همشهری آنلاین: معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با تشریح طرح جدید تغییر کلاس‌بندی کارت‌های سوخت خودروهای دیزلی در بخش مسافربری، اعلام کرد: با اجرای این طرح، در راستای توزیع عادلانه سوخت، تخصیص سهمیه گازوئیل خودروهای دیزلی بر اساس ظرفیت خودروها تدقیق و میزان سهمیه‌ها به نیاز واقعی خودرو نزدیک می‌شود.

Gas

سیدمحمد مهدی پیغمبرزاده در گغتگو با ایسنا، گفت: در حال حاضر کارت‌های سوخت ناوگان مسافری دیزلی در سه گروه، طبقه‌بندی شده‌اند که شامل خودروهای با ظرفیت کمتر از 20 نفر، خودروهای بین 20 تا 40 نفره و اتوبوس‌هایی با بیش از 40 نفر ظرفیت هستند.

وی با بیان اینکه "این طبقه‌بندی از ابتدای اجرای طرح سهمیه‌بندی تاکنون هیچ تغییر و اصلاحی نداشته است"، افزود: بر اساس آسیب‌شناسی‌ که کارشناسان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت انجام دادند، وضعیت موجود حاوی اشکالاتی بود که موجب تخصیص ناعادلانه و بیش از نیاز به برخی کاربری‌ها شده بود؛ بعنوان مثال در شرایط فعلی مینی‌بوسی با 23 نفر ظرفیت با اتوبوس‌های زیر 40 نفر ظرفیت در یک طبقه قرار دارند و سهمیه یکسانی دریافت می‌کنند و همین‌طور یک سواری دیزلی با یک مینی‌بوس 19 نفره به یک اندازه سهمیه می‌گیرند؛ بنابراین وضعیت موجود غیرعادلانه تشخیص داده شد و تغیر کلاسه‌بندی کارت‌ها در دستور کار قرار گرفت.

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در تشریح کلاسه‌بندی‌های جدید گفت: در طبقه‌بندی جدید کارت‌های سوخت که منطبق بر تعاریف آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی است، پنج کلاس خودرویی به شرح زیر تعریف شده است:

رده اول: سواری معمولی و استیشن دیزلی تا 9 نفر

رده دوم: ون‌های دیزلی با ظرفیت 10 تا 15 نفر

رده سوم: مینی‌بوس‌ها با ظرفیت 16 تا 26 نفر

رده چهارم: اتوبوس‌های با ظرفیت 27 تا 40 نفر

رده پنجم: اتوبوس‌های با ظرفیت بیش از 40 نفر

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با اعلام این طبقه‌بندی جدید، ادامه داد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی و میدانی، سهمیه پایه برای این پنج گروه به ترتیب 300 ، 1000 ، 1350 ، 4700 و 4700 لیتر در ماه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه "این اعداد، سهمیۀ پایه است"، افزود: در کنار این سهمیه‌ها، نظام تخصیص سهمیه عملکردی بر مبنای میزان پیمایش طبق روال قبل برقرار است و این تغییرات صرفاً مربوط به اصلاح طبقه‌بندی کارت‌های سوخت می‌شود.

پیغمبرزاده اضافه کرد: بر اساس هماهنگی و برنامه‌ریزی انجام شده، این تغییرات از ابتدای مهرماه عملیاتی خواهد شد و جزئیات بیشتر در اطلاعیه‌های ستاد حمل و نقل و سوخت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به آگاهی عموم خواهد رسید.

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت درخصوص میزان صرفه‌جویی حاصل از اجرای این طرح نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اجرای این طرح منجر به صرفه‌جویی و کاهش قاچاق سوخت نفت گاز به میزان حدود 500 هزار لیتر در روز شود که معادل دو هزار میلیارد ریال در سال صرفه‌جویی در بیت‌المال خواهد شد و مصداق بارز اقدام عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

کد خبر 347007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha