همشهری آنلاین: دادستان عمومی تهران: هدف اصلی قوه قضائیه در پرونده بابک زنجانی، بازگشت وجوه به بیت ­المال است.

جعفری دولت‌آبادی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، جعفری دولت آبادی دردوازدهمین نشست شورای معاونان دادسرای عمومی و انقلاب تهران با موضوع حضور نمایندگان دادستان در محاکم و دفاع از کیفرخواست­ها در سال جاری به ادعاهای اخیر بابک زنجانی متهم پرونده فساد کلان اقتصادی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در مبارزه با مفاسد اقتصادی، قوانین و مقررات راهنمای مسیر دادستانی تهران است، افزود: مسیر مبارزه با مفسدین سنگلاخی و سخت­تر از مبارزه با سایر مجرمین است و این پرونده با پرونده های سایر مرتکبان مفاسد اقتصادی تفاوت­های زیادی دارد.

وی پرونده اتهامی بابک زنجانی را از چند منظر قابل توجه دانست و در پاسخ به ادعای متهم مبنی بر این که اموالش تاراج شده است، گفت: عجیب است کسی که خود متهم به تاراج میلیاردها تومان ثروت عمومی از بیت المال است چنین ادعایی را مطرح می‌کند.

دادستان تهران به روند استرداد اموال متهم در پرونده پرداخت و با اعلام این که انتقال اموال زنجانی به درخواست کتبی متهم و با وکالت اعطایی از سوی وی به وزارت نفت طی سند رسمی محقق شده است، افزود : در این راستا با درخواست متهم و هماهنگی با ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی متشکل از نمایندگان هر سه قوه مقرر شد اموال متهم با تعیین هیات کارشناسی به فروش برسد و یا در قبال بدهی نامبرده به وزارت نفت انتقال یابد.

وی گفت : در این راستا جلسات متعددی در دادستانی تهران برگزار شد و اموال مورد نظر حداقل دو نوبت کارشناسی شده و با توجه به تنوع اموال و تعدد شرکت­‌ها صدها کارشناس در مورد اموال و شرکتهای نامبرده اظهار نظر کرده‌اند.

جعفری دولت آبادی افزود: در این زمینه جلسات متعدد کارشناسی تشکیل شده تا رقم 1600 میلیارد تومان به اضافه 400 میلیارد تومانی که مربوط به سایر اموال بوده محاسبه شود و دادسرا برای انجام تحقیقات پرونده و کارشناسی و انتقال اموال متهم وقت بسیار زیادی صرف کرده است.

وی با خاطر نشان کردن این نکته که اموال نامبرده بر اساس وکالت متهم، هماهنگی با ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و با استناد به نظرات هیات کارشناسی ارزیابی شده و انتقال یافته است، تصریح کرد : مبلغ 1000 میلیارد تومانی که بابک زنجانی مدعی کم شدن آن در جریان نقل و انتقال اموال است ، مستند به اظهار نظر هیات‌های کارشناسی و ناشی از باطل شدن پروانه ساخت ملک ایران زمین در شهرک غرب متعلق به نامبرده بوده است.

دادستان تهران در ادامه با رد ادعای بابک زنجانی گفت: این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که اعتراض به حکم اعدام نامبرده در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی است.

وی افزود : چنین ادعاهایی نه تنها خللی به اراده دستگاه قضایی و دادستانی تهران در مبارزه با فساد وارد نمی­‌کند ، بلکه ما را در مبارزه با عوامل فساد مصمم‌تر می‌کند.

جعفری دولت آبادی با اعلام اینکه در همان اوایل بازداشت ، بابک زنجانی فهرست اموال خود را به دادستانی ارائه کرده که از جمله اموال تعرفه شده، یک باب مغازه شیرینی فروشی واقع در سعادت­آباد بوده است، گفت: متهم با ارائه فهرست اموال، این شیرینی فروشی را جز اموال خود اعلام کرده بود و در همین رابطه خانواده وی در مورد مغازه مذکور در مراجع قضایی طرح دعوی کرده و باید در انتظار تصمیمات مراجع قضایی در این زمینه بود.

وی پرونده اتهامی بابک زنجانی را به کوه یخی فساد تشبیه کرد که تنها بخش کوچکی از آن آب شده و مورد رسیدگی قرار گرفته و ابراز امیدواری کرد با ادامه یافتن تحقیقات، امکان برخورد با ریشه­‌های فساد این پرونده فراهم تا معلوم شود که بابک زنجانی چه کسی بوده و چه کسانی پشتیبان او بوده و او را پر و بال دادند.

دادستان تهران هدف اصلی قوه قضائیه و دادستانی تهران در این پرونده را بازگشت وجوه به بیت­المال اعلام کرد و با اشاره به اقدامات دادستانی در این خصوص گفت: از روز اول هم اعلام کردیم که اگر بابک زنجانی وجوه را مسترد کند، دادسرا تصمیم مناسب خواهد گرفت و او که میلیاردها تومان بدهی دارد بارها ادعای آمادگی برای پرداخت وجوه کرده و بازپرس و رئیس دادگاه صادرکننده حکم نیز به دفعات زمینه را برای اثبات ادعای متهم فراهم کرده اند که متاسفانه معلوم شد این ادعاها کذب بوده است.
وی ادامه داد : اما علیرغم این ادعاها، بابک زنجانی هنوز هم فرصت دارد تا وجوه بیت المال را مسترد کند.

جعفری دولت­ آبادی با بیان اینکه ضابطان در پرونده اتهامی بابک زنجانی کمترین نقش را در تحقیقات داشته ­اند، گفت: دادستانی از طرح چنین ادعاهایی نه تنها نمی هراسد و خسته نمی شود ، بلکه با گام هایی محکم­تر، روند پرونده را پی می­گیرد.

وی با قدردانی از پسندیده بازپرس ویژه پرونده در خصوص نحوه تحقیقات در پرونده افزود: در پرونده اتهامی بابک زنجانی ضابطان کمترین نقش را در امر تحقیق داشته و بیشتر تحقیقات را شخص بازپرس انجام داده است.
دادستان از بازپرس خواست که از طرح این ادعاها و توهین­ها خسته و ناامید نشود چرا که این شیوه افراد محکوم است که وقتی از طریق قانونی راه به جایی نمی­برند، طریق اهانت و طرح ادعاهای واهی را در پیش می­گیرند ؛ در حالی که دادسرای انتظامی قضات مرجع قانونی برای رسیدگی به شکایات افراد از تخلفات انتظامی قضات است نه انتشار در سایت­ های معاند.

  • حق دفاع از کیفرخواست مهم است

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: همان قدر که حق دفاع برای متهم مهم است، دفاع از کیفرخواست نیز مهم است .

جعفری دولت آبادی در دوازدهمین نشست شورای معاونان دادسرای عمومی و انقلاب تهران به اهمیت و نقش دادستان در دفاع از کیفرخواست اشاره و اهمیت وظیفه واحد دفاع از کیفرخواست را به یک سیستم رایانه ای هوشمند تشبیه کرد که دادستان بتواند از طریق حضور نمایندگان خود در محاکم ، وضعیت رسیدگی در محاکم و انعکاس آن در جامعه را رصد ­کند.

وی گفت : اینکه در شهر تهران روزانه چند محاکمه کیفری انجام می­شود؟ تعداد و میزان حضور نمایندگان دادستان در جلسات دادگاه ‌ها چگونه است؟ کیفرخواست­های صادره تا چه میزان مستدل، مستند و منطبق با شرایط قانونی بوده و محاکم در برابر این کیفرخواست­‌ها چگونه اقدام می‌کنند؟

مولفه­‌هایی است که باید مورد توجه نمایندگان دادستان به ویژه در پرونده‌های مهم قرار گیرد.

دادستان تهران از دفاع مناسب نمایندگان دادستان در جلسات محاکمه متهمان در برخی پرونده‌های مهم مانند سفارت عربستان و بابک زنجانی تشکر کرد و اظهار داشت: با این گونه اقدامات، اشراف و امکان پیگیری دادستان در مورد پرونده های مهم، فراهم می شود.

وی با اعلام اینکه همان قدر که حق دفاع برای متهم مهم است، دفاع از کیفرخواست نیز مهم است، افزود : نمایندگان دادستان توجه داشته باشند که سرعت عمل ، شیوه گزارش دهی و به روز بودن گزارش‌ها، اشراف و نظارت دادستان بر وضعیت رسیدگی‌ها را محقق و تسهیل می‌کند.

دادستان تهران بر حضور نمایندگان دادستان در جلسات رسیدگی به پرونده های مهم تاکید کرد و در خصوص ضرورت دعوت از نماینده دادستان از سوی محاکم گفت: در پرونده های مهم مانند مفاسد اقتصادی و سایر جرایم مهم، دادستان حق حضور دارد و در صورت عدم دعوت از سوی محکمه دادستان یا نماینده وی می تواند در جلسات محاکم حضور یابد.

دکتر جعفری دولت آبادی از سرپرستان نواحی خواست در جرایم مهم و قتل‌های فجیع که احساسات عمومی جریحه دار می‌شود، حتی در صورت گذشت اولیای دم، درخواست مجازات تکمیلی شود.

وی دادیاران دفاع از کیفرخواست را از شرکت در جلسات محاکم که حد نصاب قضات طبق قانون رعایت نشده، منع کرد و اظهار داشت : دادستان باید در جلساتی که مطابق قانون تشکیل شده باشد شرکت و ذیل صورتجلسات قانونی را امضا کند.

دادستان تهران همچنین از نمایندگان دادستان خواست به دفاع شفاهی اکتفا نکنند و تقدیم لایحه دفاعی را امری مثبت خواند.
وی خواستار نظارت سرپرستان نواحی بر صدور کیفرخواست ها ازحیث نگارش و ذکر مستندات قانونی شد.

جعفری دولت آبادی یکی از مشکلات موجود در پرونده های دریافت دیه از بیت‌المال را تبانی و اقدام برای اخذ دیه از بیت المال از طریق تغییر و به هم زدن صحنه جرم دانست و از سرپرست دادسرای جنایی خواست در این خصوص نظارت و دقت بیشتری صورت گیرد.

در ادامه این جلسه، دادیاران دفاع از کیفرخواست دادسرای مرکز و دادیاران دفاع از کیفرخواست نواحی به بیان وضعیت رسیدگی ها و مشکلات موجود در امر دفاع از کیفرخواست‌ها پرداختند.

از جمله مشکلات مطرح شده توسط قضات، تداخل وقت جلسات دادگاه­ها به لحاظ تشکیل نشدن جلسه در ساعت مقرر، تاخیر در اعزام متهمان زندانی و عدم ابلاغ برخی اوقات رسیدگی به دادسرا بود.

نجفی سرپرست معاون اول دادسرای تهران، توصیه هایی را به نمایندگان دفاع از کیفرخواست کرد.

وی مطالعه پرونده پیش از جلسه رسیدگی را زمینه ساز حضور فعال نمایندگان دادستان دانست.

نجفی یکی از شگردهای متهمان به ویژه در جرایم مهم را جسارت و توهین به نماینده دادستان در جلسه دادگاه خواند و با اعلام این که چنین اقداماتی با هدف از دور خارج کردن مقام دفاع از کیفرخواست به عمل می‌آید، از قضات خواست در برخورد با چنین متهمانی سعه صدر داشته باشند.

در پایان دادستان تهران با تشکر از موافقت رئیس قوه قضائیه با انتصاب دو نفر از بانوان قاضی دادسرای تهران به سمت بازپرس دادسرای اطفال و نوجوانان گفت : این اقدام نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است.

جعفری دولت آبادی اظهار امیدواری کرد: این اقدام رئیس قوه قضائیه، موجبات پیشرفت بانوان دارای پایه قضایی در دادسرا را فراهم کند.

کد خبر 347077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha