوال «نارا»ی ژاپن موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره و تندیس شیکای(گوزن) طلایی شد.

فستیوال بین المللی فیلم نارا، هر دو سال یکبار  در شهر «نارا»  پایتخت باستانی ژاپن قدیم ، برگزار می‌شود. دبیر این فستیوال «نوامی کاواسه» فیلمساز زن ژاپنی است که جایزه بزرگ فستیوال فیلم کن 2008 را در کارنامه خود دارد.

در پنجمین دوره‌ی این  فستیوال که از هفدهم تا بیست و دوم سپتامبر برگزار شد.

از میان هزار و هفتصد فیلمی که امسال به این جشنواره فرستاده شده بود، هشت فیلم از کشورهای آمریکا ، سوییس، آلمان، چین ، فیلیپین نروژ، ژاپن و ایران برای حضور در بخش مسابقه بین الملل پذیرفته شده است.

فیلم سینمایی ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده در دو سانس به نمایش درآمد و با استقبال خوب مخاطبان همراه شد و سرانجام درمراسم اختتامیه فستیوال، هیئت داوران جشنواره، بالاترین جایزه این جشنواره  موسوم به شیکای (گوزن) طلایی را به «آیدا پناهنده» کارگردان فیلم سینمایی ناهید اهدا کردند.

شایان ذکر است جایزه نقدی این جشنواره، کمک مالی به فیلم بعدی فیلمساز است.

همچنین در هفته جاری در چهارمین فستیوال بین المللی فیلم دهوک که در اقلیم کردستان عراق برگزار شد جایزه ی تندیس برگ موی زرین بهترین فیلم اول جشنواره به فیلم سینمایی ناهید اهدا شد.

پخش بین المللی فیلم سینمایی ناهید را شرکت نوری پیکچرز با مدیریت کتایون شهابی به عهده دارد. این فیلم محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تهیه کنندگی بیژن امکانیان بوده است.

مدیرعامل فارابی پشت دوربین «سوفی و دیوانه»

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه فیلم مهدی کرم پور بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی فیلم «سوفی و دیوانه» علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پشت صحنه این فیلم در لوکیشن خیابان سی تیر حاضر شد و از روند تولید آن بازدید کرد.

در این بازدید تابش با مهدی کرم پور تهیه کننده و کارگردان «سوفی و دیوانه» و دیگر عوامل فیلم گفت و گو کرد و از نزدیک در جریان دلایل پیش تولید طولانی و آغاز تولید فیلم قرار گرفت.

همچنین در این دیدار یک سکانس از فیلم با حضور تابش فیلمبرداری شد.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان این بازدید ابراز امیدواری کرد روند تولید «سوفی و دیوانه» تا انتها به خوبی پیش رود و این فیلم بتواند در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

سوفی و دیوانه پنجمین فیلم بلند مهدی کرم پور در مقام کارگردان است که بیشترین لوکیشن های آن همچون فیلم پیشین او در بافت تاریخی شهر تهران می باشد.

فیلمنامه «سوفی و دیوانه» که درامی متفاوت است توسط مهدی کرپور به همراه مهدی سجاده چی نوشته شده است.

مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» به جشنواره سیدنی راه یافت

فیلم مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی آزاده بی‌زار گیتی، به جشنواره جهانی فیلم سیدنی استرالیا راه یافت.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سومین دوره جشنواره «فیلم و هنرهای رسانه‌ای زنان» طی روزهای اول و دوم اکتبر 2016 (10 و 11 مهرماه 95) در شهر سیدنی استرالیا برگزار می‌شود و فیلم مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» ساخته «آزاده بی‌زار گیتی» در بخش رسمی این رویداد روی پرده می‌رود.

«سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» روایتی از زندگی پنج زن مصدوم بمباران شیمیایی سردشت در سال 1366 است که بزرگ‌ترین بمباران شیمیایی شهری جهان بعد از جنگ جهانی اول بشمار می‌آید.

این فیلم عصر فردا (یکشنبه 4 مهرماه) و به مناسبت هفته دفاع مقدس، در مؤسسه تحقیقات و مطالعات زنان نیز به نمایش درمی‌آید. این برنامه نمایش و تحلیل فیلم که عنوان آن «دفاع مقدس و تجربه زیسته زنان» است، با حضور و بیان تجارب زنان ایثارگر جنگ تحمیلی برگزار می‌شود. سخنران این برنامه دکتر الهه کولایی و مکان برگزاری آن خیابان ولی‌عصر(عج)، روبروی پارک ملت، کوچه ناهید غربی، پلاک 52 است.

انیمیشن سینمایی «ناسور» در دهمین جشنواره و بازار بین‌المللی غدیر حضور دارد.

به گزارش مدیر رسانه‌ای فیلم، انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه‌کنندگی مشترک محمد حسین قاسمی و داریوش دالوند در دهمین جشنواره و بازار بین‌المللی غدیر «رسانه‌های جهان اسلام» حضور دارد.

این انیمیشن سینمایی که محتوایی مذهبی و تاریخی دارد و در ماه‌های محرم و صفر در سینماهای کشور اکران می‌شود، در بخش مسابقه و بازار جشنواره غدیر که با حضور فعالان رسانه‌ای و سینمایی از کشورهای جهان اسلام در استان نجف کشور عراق برگزار می‌شود، حضور دارد.

«ناسور» روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از کوفیانی است که از امام حسین (ع) دعوت کرده است تا به کوفه بیایند و زمانی که می‌شنود سپاه امام به کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج می‌شود تا با ایشان روبه رو نشود، اما از بد حادثه به صورت کاملا ناگهانی با ایشان روبه رو شده و مجبور می‌شود تا دست رد به سینه امام بزند. از سوی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از داستان «ناسور» را در بر می‌گیرد.

خاکستر و برف" در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می‌شود

فیلم «خاکستر و برف»محصول 1391به کارگردانی روح الله سهرابی یکشنبه 4مهرماه ساعت 18 با حضورعوامل درفرهنگسرای ارسباران اکران ، نقد و بررسی می‌شود.

«خاکستر و برف»داستان احسان است که پس از ۲۵سال به ایران برمی‌گردد تا با بهترین دوست خود که زندگی‌اش را مدیون اوست برای آخرین بار تجدید دیدار کند. همین مساله اتفاقات ناخواسته دیگری را برای او رقم می‌زند.

فیلم «خاکستر و برف» نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اول و برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از بخش تجلی اراده ملیسی و یکمین جشنواره فیلم فجرشده است.

علاقمندان برای حضور دراین نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان‌، خیابان جلفا مراجعه و یا با شماره‌های 20-22872818 تماس بگیرند.

دوازدهمین پاتوق میزبان 6 فیلم کوتاه

دوازدهمین پاتوق فیلم کوتاه"سینما آینده"دوشنبه 5 مهر با نمایش 6 فیلم کوتاه برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،فیلم‌های کوتاه خودم را می کشم و تو مقصری به کارگردانی علی اکبر محمد خانی،چهار نفره به کارگردانی سهند کبیری ،2020 به کارگردانی مهدی باقری آزاد ،اینسان به کارگردانی مهدی آقاجانی ،میزبان به کارگردانی امید عبداللهی و نگهبان جزر و مد به کارگردانی آلکس دانکن محصول کشور نیوزلند.

پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده» دوشنبه های هر هفته از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در سالن شماره3 پردیس سینمایی چارسو پذیرای علاقمندان فیلم کوتاه است.

«آنتراکت» به جشنواره مستقل انیمیشن کره جنوبی راه یافت

انیمیشن کوتاه «آنتراکت» واکنشی به کودک کشی در جهان به بخش مسابقه Asia Road دوازدهمین دوره جشنواره انیمیشن مستقل کره جنوبی راه یافت.

این انیمیشن به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان و از تازه ترین محصولات باشگاه فیلم سوره، پیش از این در جشنواره های بین المللی کارتون و انیمیشن سئول (سیکاف) و خیرونای اسپانیا به نمایش درآمد. «آنتراکت» همچنین شب گذشته 2 مهرماه در افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت توانست تندیس بهترین پویانمایی کوتاه را از آن خود کند.

«آنتراکت» برگرفته از «entract» کلمه ای فرانسوی و به معنای حدفاصل بین دو پرده موسیقی است. فیلم نیز در فاصله بین دو قطعه موسیقی روایت می شود. ایده «آنتراکت» برگرفته از داستان تک تیراندازی اسرائیلی است که در جریان جنگ 2014 غزه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود ادعا کرد در یک روز توانسته 13 کودک فلسطینی را هدف قرار دهد.

جشنواره انیمیشن مستقل کره جنوبی (Indie-AniFest) توسط انجمن فیلمسازان مستقل انیمیشن کره جنوبی و مرکز انیمیشن سئول (آژانس تجاری سئول) برگزار می شود و دوازدهمین دوره این جشنواره از 22 تا 27 سپتامبر 2016 مطابق با یکم تا شششم مهرماه در مرکز انیمیشن شهر سئول کشور کره جنوبی برگزار خواهد شد.

عوامل انیمیشن «آنتراکت» عبارتند از نویسنده و کارگردان: سیدمحمدرضا خردمندان، کارگردان فنی و هنری: بهزاد رجبی پور، مدیر تولید: علیرضا رنجبر شورابی، مدل سازی شخصیت: محمدعلی شاکری، حسین عظیمی، مدلسازی محیطی سه بعدی: سعید خالقی، امید نژادنیک، توحید توانا، انیماتور: اعظم مهدی زاده، طراحی استوری بورد: میثم برزا، رندر و شیدینگ: علیرضا رنجبر شورابی، امید نژادنیک، سعید خالقی، کامپوزیت: محمد افشانی، کانسپت: مجتبی نادرلو، طراحی صدا و میکس: علیرضا علویان، موسیقی: حامد ثابت، تدوین: ابوذر حیدری، تهیه کننده: محمدرضا شفاه، محصول: باشگاه فیلم سوره حوزه هنری.

جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون بستری مناسب برای رقابتی سالم

داوری بخش نمایش‌نامه‌نویسی هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پنجم مهر به پایان خواهد رسید.

امیر مشهدی‌عباس از بررسی 125 نمایش‌نامه که به دبیرخانه‌ی جشنواره نمایش عروسکی رسیده‌اند، خبر داد. او ضمن اعلام این خبر گفت: «داوری این آثار تا آغاز به کار جشنواره ادامه خواهد داشت.»

بر اساس این گزارش، هیات داوران متشکل از امیر مشهدی‌عباس، حسین فدایی‌حسین و حسن دولت‌آبادی پس از قرائت اولیه؛ آثار را به بحث و تبادل نظر خواهند گذاشت: «پس از بررسی اولیه، آثاری که امتیازی بالای 70 گرفته باشند به بحث گذاشته می‌شوند. داوران در این مرحله سعی می‌کنند نظرات خود را به هم نزدیک کنند تا ملاک‌های اصلی داوری لحاظ شد.»

بر همین اساس «تکنیک آثار»، «انتخاب ایده و طرح نمایشی»، «ساخت و پرداخت مناسب و انتقال مفاهیم» و «محتوای پیام» معیارهای مد نظر این داوران برای انتخاب آثار برتر خواهد بود. در عین حال هیات داوران اعلام کردند که در انتخاب آن‌ها رتبه‌بندی حذف شده و در مراسم پایانی سه اثر به عنوان برگزیده و چند متن به عنوان آثار تقدیری اعلام خواهند شد.

مشهدی‌عباس ارزیابی هیات داوران از آثار را این چنین تشریح کرد: «در یک طبقه‌بندی کلی آثار رسیده به دبیرخانه در سه گروه قابل تفکیک‌اند. نخست آثاری که توسط علاقه‌مندان این رشته نگاشته شده‌اند. بیش‌تر متون داستانی هستند و تکنیک و ساختار نمایشی در آن‌ها دیده نمی‌شود. دسته دوم آثاری است که نویسندگان آنها با حیطه‌ی نمایش کمی آشنا هستند. آن‌ها نیز در نگارش دچار خطاهایی هستند اما ایده‌های آنها قابل تامل و گسترش است. با ساخت و پرداخت تخصصی، آثار این دسته تبدیل به آثار ارزشمندی خواهد شد. گروه سوم آثار متخصصان این رشته است اگرچه نمایش‌نامه‌های خوبی در این بخش به دبیرخانه ارسال شده است اما بخشی از آن‌ها در طرح و ایده دستخوش کلیشه‌ها هستند. با این بررسی هیات داوران معتقدند که جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون بستر مناسبی برای هدف‌گذاری و ایجاد رقابت‌های سالم جهت هر چه حرفه‌ای‌تر شدن این شاخه از هنر است.»

هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 6 تا 8 مهر در ساری برگزار خواهد شد.

حضور معاون هنری وزیر ارشاد و مدیرکل هنرهای نمایشی در اجرای پایانی یک  نمایش و تمرین نمایش «سردار»

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر مجموعه تئاتر شهر جمعه دوم مهر ماه در اجرای پایانی نمایش «سپنج رنج شکنج فرخنده» حضور پیدا کردند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی مدیر مجموعه تئاتر شهر جمعه دوم مهر ماه با حضور در پلاتو اجرا در اجرای پایانی نمایش «سپنج رنج شکنج فرخنده»  به کارگردانی شهرام گیل آبادی حضور پیدا کردند.

علی مرادخانی، مهدی شفیعی و پیمان شریعتی با حضور در پلاتو شماره 2 مجموعه تئاتر شهر در تمرین نمایش «سردار» به کارگردانی نادربرهانی مرند حضور پیدا کرده و با عوامل اجرایی این اثر نمایشی که قرار است از یکشنبه 4 مهر ماه در تالار اصلی روی صحنه بروند، دیدار کردند.

«نغمه ثمینی» ، «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» را افتتاح می‌کند

نغمه ثمینی، نمایشنامه نویس و استاد دانشگاه تهران آخرین محصول کمپانی هنرهای اجرایی ویرگول «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» را افتتاح می کند.

این نمایش که یکشنبه 4 مهر افتتاح می شود، برای دانشجویان کلیه رشته ها نیز تخفیف 50 درصد در نظر دارد و بلیت های آن در سایت تیوال در دسترس است.

"درباره تصویرت از من تجدید نظر کن" نمایشی است به کارگردانی النورا هِردِر؛ کارگردان آلمانی که در آن بازیگرانی از چهار کشور ایران، هلند، آلمان و انگلستان حضور دارند.

آروند دشت‌آرای از ایران، مارین ون هولک از هلند، آروشا بیگی از ایران، مالته شولتز از آلمان، دیبا خاتمی از ایران ،میخائیل بلوس از هلند، استوارت دنیسون از انگلستان و آزاده میرزایی از ایران، گروه بازیگران نمایش "درباره تصویرت از من تجدید نظر کن" را تشکیل می‌دهند.

این نمایش از یکشنبه؛ چهارم مهرماه ساعت 20:30 و به مدت 15 شب در تالار چارسو تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

البته در هفته نخست اجرا؛ یعنی چهارم لغایت نهم مهرماه "درباره تصویرت از من تجدید نظر کن" ساعت 21 اجرا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این اثر را از امروز از طریق سایت تیوال اقدام کنند.

کد خبر 347324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha