همشهری آنلاین: دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۸ هزار پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ایران انجام شده است.

سلول های بنیادی

به گزارش مهر، دکتر امیرعلی حمیدیه در مراسم روز جهانی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور فعال است و کار پیوند سلول‌های بنیادی را انجام می‌دهد گفت: در حال حاضر پیوند سلول‌های بنیادی در کشور هم از نظر کیفی و هم به لحاظ کمی توسعه یافته است به طوری که در گذشته تعداد پیوندهای سلول‌های بنیادی در کشور ۴۰۰ تا ۵۰۰ پیوند در سال بود که اکنون میزان آن به ۱۰۰۰ پیوند در سال رسیده است.

وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از برنامه‌های موثر وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و درمان گفت: این طرح توانست هزینه‌های بیماران را صفر کند و در حوزه پیوند سلول‌های بنیادی نیز موثر بود. باید توجه کرد که به رغم اینکه پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در کشور سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد اما هیچ گاه شاهد انجام حمایت‌های بیمه‌ای در این حوزه نبوده‌ایم. این در حالی است که اخیرا پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در لیست بیمه‌ای کشور قرار گرفت.

حمیدیه با بیان اینکه امروزه ما در کشور سلول‌های بنیادی خون ساز را از غیر خویشاوندان نیز انجام می‌دهیم گفت: البته تعداد پیوندهای ما از افراد غیر خویشاوند اندک است. در این زمینه ما در منطقه رتبه اول را داریم اما برای رسیدن به رتبه‌های جهانی باید تعداد این پیوند را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در عین حال با همت وزیر بهداشت شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز و بانک خونی بند ناف تشکیل شد و قرار شد که مراکز پذیره نویسی نیز به صورت به هم پیوسته و تحت لوای یک پرچم حرکت کنند.

حمیدیه با بیان اینکه از ۲۰۰ کشور دنیا ۴۵ کشور پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز را انجام می‌دهند، گفت: ایران نیز جزو این کشورهاست بطوریکه تا کنون در ایران ۸۰۰۰ پیوند سلول‌های بنیادی انجام شده که ۱۰۰ مورد از غیر خویشاوند بوده است. البته باید توجه کرد که هنوز تعداد پیوندهای ما کافی نیست و باید حداقل ۱۵۰۰ پیوند در سال انجام دهیم و امیدوارم با توجه به پتانسیل کشور بتوانیم پیوند سلول‌های بنیادی را در کشورهای اطراف نیز پوشش دهیم.

کد خبر 346648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha