‌چهارشنبه شب پس از کشف چهارمین جسد در حادثه متروی کیانشهر، عملیات امداد و نجات در ایستگاه حادثه دیده پایان یافت اما از همان هنگام، انبوهی از هجمه‌ها علیه مدیریت شهری در برخی رسانه‌ها آغاز شد.

جمع‌آوری قطعات بتنی در ایستگاه مترو حادثه آفرید.

حادثه كيانشهر البته هزينه‌اي گزاف در راه پيشرفت زيرساخت‌هاي شهري پايتختي است كه روزانه ده‌ها نفر بر اثر آلودگي هوا در آن جان خود را از دست مي‌دهند و مترو تنها راه‌حل براي جلوگيري از اين مرگ‌ومير گسترده است.

  • حضور شهردار در محل حادثه

در پي حادثه ريزش در تونل متروي كيانشهر در عصر روز چهارشنبه، شهردار تهران هم در محل حادثه حاضر شد و از نزديك با بررسي شرايط دستورات لازم را ابلاغ كرد. محمدباقر قاليباف ضمن ابراز تسليت و همدردي با خانواده متوفيان اين حادثه، دستور تشكيل كميته بررسي دليل اين حادثه را داد. اين كميته در هفته جاري نتيجه گزارش كارشناسي را به اطلاع شهروندان مي‌رساند.

  • تشريح جزئيات حادثه

هر روز حوادث خطرناكي در راه عمران و آباداني كشور رخ مي‌دهد اما حوادث متروي تهران را برخي گروه‌هاي تندرو به‌صورت كذب با هدف خاصي در فضاي مجازي مديريت مي‌كنند و بدين سبب دامنه آنها به سمت مديريت شهري نشانه مي‌رود. سيدمازيار حسيني، معاون حمل ونقل و ترافيك شهردار تهران در پي بروز اين حادثه در نشست خبري با رسانه‌ها گفت:٢٠ هزار نفر مجاهد في‌سبيل‌الله زير شهر تلاش مي‌كنند تا 100كيلومتر مترو با ٧٠ ايستگاه تا سال ٩٦ به بهره‌برداري برسد.

حسيني تصريح كرد: معادل ٥٦ درصد تاريخ مترو در سال‌جاري و سال آينده مترو در حال ساخت است، از همين‌رو انقلابي كه زير زمين با مجاهديني خاموش و مظلوم در حال انجام است را بايد قدر دانست. وي با اشاره به اينكه در ادبيات فني، تونل‌سازي‌ سخت‌ترين و مخاطره آميزترين كار شناخته شده است، گفت: معتقدم حادثه در كار همواره محتمل است.

گرچه وقوع يك حادثه هم براي شهرداري تهران قابل پذيرش نيست، از فرد نخست كه شهردار تهران باشد تا مجريان خط همگي تأكيد دارند حرف اول در كار ايمني است. ‌حسيني با اشاره به جوايز پروژه‌هاي عظيم شهرداري تهران گفت: جوايز بين‌المللي نشان مي‌دهد كه در سيستم مديريت ما كنترل كيفيت نقش بسزايي دارد.‌

حسيني حادثه متروي كيانشهر را از 3منظر فني، مديريت بحران و مسائل سياسي حاكم بر فضاي رسانه‌اي قابل تحليل دانست و گفت: شاهديم كه اعداد و ارقام غلط و متناقض از افرادي كه مسئوليتي در بيان موضوع ندارند، همانند‌سازي حادثه با حوادث گذشته، جا انداختن برخي سرواژه‌ها مانند ريزش، بزرگ‌نمايي واقعه و شرطي كردن مردم روي كليد واژه‌ها اتفاقاتي است كه توسط برخي سايت‌هاي غيررسمي صورت مي‌گيرد.

وي تأكيد كرد: امروز از تكنيك «دروغ، هرچه بزرگ‌تر باورپذيرتر» استفاده مي‌شود. بر همين اساس در برخي از اخبار آمده بود كه 50تا ۷۰ نفر در تونل محبوس شده يا خانه‌هاي اطراف نيز دچار ريزش شده‌اند. اما بايد بگويم كه اين اتفاق با اين حواشي هيچ وقت رخ نداده است. معاون شهردار تهران اظهاركرد:

در حادثه شهران اعلام شد چون تونل به‌صورت دستي ساخته شده اين اتفاق افتاده است و بي‌دليل مترو را متهم كردند. حال سؤال اين است در محل كيانشهر كه تونل با دستگاه تي بي‌ام ساخته شده است اين افراد چه فضا‌سازي‌ كذبي را مي‌خواهند انجام دهند؟ حسيني ادامه داد: معتقدم فضاسازي‌هاي اخير نه از سوي اصلاح طلبان واقعي و نه از سوي اصولگرايان واقعي نمي‌تواند باشد بلكه عده‌اي گروه‌هاي تندرو اخبار كذب را منتشر مي‌كنند.

  • اتفاق، يك حادثه كارگاهي بود

معاون شهردار تهران افزود: سازه در 2طبقه بتني به‌عنوان سازه ايستگاه ساخته شده است. بنابراين بايد سگمنت‌ها در فضاي ايمني سازه‌هاي ايستگاه جمع‌آوري شوند. اتفاق روي داده ريزش نبود، يك حادثه كارگاهي بوده است كه بيل مكانيكي رينگ‌هاي سگمنت را رينگ به رينگ بايد برمي‌داشت و با رعايت استانداردهاي لازم اين كار در حال انجام بود. اما معتقدم حادثه چهارشنبه به‌گونه‌اي نادر بوده است. حدود 10تا 15نفر در فضاي حادثه بودند. 10نفر محبوس شدند كه 6 نفر نجات يافتند و ‌ مختصري جراحات داشته‌اند و 4نفر ‌ فوت كردند.

  • عمليات پيچيده ساخت ايستگاه مترو

ساخت ايستگاه مترو كار بسيار پيچيده‌اي است كه مشكلات و معضلات بسياري دارد. مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اظهار تأسف از حادثه متروي كيانشهر و فوت 4كارگر در اين حادثه، اظهار كرد: واقعيت آن است كه ‌ هنگام فعاليت در معادن زغال سنگ، كوه لرزش ندارد اما در ايستگاه‌هاي مترو، نه‌تنها با معضل لرزش مواجه هستيم بلكه درصد آن نيز بسيار بالاست. چمران افزود: در دل زمين براي ساخت ايستگاه معضل آبرفت نيز وجود دارد و نبايد فراموش كرد كه ساخت ايستگاه كار بسيار پيچيده‌اي است از اين‌رو در هر شرايطي بايد ضريب امنيت كار را بالا ببريم.

  • واكنش اينستاگرامي شهردار‌ تهران به حادثه متروي كيانشهر

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در صفحه اينستاگرام خود در مورد حادثه كيانشهر نوشت:«براي امنيت، رونق و آباداني شهرمان، عده‌اي شبانه‌روز مشغول كارند؛ رفتگران، آتش‌نشانان، كارگران و مهندسان. زير پوست همين شهر بزرگ، مهندسان و كارگراني با غيرت شبانه‌روز درحال تلاشند. مجاهدتي كه ما اغلب از نتايج لذتبخش آن بهره‌مند مي‌شويم و لحظات سختش را هيچگاه لمس نمي‌كنيم.

روز چهارشنبه 4 كارگر شريف در حادثه‌اي در كارگاه متروي كيانشهر جانشان را از دست دادند و تعدادي ديگر نيز مجروح شدند. از خداوند بزرگ براي درگذشتگان طلب آمرزش مي‌كنم و اميدوارم مجروحان اين حادثه سريع‌تر بهبود يابند. دوستان من در شهرداري در تلاش براي رسيدگي همه‌جانبه به بازماندگان و مجروحان اين حادثه هستند؛ هرچند اين فقدان‌ها قابل جبران نيست. هيأت بررسي موظفند هر چه زودتر علت اين اتفاق را بيابند و براي جلوگيري از اتفاقات مشابه از هيچ كاري فروگذار نكنند.»

کد خبر 345903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha