همشهری آنلاین: یک مرکز نظر سنجی در ترکیه اعلام کرد که ۹۰ درصد مردم این کشور بر این باروند که آمریکا شریک راهبردی کشورشان نیست.

اردوغان اوباما

به گزارش اسپوتنيك، داده‌های نظر سنجی که طی 27 اوت( 8 شهريور) الی 2 سپتامبر ( 12 شهريور) توسط مرکز تحقیقاتی ترکی MAK Research Company انجام شده بود، بیانگر آن است که در حدود %90 اتباع ترکیه ایالات متحده را به حیث شریک راهبردی کشور خود نمی‌شناسند و فقط %4 مصاحبان گفتند که به ایالات متحده اعتماد دارند.

مِحمِت علی کولِت، رئیس مرکز مزبور در مصاحبه با اسپوتنیک نتایج نظر سنجی را تفسیر کرده خاطر نشان نمود که به دلیل آن که در این اواخر مسئله اعتماد به ایالات متحده در جامعه ترکی بسیار مطرح است، شرکت وی تصمیم بر انجام دادن چنین نظر سنجی بود. وی در این مورد می‌گوید: "جامعه ترکی معتقد است که پشت پرده کودتای نافرجام 15 جولای آمریکا بود. نقش بزرگ در شکل گیری چنین اعتقاد، درز اطلاعات در رسانه‌ها راجع به استفاده از پایگاه ناتو اینجیرلیک توسط شورشگران برای سوخت گیری جنگنده‌های اف-16 کودتاچیان بود".

به قول کارشناس مزبور، امروز در جامعه ترکی یک سری اعتقادات دیگر که در ذهن اتباع ترکی در ارتباط با اقدامات ایالات متحده نسبت به ترکیه شکل گرفته موجود است. بیشترین نارضایتی مربوط به فتح الله گولن، رهبر سازمان تروریستی است که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد.

نظر سنجی شبیه به اين، پیش از کودتای نافرجام نيز انجام شده بود که شاخص اعتماد اتباع ترکی نسبت به ایالات متحده آمریکا به حیث شریک راهبرد کمتر از %50 بود. پس از 15 جولای این شاخص فوراً تا %80 صعود کرد و تحقیقات کنونی، بیانگر افزایش عدم اعتماد تا %90 است.

درجه عصبانیت و خشمی که در حال حاضر جامعه ترکی را نسبت به ایالات متحده فرا گرفته چندان بالا است که اگر وضع فوق العاده در ترکیه اعلان نمی‌شد سازمان‌های اجتماعی به احتمال زیاد تظاهرات وسیع جلو سفارت آمریکایی برپا می‌کردند که به ناآرامی تبدیل می‌شد.

مِحمِت علی بدرادامه داده می‌گوید: در جریان سفر اخیر بایدِن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به ترکیه، تشریفاتی به مراتت کمتری نسبت به سال‌های گذشته ترتیب داده شد.

کد خبر 346134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha