سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: فرا رسیدن روزهای آخر شهریور و نزدیک‌شدن به زمان بازگشایی مدارس، فقط دغدغه بچه‌ها نیست بلکه استرس پنهانی برای والدین به‌خصوص مادر خانه هم به‌همراه دارد.

نظم  بر‌می‌گردد

 اگر خريدها را انجام داده‌ايد احتمالا اين روزها نگران اتاق بچه‌ها و آماده‌سازي‌ آن براي شروع يك سال تحصيلي هستيد. سختي كار به‌خاطر حجم فعاليت‌هايي كه بايد انجام بدهيد نيست؛ بلكه به‌خاطر وارد كردن نظرات صاحبان اتاق در برنامه چينش و آماده‌سازي‌ آن است. اين روزهاي باقيمانده، بازه زماني مناسبي را در اختيار شما مي‌گذارد تا به آنچه مدنظرتان است براي بهينه‌سازي‌ اتاق بچه‌ها برسيد. برنامه‌ريزي كلي خانه را هم بايد منعطف‌تر كنيد تا بچه‌ها بتوانند زودتر بخوابند و زودتر بيدار شوند. همه اينها مديريت خانم خانه را در كنار ذوق و سليقه او احتياج دارد.

  • اول غربال كنيد

قبل از اينكه درباره چينش و هر اتفاق و تغيير ظاهري ديگري تصميم بگيريد، به سراغ كاردستي‌ها و اسباب بازي‌هاي تابستان امسال برويد. گوشه و كنار اتاق بچه‌ها احتمالا پر از وسايل دست‌ساز بچه‌هاست. سي‌دي‌هاي كارتون و انيميشن، بازي‌هاي فكري و تحركي و هر چيز ديگري كه در ايام تحصيل به كارشان نمي‌آيد را در داخل جعبه قرار دهيد و راهي انباري كنيد. حالا با خيال راحت مي‌توانيد به اطراف اتاق نگاهي بيندازيد و درباره ايده‌هاي چينش و تزئين اتاق فكر كنيد. رفته رفته سعي كنيد گوشه مشخصي از كمد را به لباس‌هاي تابستاني اختصاص دهيد تا مدتي ديگر كه خواستيد لباس‌هاي تابستاني را جمع‌آوري كنيد، يك مرحله جلو افتاده باشيد.

  • چوبي‌هاي اتاق

درباره مكان قراردادن ميز مطالعه، تخت و كتابخانه در محل درست اتاق، همين روزها بايد تصميم بگيريد. درباره ميز مطالعه حواس‌تان باشد كه حتما با قد و اندازه فرزندان‌تان همخواني داشته باشد تا در زمان استفاده از آن دچار مشكل نشوند. كتابخانه هم بايد همين شرايط را داشته باشد. اگر فضاي كافي براي قرار دادن كتابخانه جداگانه در اتاق نداريد مي‌توانيد قفسه‌هاي مشبك فلزي را با ارتفاع كمي بالاي ميز مطالعه نصب كنيد. در اين قسمت دقت كنيد كه ارتفاع را در حدي تنظيم كنيد كه كودك براي دسترسي به كتاب‌ها دچار مشكل نشود. اگر براي همه اين وسايل كنار هم جاي كافي نداريد و مي‌خواهيد هزينه‌اي براي نظم بخشيدن به اتاق‌ها درنظر بگيريد، مي‌توانيد از تخت‌هاي دوطبقه كه ميزهاي مطالعه و كمدهايي را درون خودشان جاي داده‌اند براي اتاق بچه‌ها استفاده كنيد.

  • جايگاه‌هاي ويژه

براي هر قسمت از اتاق بچه‌ها برنامه‌ريزي كنيد و بخواهيد كه به آن پايبند باشند. جالباسي‌ها را مي‌توانيد از نوع آويزهاي پشت در اتاق انتخاب كنيد تا فضاي خاصي از اتاق را اشغال نكنند. قانون اين نقطه از اتاق مي‌تواند اين باشد كه هر روز لباس‌هاي مدرسه را در اين قسمت آويزان و لباس‌هاي كثيف را به سطل مخصوص منتقل كنند، يا براي كتابخانه مشخص كنيد كه دفترها در كدام قسمت قرار بگيرند، كتاب‌هاي درسي در كدام قسمت و وسايلي مانند مدادرنگي و چسب‌ها و گيره‌هاي كاغذ دركجا قرار بگيرند. برنامه‌هاي درسي را فراموش نكنيد. يكي از ديوارهاي اتاق يا گوشه‌اي از كتابخانه را براي برنامه‌هاي درسي درنظر بگيرند تا هم شما و هم فرزندان‌تان بدانيد براي فردا چه درس‌هايي بايد آماده شود. سعي كنيد تمام روند آماده كردن اتاق را طوري برنامه‌ريزي كنيد كه كودكان هنگام استفاده از آن مستقل باشند و احتياجي به حضور مستمر شما نباشد بلكه تنها با نظارت شما بتوانند كارها را پيش ببرند.

  • به اتاق رنگ بدهيد

بهتر است اتاق كودك‌تان در روزهاي مدرسه متفاوت از روزهاي تابستان باشد. براي اين تغيير احتياجي نيست هزينه زيادي انجام دهيد. با مقدار كمي خلاقيت مي‌توانيد اين تغييرات را ايجاد كنيد. اگر در تابستان عكس‌ها و پوسترهاي مورد علاقه فرزندتان روي ديوار بوده است، حالا بايد آنها را جايگزين پوسترهاي درسي يا برچسب‌هاي علمي كنيد. حتي مي‌توانيد خودتان با توجه به سرفصل دروس سال تحصيلي جديد، عكس‌هايي را پيدا كنيد و روي ديوار نصب كنيد. براي تهيه وسايلي مانند جامدادي روميزي مي‌توانيد از وسايل دورريز مانند قوطي‌هاي كنسرو رب و.. استفاده كنيد.

  • زودتر شام بپزيد

اگر طي تابستان نظم زماني ساعت خواب و خوراك بچه‌ها به‌هم خورده است، اين شب و روزهاي پاياني شهريور‌ماه مناسب‌ترين زمان براي منظم شدن آن است. نظم پيدا كردن برنامه خواب بچه‌ها پيش‌نيازهايي را مي‌طلبد. نخستين قدم، درست‌كردن شام و پهن كردن سفره آن است. برنامه غذايي را همانطوري كه در ماه‌هاي تحصيلي قرار است پيش بگيريد، در اين شب‌ها هم برقرار كنيد. برنامه صبحانه را هم تغيير دهيد و به ساعات قبل از رفتن به مدرسه برسانيد. حتي مي‌توانيد ميان‌وعده‌هايي كه درنظر داريد را به شكل ساندويچ‌هايي كه براي مدرسه درست خواهيد كرد، در اختيارشان بگذاريد.

کد خبر 346236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha