جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

فقط ۴‌ ماه وقت نیاز بود تا خروج توأم با دلخوری موقت فرهاد فخرالدینی از جلسه شورای ارکسترها به یک دلخوری همیشگی تبدیل شود و این استاد سرشناس موسیقی از مدیریت و رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران کناره‌گیری کند.

conductors

به‌گزارش همشهري، ساعت كاري روز 18ارديبهشت 95هنوز به پايان نرسيده بود كه رسانه‌ها از خروج ناگهاني مديران هنري اركسترهاي موسيقي ملي و سمفونيك تهران از جلسه شوراي اركسترها در بنياد رودكي خبر دادند؛ اتفاقي كه گرچه در كارنامه علي رهبري مسبوق به سابقه بود اما با توجه به‌طبع آرام فخرالديني، كمي عجيب به‌نظر مي‌رسيد. درهرحال، رهبري دليل اين اتفاق را «تلاش اعضاي شورا براي حذف مدير هنري و نداشتن برنامه براي انعقاد قرارداد با نوازندگان» اعلام كرد.

مدير هنري و رهبر اركستر سمفونيك تهران اندكي پس از آن ماجرا و چندبار نامه‌نگاري با وزير ارشاد و رئيس‌جمهور، تهران را براي هميشه به مقصد وين در اتريش ترك كرد اما فخرالديني كه قصد جلاي وطن نداشت، دعوت مديران رودكي را براي رهبري اركستر ملي در اجراي شانگهاي پذيرفت و با گروه نوازندگان به چين رفت. او در عين حال درباره جلسه شوراي اركسترها چنين گفت: «من هنوز بر سر مواضع پيشين خود درباره اركستر ملي هستم و فقط درصورتي به‌عنوان مدير هنري فعاليت مي‌كنم كه مانند گذشته، تمام اختيارها را داشته باشم.»

  • خواب طولاني پس از سفر چين

اركستر موسيقي ملي ايران اواخر ارديبهشت به رهبري مشترك فخرالديني و نصير حيدريان در قالب نام تازه «اركستر ايراني» در جشنواره بهاري شانگهاي قطعاتي از موسيقي كلاسيك ايران و جهان نواخت تا جاي خالي رهبري در آن چندان احساس نشود. پس از بازگشت از چين، اركستر ملي به استراحتي بهاري و تابستاني رفت تا سرانجام اين خواب طولاني با خبر كناره‌گيري فخرالديني از رهبري اركستر برآشفته شد.

استاد خوش‌قريحه و خوشنام موسيقي ايران كه نشان داده چندان ميلي به دامن زدن به حاشيه‌ها ندارد، درباره تصميم خود براي قطع همكاري با بنياد رودكي چنين گفت: «نمي‌دانم اين همه مشكل كه اركستر ملي با آن مواجه است، چه معني دارد. من به اندازه كافي براي اركستر موسيقي ملي زحمت كشيده‌ام اما به‌دليل اينكه كمتر كسي حاضر شد با اين مجموعه كار كند، ديگر قادر به همكاري با آن نيستم.»

فخرالديني با اشاره به تماس‌هاي تلفني و حضوري علي‌اكبر صفي‌پور، مديرعامل بنياد رودكي افزود: «ايشان حتي چندبار زحمت كشيد و به منزل ما آمد اما من ديگر براي حضور در اركستر موسيقي ملي تمايل ندارم. تمام هنرمندان حاضر در مجموعه اركستر ملي طلبكارند و بايد حساب و كتاب آنها زودتر مشخص شود. من ديگر نمي‌دانم چه حرفي را بايد در زمينه اركستر ملي بازگو كنم و بهتر است آقايان هر كاري دوست دارند، با اركستر انجام بدهند.»

  • تكرار تاريخ پس از 4ماه

اين همان دلايلي است كه رهبري پس از كناره‌گيري از مديريت هنري اركستر سمفونيك تهران و پيش از خروج از ايران، در نامه‌هايي جداگانه خطاب به وزير ارشاد و رئيس‌جمهور نوشته بود. هر چند همان زمان هم به نقل از علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد اعلام شد مشكلات مربوط به حضور رهبري در اركستر سمفونيك قابل حل است اما او ترجيح داد براي مدتي نامعلوم از ايران برود و رهبري اركسترهاي بين‌المللي را بر عهده بگيرد.

  • پايان ناخوش نغمه اركسترها

پس از ورق خوردن كتاب تاريخ، نوبت به فرهاد فخرالديني رسيده تا به همان دلايل پيش‌گفته از حضور در اركستر ملي كناره‌گيري كند. نكته بامزه اينجاست كه باز هم به نقل از معاون هنري وزير ارشاد اعلام شده است: «موضوع‌هايي كه آقاي فخرالديني براي كناره‌گيري از مسئوليت‌هاي خود عنوان كرده، قابل حل و بيشتر به سازماندهي اركسترها مربوط است.» اين جمله‌ها پيش‌تر درباره مشكلات مدير هنري اركستر سمفونيك تهران هم گفته شده بود كه به نتيجه نرسيد و به‌نظر مي‌رسد پايان داستان اركسترها، اين بار هم نغمه خوش ندارد.

کد خبر 345883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha