همشهری آنلاین: سازمان هواشناسی جهانی سازمان ملل متحد، WMO، به تازگی طولانی‌ترین صاعقه جهان را معرفی کرد، صاعقه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در اوکلاهامای آمریکا رخ داده‌است و طولی برابر ۳۲۱ کیلومتر داشته‌است.

صاعقه

براساس گزارش AFP، اين صاعقه كه ركورد طولاني‌ترين صاعقه جهان را به نام خود ثبت كرده‌است تقريبا از يك سوي ايالت اوكلاهاما تا سوي ديگر ايالت امتداد داشته‌است.

اين رعد در واقع به اندازه‌اي بزرگ بوده‌است كه باعث شد تا مفهوم رسمي وقوع صاعقه دستخوش تغيير شود، تا پيش از آن تصور بر اين بود كه صاعقه نمي‌تواند سرعتي بيش از  32 كيلومتر بر ساعت داشته‌باشد.

اما همزمان با ثبت ركورد طولاني‌ترين صاعقه در آمريكا، ركوردي جديد در زمينه بادوام‌ترين صاعقه به نام فرانسه ثبت شده‌است. در سال 2012 صاعقه‌اي در آسمان منطقه كوت دازور رخ داد كه براي 7.74 ثانيه ادامه داشت، تا پيش از اين رويداد بيشترين زمان وقوع كه يك صاعقه يك ثانيه بود.

به گفته راندال سروني از WMO اين رويداد يك تخليه انرژي ابر به ابر بود كه علاوه بر مدت زمان طولاني، فاصله‌اي درحدود 200 كيلومتر را نيز پوشش داد.

محققان WMO پس از جمع‌آوري داده‌هاي مربوط به صاعقه از شبكه زميني رديابي صاعقه كه قدرت و طول صاعقه‌ها را محاسبه مي‌كند،‌ موفق به تعيين اين ركورد‌هاي جديد شدند.

با اين همه WMO معتقد است نمونه‌هاي شگفت‌انگيز‌تري از اين ركورد‌هاي جديد در طبيعت رخ مي‌دهند كه تاكنون شانس مشاهده يا رديابي آنها به دست نيامده‌است.

کد خبر 346865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha