امروز با ورود ۵۸واگن جدید مترو، ۴۴اتوبوس برقی و ۵۰اتوبوس تک‌کابین نو، ظرفیت روزانه حمل‌ونقل پایتخت ۳۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد.

از ابتداي مهرماه سفرهاي تحصيلي در تهران موجب افزايش 5ميليون سفر شهري مي‌شود. بدين‌ترتيب معابر تهران بايد هر روز 18.5ميليون سفر روزانه را پوشش دهند. هم‌اكنون 65درصد سفرهاي شهري با اتوبوس مترو و تاكسي صورت مي‌گيرد اما اين سهم بايد به 75درصد برسد.

مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران درباره افزايش ظرفيت ناوگان شهري گفت: اين 152دستگاه واگن و اتوبوس تازه‌نفس كه جمعاً ظرفيت ناوگان ريلي و اتوبوسراني تهران را 300هزار نفر افزايش مي‌دهند، از ظهر يكشنبه 28شهريور وارد خطوط ريلي و اتوبوسي پايتخت مي‌شوند. به گفته وي، اراده شهردار تهران و عزم مجموعه مديريت شهري، اين است كه مردم شريف اين كلانشهر كمتر متحمل سختي شوند و از اين رو، با وجود تمامي محدوديت‌ها و موانع موجود، در آستانه افزايش 25درصدي سفرهاي آموزشي به مجموع سفرهاي درون شهري از مهر‌ماه، تا جاي ممكن نسبت به اضافه كردن ظرفيت ناوگان حمل‌ونقل عمومي اقدام كرده‌ايم. آيين ورود 58دستگاه واگن مترو با استعداد 8رام قطار، 44دستگاه اتوبوس برقي و 50دستگاه اتوبوس تك كابين، صبح امروز، يكشنبه 28شهريور با حضور شهردار تهران در محل كارخانه واگن‌سازي‌ منطقه 19برگزار مي‌شود و از ظهر يكشنبه واگن‌ها و اتوبوس‌هاي جديد وارد خطوط ريلي و اتوبوس تهران شده و حدود 300هزار ظرفيت جديد را در ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت رقم مي‌زنند.

  • افزايش توليد واگن‌هاي بومي

هر‌ماه 14دستگاه واگن مترو معادل 2رام قطار در كارخانه واگن‌سازي‌ متروي تهران ساخته مي‌شود و ظرفيت اين مجموعه به توليد ماهانه 21دستگاه واگن مترو معادل 3رام قطار افزايش خواهد يافت. همچنين در هدف‌گذاري پنج‌ساله كارخانه واگن‌سازي‌ متروي تهران بايد به توليد 490دستگاه واگن و به‌عبارتي 70رام قطار در سال برسد. متروي تهران 180كيلومتر خط و 104ايستگاه در حال فعاليت دارد كه بيش از 1200واگن در آن شهروندان را جابه‌جا مي‌كنند. از سويي امروز به‌منظور توسعه شبكه متروي تهران، حدود 100كيلومتر خط و 70 ايستگاه در دست ساخت است كه بالغ بر20هزار نفر به‌صورت شبانه‌روزي‌ در آن مشغول به‌كار هستند. از سويي نمونه قطارهاي مورد استفاده در متروي شهرهاي مختلف از مشهد و قم گرفته تا اهواز و شيراز توسط واگن‌سازي‌ تهران ساخته شده و آمادگي توليد تمامي نمونه‌هاي موجود قطارهاي مترو وجود دارد. در بخش سهم داخلي‌سازي‌ قطعات توليد قطار مترو نيز اين سهم به حدود 60درصد افزايش پيدا كرده كه با برنامه‌ريزي به عمل آمده مي‌توان آن را به 85درصد رساند.

  • 10سال پيشرفت

10سال پيش از بسياري از بزرگراه‌هاي تهران و بي‌آر تي خبري نبود. معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه 10سال پيش از بزرگراه‌هايي همچون شهيد زين‌الدين و شهيد خرازي، ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي، انتهاي بزرگراه يادگار امام و توسعه بزرگراه آزادگان خبري نبود، اظهار كرد: امروز بزرگراه‌هاي تهران از 304كيلومتر به 545كيلومتر رسيده، ضمن اينكه براي نخستين بار 160كيلومتر خطوط بي‌آر تي در تهران اجرا شده است. حسيني با بيان اينكه در شرايطي كه در بسياري از شهرهاي بزرگ كشور پس از سال‌ها حتي يك كيلومتر خط مترو هم اجرا نشده، تصريح كرد: اين در شرايطي است كه خطوط ريلي تهران ظرف مدت 10سال از 89كيلومتر طول با 41ايستگاه، امروز به 170كيلومتر طول با 104ايستگاه رسيده و به‌عبارتي، طول خطوط مترو دو برابر و تعداد ايستگاه‌هاي مترو 2.5برابر شده است.

  • نوسازي همه تاكسي‌هاي پيكان پايتخت

در پي افزايش ناوگان اتوبوس و مترو، از تاكسيراني نيز خبر مي‌رسد كه تمامي تاكسي‌هاي پيكان تهران تا پايان سال نوسازي مي‌شوند. 6300تاكسي پيكان در شهر وجود دارد اما روند نوسازي اين تاكسي‌ها از خردادماه شتاب پيدا كرده و تاكنون 2500دستگاه نوسازي شده‌اند. به گفته ميثم مظفر، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران، اين خودروها پس از اتمام مهلت نوسازي حق تردد در شهر را ندارند و اگر رانندگان تاكسي تاكنون اقدام به نوسازي تاكسي پيكان خود نكرده‌اند هر چه زودتر بايد براي نوسازي اقدامات خود را انجام دهند. وي با رد روند كند نوسازي تاكسي‌ها گفت: در كمتر از 3‌ماه حدود 3000تاكسي نوسازي شدند و اين نشان‌دهنده روند خوب نوسازي است و حتي برخي از رانندگان تاكسي كه مشكل فراهم كردن ضامن را داشتند اين مشكل آنها نيز برطرف شد. مظفر با بيان اينكه بانك‌ها را مجاب كرده‌ايم كه رانندگان تاكسي‌ها بتوانند ضامن يكديگر شوند تا تسهيلات ۲۰ ميليون توماني دريافت كنند، گفت: روند اسقاط خودروها كه پيش از اين يك‌ماه طول مي‌كشيد به يك هفته تقليل يافته است. وي درخصوص ورود خودروهاي آريو گفت: ما بزرگ‌ترين خريدار خودروهاي داخلي هستيم و خودروي آريو از محصولات سايپا نيز وارد چرخه حمل‌ونقل تهران شده و از اين پس علاوه بر سمند و پژو جي‌ال‌ايكس، شاهد ورود آريو نيز خواهيم بود.

کد خبر 346684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha