دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز اطلاعات شهر تهران برای استفاده مدیران شهر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمدباقر قالیباف دوشنبه 30 مهر در سمینار یک روزه شاخص‌های شهری در مدیریت کلانشهرها که در تالار ایران زمین شهرداری تهران برگزار شد با اعلام این خبر گفت: شرایطی که ما در کشور داریم با شرایط بسیاری از کلانشهرهای دیگر دنیا متفاوت است اما ما در بحث شاخص‌ها و استانداردها باید ابتدا به جایگاه مدیریت شهری در نظام اداری و سیاسی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه برای این کار باید استانداردها تعریف شود، گفت: در شهر نقطه‌ای داریم که در هکتار 800 نفر زندگی می‌کنند و نقطه‌ای هم داریم که در هکتار 70 نفر زندگی می‌کنند در حالی که فاصله جغرافیایی این دو نقطه کمتر از 8 کیلومتر است، یا با شهری مواجهیم که یک سوم شهروندان آن حاشیه نشین هستند و در این زمینه باید استاندارد ها را تعریف کنیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه پیاده سازی وضع موجود اولین گام یک مدیر است، گفت: مدیران شهر باید واقعیت‌های وضع موجود را بدون توجه به شاخص‌هایی که در کشور وجود دارد پیاده سازی کنند.

به گفته وی معضل ساختار اداری و سیاسی هم از دیگر مشکل هاست به طوری که هیچ وضعیت روشنی برای شهرداری ها به عنوان حکومت محلی نداریم البته قانون شهرداری‌ها از سال 1334 وجود دارد اما امروز نسبت به آن زمان موضوعات تغییر کرده است.

شهردار تهران افزود: امروز شهرداری‌ها نه به عنوان حکومت محلی، نه دولت محلی و نه مدیریت واحد شهری هستند در حالی که در زیر مجموعه ساختار سیاسی سایر کشورها روند واحد و حکومت‌های محلی می‌بینید.

وی داشتن اطلاعات دقیق، منسجم، هدفمند، سیستمی و قالب مشخص را یک ضرورت اجتناب ناپذیربرای شهر دانست و گفت: اگر این گام را برداریم آغاز کار برنامه ریزی و اولویت بندی ما شکل می‌گیرد اما ما کمتر به این موضوع توجه کرده‌ایم.

به اعتقاد قالیباف، داشتن  اطلاعات دقیق و صحیح مهمترین عنصر در برنامه‌ریزی است و داده‌ها می توانند به درستی ما را هدایت کنند.

وی سپس به راه اندازی مرکز فوریت‌های پلیسی 110 در دوره فرماندهی خود در ناجا اشاره کرد و گفت: بیش از یک سال اطلاعات این موضوع جمع آوری شد به طوری که همه نیازها برآورده شد و ما محله به محله با نبض، خلق و خوی، معضلات، مشکلات و حتی معضلات روحی مردم آشنا شدیم و بدون کوچکترین مشکل این مرکز را راه اندازی کردیم. در شهرداری نیز برای راه اندازی سامانه 137 و 1888 اطلاعات مفیدی جمع آوری شد.

به گفته شهردار تهران سامانه‌های 137 و 1888 بیشتر مشکل ما را در بحث برنامه‌ریزی حل می‌کند تا مشکل مردم را.

وی افزود: با توجهی که به مرکز انفورماتیک داشتیم توانستیم شهرداری را از حالت جزیره ای بودن رها کنیم به طوری که 2 برابر گذشته توسعه شبکه ها را انجام دادیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در تشکیلات دچار مشکل هستیم و بقیه شهرها مشکل بیشتری نسبت به تهران دارند، گفت: ما نمی‌توانیم الزاما هرکاری که دردنیا و دیگر کلانشهرهای آن صورت می‌گیرد را انجام دهیم و باید وضع موجود را به درستی ترسیم کنیم سپس اهداف را پیاده کنیم و اگر این کار انجام نشود هیچ کدام از حرف ها قابل اجرا نیست.

وی از مشکلات حقوقی و فرهنگی به عنوان مهمترین چالش بعد از چالش مدیریتی یاد کرد و گفت: هیچ مشکلی را نمی توانید پیدا کنید که ریشه اش در این موضوعات نباشد.

شهردار گفت : شاخص‌های جهانی خوب است اما باید بومی سازی شود و حتی محلی‌اش کنیم البته این بدان معنا نیست که کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

قالیباف در پایان برگزاری چنین سمینارهایی را بسیار مفید خواند و خواستار تداوم این جلسات شد.

شهردار تهران در حاشیه همایش یک روزه شاخص های شهری در مدیریت کلان شهر‌ها گفت: تا زمانی که نقدینگی بی رویه به بازار تزریق شود و جذب سرمایه در سرمایه گذاری‌ها تولیدی کم و نقدینگی زیاد می شود، قیمت مسکن نیز به دنبال آن افزایش خواهد یافت.
تعیین شاخص ها و استانداردها ، یکی از موضوعات جدی شهرداری برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است و استاندارهای لازم این شاخص‌ها باید تعریف شوند که این موضوع در طرح کالبدی و فضایی تهران در نظر گرفته شده و با عنوان طرح های تفضیلی در ابعاد کالبدی و فرهنگی، پیاده می شود.

وی افزود: یک مدیر بدون توجه به این شاخص‌ها و بدون داشتن اطلاعات دقیق و تجزیه و تحلیل آنها، نمی‌تواند برنامه‌ریزی دقیق انجام دهد و امیدواریم با تایید این شاخص‌ها، بسیاری از مشکلات شهر را برطرف کنیم.

قالیباف با تاکید بر لزوم مرکزی هوشمند و سیستمی دقیق برای اطلاعات شهری، اظهار کرد: برنامه‌های شهری باید در قالب سیستمی دقیق و هوشمند ارائه شود تا مدیر شهری و شهروندان بتوانند از طریق آن اطلاعات دقیق را دریافت کنند، که این کار در حال انجام است، اما نقص‌های زیادی دارد که باید برطرف شود.

شهردار تهران در مورد  تصویب 30 درصد سهم مترو در مجلس، گفت: پیشنهاد 30 درصدی شهرداری در برابر پیشنهاد 10 درصدی دولت برای سهم مترو در مجلس تصویب شد که باید طبق قانون به شورای نگهبان برود و مسیر قانونی خود را طی کند.

وی اعتبار آرم‌های طرح ترافیک را تا اول آبان ماه اعلام کرد و افزود: مدیریت شهری مسئول  طرح‌های ترافیکی است و در مورد آن تصمیم می‌گیرد و با توزیع آرم‌های جدید، استفاده همزمان از آرم‌های قبلی موجب هرج و مرج در شهر می‌شود و وزیر کشور و شورای شهر نیز با تصمیم‌گیری در این مورد باید از یک بام و دو هوا شدن در این زمینه جلوگیری کنند.

قالیباف، نقش عوارض شهرداری در افزایش قیمت مسکن را بی تاثیر دانست واظهار کرد: میزان عوارض شهرداری در سال گذشته 5/13 درصد و مطابق میزان تورمی بوده است که از سوی دولت اعلام شده و افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش عوارض شهرداری، نادرست بوده و فقط در مورد خانه‌های خالی، عوارض بیشتری دریافت می‌شود که در شورا نیز این طرح مطرح شده و فکر می‌کنیم این کار مهار قیمت مسکن را نیز موجب خواهد شد.

به گفته شهردار تهران، تا زمانی که نقدینگی بی رویه به بازار تزریق شود و جذب سرمایه در سرمایه گذاری‌ها تولیدی کم و نقدینگی زیاد می‌شود ، این مشکلات وجود دارد و قیمت مسکن نیز به دنبال آن افزایش خواهد یافت.

کد خبر 34619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز