همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه تهران با اشاره به سیاست‌های راهبردی این دانشگاه گفت: شاخص‌های برنامه پنج ساله سوم دانشگاه تهران در دست تهیه است.

به گزارش فارس، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم تکریم و معارفه رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با اشاره به سیاست‌های راهبردی این دانشگاه گفت: برنامه پنج ساله سوم دانشگاه را اعلام کردیم و قرار است شاخص‌های آن نیز به زودی تهیه شود.

وی افزود: همه فعالیت‌های دانشگاه به طور یکپارچه همراستا با برنامه پنج ساله سوم پیش می‌رود به طوری که ارتقای جایگاه بین‌المللی، حرکت به سمت کارآفرینی و توسعه اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار است.

نیلی‌احمدآبادی ادامه داد: بحث ارتقای دانشگاه‌ها جزء سیاست‌های وزارت علوم هم قرار دارد به طوری که تصمیم بر این است پنج دانشگاه بزرگ کشور به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرند تا بتوانند به جمع 200 دانشگاه برتر جهان راه یابند که ما هم برنامه‌های خود را اعلام کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: اخلاق حرفه‌ای روح اصلی دانشگاه را رقم می‌زند و مسئولیت‌های اجتماعی نیز بسیار اهمیت دارد به طوری که تک‌تک‌ افراد در دانشگاه باید این مسئله را در خود نهادینه کنند.

نیلی‌احمد‌آبادی با بیان اینکه دانشگاه تهران باید برای قرار گرفتن در میان صد دانشگاه دنیا گام بردارد، گفت: برای تحقق این هدف آیا صرف چاپ مقاله کافیست؟ صرف جذب عضو هیأت علمی و دانشجوی برتر کافیست؟ شاخص‌های صد دانشگاه برتر دنیا می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار دهیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌هایی که در میان صد دانشگاه برتر دنیا قرار دارند از نظر امکانات، بودجه و نسبت استاد به دانشگاه بسیار بالاتر از ما هستند به طوری که در مقایسه بودجه یک دانشگاه ایتالیایی با دانشگاه‌های تهران بودجه ما یک پنجم آنهاست، البته بیش از 50 درصد بودجه آنها از طریق منابع خارج از دولت تأمین می شود ولی به طور کلی دانشگاه ها باید مورد حمایت دولتی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه توسعه دانشگاه و جامعه با یکدیگر مترادف است اظهار داشت: پذیرفتنی نیست که نتایج اغلب پایان‌نامه‌ها خریدار نداشته باشد، پذیرفتنی نیست که دانشجویان در مسائل کشور کمترین دخالتی نداشته باشند، اگر استعدادهای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای ما در مسائل کشور به کار گرفته نشود پس مشکلات کشور چگونه حل می شود؟ مگر می شود مشکلات کشور را بدون دانشجویان حل کرد، چرا دانشگاه‌های خارجی به دانشجویان ما بورس کامل می‌دهند و آنها را می‌برند ولی خودمان نمی‌توانیم دانشجویان‌مان را حفظ کنیم؟ زیرا ما منابع و اعتبارات کافی نداریم.

نیلی‌احمدآبادی عنوان کرد: مجلس و دولت در قالب آیین‌نامه‌ها باید به گونه‌ای تکلیف کنند که همکاری نهادها با دانشگاه‌ها بیشتر شود، چرا سیاست‌های دانشگاه ها باید سیاست‌های تجمیعی باشد؟ طبیعی است اگر سیاست تجمیعی در دانشگاه‌ها به جای سیاست‌های انفرادی مورد توجه قرار گیرد ما هدفمندتر می شویم.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: بخشی از شتاب رشد علمی کشور نیز در قالب مقالات است ولی تمام این مسئله به مقاله مربوط نمی‌شود و ما باید ارجاع مقالات‌مان افزایش یابد و این مسئله در صورتی رخ می‌دهد که تعاملات بیشتری با نهادها داشته باشیم.

نیلی‌احمدآبادی گفت: شورای سیاست‌‌گذاری علم و فناوری را راه‌اندازی کردیم و قرار است در این حوزه از دیدگاه اعضای هیأت علمی استفاده کنیم. همچنین در حال بازنگری اختیارات و وظایف دانشگاه‌ها هستیم تا بدنه دانشگاه چابک شود زیرا سنگینی بدنه این دانشگاه ضعف دانشگاه است و قوت دانشگاه تهران نیز جامع بودن آن است که باید این مسائل مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 346793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha