سید محمد فخار: روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت، جاده‌های شمال و خیابان‌های منتهی به مراکز معاینه فنی صحنه ترافیک‌ خودروهایی بود که مالکانشان همه‌‌چیز را به ساعات آخر می‌اندازند.

معاینه فنی خودرو

از ابتداي تابستان سال‌جاري مرحله اطلاع‌رساني طرح كاهش آغاز شده بود اما ديروز هيچ‌يك از هزاران خودروي صف بسته مقابل مراكز معاينه فني از انبوه اخبار ماه‌هاي اخير چيزي نمي‌دانستند. مرحله ارشادي طرح كاهش نيز از ابتداي شهريور موجب شده بود صدها هزار پيامك به تلفن همراه متخلفان ارسال شود اما اين مرحله نيز نتوانسته بود از انبوه خودروهاي فاقد معاينه فني در خيابان‌هاي اطراف مراكز 13گانه بكاهد. گزارش داده نماي پيش رو اطلاعات دقيقي از مراحل اجرايي طرح كاهش، وضعيت فعلي و جزئيات طرح را در اختيار شما مي‌گذارد؛ باشد كه 600هزار خودروي فاقد معاينه فني نيز پيش از جريمه شدن معاينه فني خودرو را دريافت كنند.

  • 2روز ركورد شكني

روز پنجشنبه ركورد معاينه فني در سال‌هاي اخير شكسته شد. با آغاز مرحله جريمه‌اي طرح كاهش از روز پنجشنبه اول مهر، حدود 5هزار خودرو براي گرفتن معاينه فني به مراكز مجاز تهران مراجعه كردند تا ركورد معاينه فني پس از 7سال شكسته شود. اما اطلاعات اختصاصي همشهري از مراكز معاينه فني نشان مي‌دهد ديروز نيز ركوردشكني مراكز معاينه فني به عدد 4500مراجعه رسيد كه نسبت به عدد 3500ركورد 7سال پيش بسيار بالاتر از حد معمول است. پيش از اين آخرين ركورد شكني به سال 89باز مي‌گشت؛ سالي كه هنوز مجلس قانون معافيت معاينه فني خودروها را تغيير نداده بود و پس از 2سال هر خودروي نويي موظف بود معاينه فني بگيرد.

  • طرح كاهش توفيقي براي پليس راهور

همزمان با آغاز طرح كاهش يكي از مأموريت‌هاي اصلي پليس راهور تهران يعني كنترل دائم معاينه فني حذف شد. با اجراي طرح كاهش از ابتداي مهر 95، 300دوربين به جاي پليس، داشتن يا نداشتن معاينه فني خودروها را كنترل مي‌كنند و جريمه از طريق سيستم مكانيزه براي متخلفان صادر مي‌شود. پيش از اين نيز مكانيزه شدن كنترل ورود به طرح زوج و فرد و طرح ترافيك موجب كاسته شدن حضور فيزيكي پليس از خيابان‌ها شده بود.

  • نواب حسيني منش
    مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروها

متأسفانه باز هم بسياري از شهروندان در دقيقه٩٠ اقدام به دريافت معاينه فني كرده‌اند و اين امر تراكم ترافيك در تمامي مراكز را سبب شده است. از امروز مراكز معاينه فني دو شيفت خواهند شد، در عين حال به شهروندان توصيه مي‌كنيم طي دو، سه روز آينده درصورت امكان كمترين تردد را در محدوده زوج و فرد داشته باشند تا مراكز به روال عادي پذيرش بازگردد و كمتر تراكم مراجعه را متحمل شوند.

 

  • حسين شهيدزاده
    قائم‌مقام شركت كنترل كيفيت هواي تهران

براي كاهش آلودگي هوا بايد به جاي طرح‌هاي خلق‌الساعه، دنبال راه‌هايي برويم كه شهرهاي موفق جهان همان راه‌ها را رفته‌اند. با اجراي دقيق و كامل طرح كاهش انتظار مي‌رود آلودگي هواي تهران 10درصد كاهش پيدا كند. البته سهم طرح كاهش در كاستن از آلودگي هواي تهران با برداشتن قدم‌هاي بعدي ازجمله محدوديت تردد خودروهاي كاربراتوري بيشتر مي‌شود.

 

  • سرهنگ حسن عابدي
    جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ

يكسان شدن اعمال ممنوعيت تردد خودروهاي غيرمجاز در طرح زوج و فرد و طرح ترافيك موجب مراجعه گسترده به مراكز معاينه فني شده است. با توجه به اجرايي شدن طرح كاهش از ابتداي مهرماه پيش‌بيني مي‌كنيم امروز نيز اين مراجعات گسترده ادامه داشته باشد.

طرح

 

کد خبر 347226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha