شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پیکر فرهنگ شریف، نوازنده و نواپرداز نامی صبح شنبه با حضور جمع کثیری از مشتاقان و نیز هنرمندان شاخص عرصه موسیقی تشییع شد.

این مراسم صبح روز شنبه 20 شهریورماه با حضور هنرمندان موسیقی، نماینده سخنگوی هیئت دولت، علی مرادخانی معاون هنری ارشاد و هنردوستان در تالار وحدت برگزار شد.

عباس سجادی که اجرای این برنامه را عهده‌دار بود به قرائت پیام تسلیت پروین صالح نوازنده و همسر هوشنگ ظریف پرداخت و گفت: فرهنگ شریف یگانه نوازنده تار پر کشید و به‌مانند نامش شریف زیست و شریف هم رفت.

وی افزود: شریف ما، فرهنگ بداهه‌نوازی موسیقی ایران است که امروز در سوگش می‌نشینیم و یادش را گرامی می‌داریم.

بعد از قرائت این پیام، حمیدرضا نوربخش سخنگوی خانه موسیقی نیز پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: شریف مردی بود که شش دهه از عمرش را صرف موسیقی ایران کرد و کنار بزرگان هنر به هنرنمایی پرداخت. صداقت و صفایی که در وجودش بود در سازش متبلور شد. افسوس که در این چند سال اخیر به طور ناگهانی ضعف جسمانی به او دست داد و در این سال‌ها از شنیدن پنجه‌های سحرآمیزش دور بودیم.

وی افزود: نام فرهنگ شریف در تاریخ موسیقی این سرزمین جاودانه شد و آیندگان از آثار جاودانه او بهره‌مند خواهند شد.

حسین خواجه‌امیری خواننده پیشکسوت موسیقی ایران نیز با حضور در این مراسم گفت: من و فرهنگ همکلاس بودیم و همه جا با هم می‌رفتیم، به طوری که بیشتر برنامه‌های من در "گل‌ها" با ساز شریف همراه بود.

این خواننده در پایان صحبت‌های خود برای بستگان فرهنگ شریف آرزوی سلامتی کرد.

در بخش دیگر این مراسم، داریوش پیرنیاکان نوازنده تار و سه‌تار با بیان اینکه فرهنگ شریف یکی از ماندگارترین نوازنده‌های تار سرزمین ایران است، گفت: شریف نوازنده‌ای بود که از نوجوانی در رادیو به تک‌نوازی و بداهه‌نوازی پرداخته است، به طوری که استاد عبادی او را در بداهه‌نوازی بهتر از خود می‌دانست.

وی افزود: یکی از دوشنبه‌هایی که خدمت استاد عبادی بودم، به ایشان گفتم که شما جز بداهه‌نوازان بسیار خوب و توانای موسیقی ایران هستید، اما در جواب من گفت که فرهنگ از من بهتر و قوی‌تر است.

این نوازنده تار اظهار داشت: فرهنگ شریف واقعاً در بداهه‌نوازی، شیوه به صدا درآوردن ساز و سونوریته یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین بود. ابداعات در کوک‌های مختلف روی ساز و نیز استفاده از صدادهی ساز روی سیم‌ها یکی از شاخص‌ترین کارهای او بود که به نظر من می‌شود در مورد آثار فرهنگ کتاب‌ها و مقاله‌هایی بسیار نوشت.

پیرنیاکان با اشاره به شخصیت اخلاقی شریف نیز تصریح کرد: او به تمام معنا شریف بود به طوری که می‌توان گفت فرهنگ شریف، شریف زیست و شریف رفت.

در پایان با آوازخوانی قاسم رفعتی خواننده بنام موسیقی ایران، رضایی همسر فرهنگ شریف گفت: من وقتی کنار بزرگ‌مرد تکرارناشدنی موسیقی اصیل ایرانی بودم، فقط از دریچه اینکه او فرهنگ شریف است نگاه می‌کردم نه از دید یک همسر. او با مضراب سازش با همه گفت‌وگو کرد و امروز دیگر مضراب عاشقانه‌اش به گوش نخواهد رسید.

وی افزود: فرهنگ جان تو ریشه موسیقی اصیل ایرانی و تاریخ تکرارناشدنی موسیقی طلایی ایران هستی که در قلب‌ها جاودانه شدی.

سپس پیکر زنده‌یاد شریف به بهشت زهرا (س) بدرقه و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

مراسم یادبود این نوازنده برجسته تار سه‌شنبه 23 شهریورماه ساعت 18 تا 19.30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

علی مرادخانی، عباس عظیمی، امین‌الله رشیدی، سیامک بنایی، پوری بنایی، سعید ثابت، محمد اصفهانی، عبدالحسین مختاباد، حسین خواجه امیری، احسان خواجه امیری، صدیق تعریف؛ کیوان ساکت، سالار عقیلی، فضل‌الله توکل، انوشیروان روحانی، رحیم شهریاری، نصرالله ناصح‌پور، علی ترابی، هومان اسعدی، عباس تهرانی، بهرام حصیری، محمد سریر، هوشنگ کامکار، ابوالفضل صادقی نژاد، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار، و.. مهمانان ویژه این مراسم بودند.

استاد فرهنگ شریف چهارشنبه 17 شهریور در 85 سالگی دار فانی را وداع گفت. او از 22 مردادماه به خاطر وخامت حالش در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان عرفان بستری بود.

فرهنگ شریف با ابداع‌هایی که در نحوه‌ انگشت‌گذاری و مضراب‌زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام داد، از این ساز صدایی متفاوت درآورد که بسیاری از کارشناسان معتقدند، زیباترین صدای تولیدشده از ساز تار است. او در کارنامه هنری خود با خوانندگانی چون اکبر گلپایگانی، ایرج خواجه‌امیری، تاج اصفهانی، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان و ... همنوازی داشت.

کد خبر 346099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha