دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد رسولی: اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحقیقات خود را از امروز در مورد خرید 3.1 میلیارد دلاری گوگل آغاز کرده و تا روز 13 نوامبر نتایج این تحقیق را اعلام خواهد کرد

این تحقیقات بر روی خرید شرکت DoubleClick توسط گوگل خواهد بود و مدعی آن شرکت‌های رقیب گوگل، یعنی مایکروسافت و یاهو بوده‌اند. آنها مدعی‌اند که گوگل با این خرید شرایط رقابت را به هم زده است و از قدرت خود برای خارج کردن رقبا از میدان استفاده کرده است و صنعت تبلیغات آنلاین را به انحصار خود درآورده است.

شرکت دابل‌کلیک  یکی از بزرگترین شرکت‌ها تبلیغاتی در اینترنت محسوب می‌شود که به نوعی در این صنعت نوآوری نیز داشته است. در این سیستم، کاربران می‌توانند تبلیغات مورد نظر خود را طراحی و در محل مورد نظر خود در سایت قرار دهند. علاوه بر آن می‌توانند  از تعداد مراجعه‌کنندگان به تبلیغ خود نیز گزارش‌گیری کنند. دابل‌کلیک در واقع مدیریت تبلیغات را بر عهده دارد و گوگل وظیفه جذب مشتری را، و ترکیب این دو شرکت بزرگ، یک گروه کاری بسیار قوی را تشکیل داده که باعث ترس و وحشت رقیبان شده است.
دابل‌کلیک از چند سال پیش مدنظر غول‌های اینترنتی و موتورجستجوهای معروف جهان بوده است و اکثر آنها به خصوص مایکروسافت قصد خرید آن را دشته‌اند ولی در رقابت با گوگل، میدان را به این غول متمول واگذار کرده‌اند. بسیاری از این شکایت‌ها نیز در واقع نوعی تسویه حساب شکست در خرید دابل‌کلیک محسوب می‌شود. مایکروسافت به دنبال شکست در خرید این شرکت اقدام به خرید شرکت aQuantive Inc  به مبلغ 6 میلیارد دلار کرده و یاهو نیز شرکت RightMedia  زا به مبلغ 680 میلیون دلار خریده است. 
لازم به ذکر است یاهو و مایکروسافت طبق قانون AntiTrust  اتحادیه اروپا اقدام به شکایت از این شرکت کرده‌اند زیرا آنها مدعی‌اند که این قرارداد باعث خواهد شد که گوگل صنعت تبلیغات آنلاین را به صورت انحصاری خود در آورد.اما مسئولان گوگل معتقدند که این امر هیچ تاثیری در کار رقبا نخواهد گذاشت زیرا آنها می‌توانند مشتریان خود را داشته باشند. بسیاری نیز معتقدند این شکایت، پس لرزه شکست در خرید دابل‌کلیک توسط مایکروسافت است. مسئولان اتحادیه اروپا نیز هنوز در این زمینه اعلام نظر نکرده‌اند و قرار است تا 13 نوامبر نظر خود را اعلام کنند. در صورت تشخیص نیاز به تحقیقات بیشتر، یک گروه از این اتحادیه به مدت 4 ماه به بررسی آن خواهند پرداخت ولی به نظر میرسد گروه تحقیق اول به قائله خاتمه دهد.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 34655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز