مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

برخی نمایندگان مردم در خانه ملت براین باورند که اجرای طرح پزشک خانواده، نسخه‌ای که بسیاری از کشورهای دنیا برای مدیریت منابع و نظام‌مند کردن بهداشت و درمان خود، سال‌هاست آن را اجرا می‌کنند و در ایران از ابتدای دولت نهم بر سر زبان‌ها افتاد و پس از آن در استان‌های مازندران و فارس به اجرا درآمد، همچنان نتوانسته به اهداف مدنظر خود دست یابد.

پزشک خانواده

 اين در حالي است كه اين طرح درصورت شناسايي نقاط ضعف، مي‌توانست در كل كشور تسري يافته و باعث كنترل هزينه‌هاي درمان شود.

  • از دولت پيگيري مي‌كنيم

همايون هاشمي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرايي نشدن طرح پزشك خانواده در سراسر كشور، در اين‌باره مي‌گويد: اجراي پايلوت اين طرح در استان‌هاي فارس و مازندران جهت ارزيابي و پايش به‌اجرا درآمد اما رضايتمندي خوبي از اجراي آن از سوي مردم ايجاد نشد؛ اين در حالي است كه درصورت اجرايي شدن طرح پزشك خانواده مي‌توان به‌معناي واقعي هزينه‌هاي درمان را كنترل كرد اما متأسفانه به جهت عدم‌تأمين منابع مالي نيروي انساني، اين طرح اجرايي نشده است.

نماينده مردم مياندوآب مي‌گويد: دولت بايد براي اجراي فراگير طرح پزشك خانواده با مجلس هماهنگي لازم را داشته باشد و بدون شك تلاش خواهيم كرد تا آخرين وضعيت اجراي سيستم ارجاع را از دولت پيگيري كنيم.

همچنين بايد نقاط ضعف اجراي پايلوت طرح پزشك خانواده در استان‌هاي فارس و مازندران شناسايي ‌شود تا با رفع اين نقاط ضعف بتوانيم سيستم ارجاع را در سراسر كشور اجرايي كنيم اما نه‌تنها اين نقاط ضعف شناسايي نشده بلكه همچنان مشكلات آن براي مردم استان‌هاي فارس و مازندران برجا مانده است. اين در حالي است كه دولت براي اجراي طرح پزشك خانواده نيازمند شبكه‌سازي‌، تأمين نيروي متخصص و تأمين منابع مالي است كه هنوز نتوانسته اين زيرساخت‌ها را به‌خوبي فراهم كند؛ به همين سبب سيستم ارجاع تاكنون نتوانسته شكل اجرايي به‌خود گيرد.

  • هزينه‌ها كاهش نيافت

«متأسفانه اجراي نامطلوب پزشك خانواده در استان مازندران باعث شده نه‌تنها هزينه درمان كاهش پيدا نكند بلكه با افزايش هزينه نيز روبه‌رو باشيم.» اين را شمس‌الله شريعت‌نژاد نماينده مردم تنكابن و رامسر در مجلس مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: در واقع ارزيابي‌ها از اجراي طرح پزشك خانواده نشان‌دهنده آن است كه اين طرح نتوانسته موفق عمل كند و همين امر موجب گلايه مندي مردم و برخي از پزشكان در اين طرح شده است. درواقع موفقيت طرح پزشك خانواده در بسياري از كشورها به‌دليل اين بوده كه زيرساخت‌هاي اجراي آن به‌درستي ديده شده اما در كشورمان اين طرح با مشكل روبه‌رو بوده زيرا براي تثبيت الگوي طرح پزشك خانواده تلاشي صورت نگرفته است.

وي مي‌گويد: الزام مردم به استفاده از يك پزشك از سويي و عدم دسترسي مردم به پزشك متخصص از طرف ديگر ازجمله مشكلات موجود دراجراي پايلوت طرح پزشك خانواده در استان مازندران است؛ به همين سبب كمبود پزشك باعث شده مردم در دريافت ارائه خدمات درماني با چالش مواجه شوند.

  • طرح پزشك خانواده تعيين تكليف شود

مسعود رضايي، نماينده مردم شيراز با بيان اينكه بايد هرچه سريع‌تر اجراي پايلوت طرح پزشك خانواده در استان‌هاي فارس و مازندران تعيين تكليف شود، مي‌گويد: ادامه اين روند مشكلات درماني را در اين 2 استان افزايش خواهد داد. درواقع ازآن جهت كه در كشور بسترسازي مناسبي براي اجراي آن صورت نگرفت به همين سبب اجراي پايلوت آن در استان فارس نتوانست رضايتمندي به همراه داشته باشد.

او با اشاره به اينكه در ابتداي اين طرح پزشكان حق‌الزحمه خوبي دريافت كردند، افزود:كمبود حمايت‌هاي بيمه‌اي دراجراي طرح پزشك خانواده باعث شد تا اين طرح نتواند به اهداف مورد نظر دست پيدا كند.

  • پزشك خانواده طرح شتاب‌زده‌اي بود

رسول خضري،عضو كميسيون اجتماعي مجلس هم با بيان اينكه اجراي طرح پزشك خانواده زيرساخت‌هاي لازم خود را مي‌طلبد، براهميت تربيت پزشك متخصص خانواده اشاره كرد و افزود: بحث آموزش نيروي تخصصي يكي از الزامات اجراي موفق هرطرحي است و نبود زيرساخت‌هاي لازم، اجراي هر طرحي را با شكست مواجه مي‌سازد. به‌نظر من طرح پزشك خانواده طرح شتاب‌زده‌اي بود كه نتوانسته موفق عمل كند.

کد خبر 346312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha