کامران محمدی: سرانجام سرنوشت حقیقت در سینمای ایران، با تقسیم بیش از 83 میلیون تومان وجه نقد، طلا و یورو، به خیر و خوشی به پایان رسید و برگزیدگان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه در ایران، شاداب و خوشحال به خانه رفتند.

از این رقم، البته جویندگان ایرانی حقیقت تنها 48 میلیون تومان را که به شکل جالب توجهی با تعداد آثار حاضر در جشنواره برابر است، به صورت نقد به خانه برده‌اند و مابقی، سکه‌هایی است که در بخش‌های جنبی، از میان دانشگاه سوره(بخش دانشجویی)، انجمن منتقدان و نویسندگان و ستاد مبارزه با مواد مخدر بیرون آمده است و مطابق مظنه، حدودا هرکدام 175 هزار تومان محاسبه شده است.

می‌ماند یوروهای خارجی که تقریبا نیمی از آن هم خوشبختانه به فیلمسازان وطنی رسید و هنرمندان ایران نگذاشتند ارز مملکت را بیگانگان خارج کنند: حامد خسروی، کارگردان ترانه اندوهگین کوهستان در بخش بهترین مستند کوتاه، علاوه بر نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 7 هزار یورو، مهوش شیخ‌الاسلامی کارگردان به کجا تعلق دارم، نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 3 هزار یورو در بخش مستند بلند.

با این وصف برای فرنگی‌های حاضر در جشنواره، تنها 12 هزار یورو باقی ماند که 10 هزار تایش را سباستین مورنو از شیلی به خاطر فیلم شهر عکاسان گرفت و 2 هزار یورو هم به آنتوان بوته از فرانسه رسید که مستند کوتاه دیوار مهار آب را ساخته است.

اما در بخش ملی جوایز این‌گونه اهدا شد:

  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 70 میلیون ریال جایزه نقدی به مهرناز اسدی برای مستند قدرت.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 20 میلیون ریال جایزه نقدی به محمدرضا فرزاد پژوهشگر مستند ایران در اعلان.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 20 میلیون ریال به محمدرضا عباسیان پژوهشگر مستند قانا.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 20 میلیون ریال جایزه نقدی به همایون پایور برای مستند  M.D.M.A.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 20 میلیون ریال به کیوان علیمحمدی و امید بنکدار برای مستند  M.D.M.A.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 20 میلیون ریال به محمدرضا علیقلی برای مستند حیات وحش ایران.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 20 میلیون ریال به سودابه مجاوری برای اینانا.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به‌ احسان کفاش و محمود رمضانی برای کودک دیروز خیال.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 25 میلیون ریال به محمود رحمانی برای مدار صفردرجه.
  • نشان فیروزه، دیپلم افتخار و 25 میلیون ریال به سودابه مجاوری برای اینانا.

اما هنوز کلی از 83 میلیون تومان مانده است که مربوط می‌شود به جایزه جالب تولید:

جایزه سوم تولید به مبلغ 20 میلیون ریال برای بهترین طرح فیلم مستند به همراه لوح سپاس به طرح طلسم فسیله به عباس امینی، رتبه دوم لوح سپاس و 30 میلیون ریال به طرح درباره مرگ به کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار.

به علاوه طرح‌های برتر که به‌ هر کدام لوح سپاس و مبلغ 40 میلیون ریال اهدا شد: طرح رحم‌های اجاره‌ای اثر مریم حق‌پناه، سکوت کوهستان اثر فرهاد مختاری، طرح شهر کوچک یک انتخاب اثر بهنام بهزادی بروجنی، مراغیان نوشته رضا مجلسی.

ستاد مبارزه با مواد مخدر هم 21 سکه، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی 5 تا و دانشگاه سوره 2 سکه به برگزیدگان خود دادند ولی هنوز ماجرا تمام نشده است؛ دیپلم افتخار، نشان فیروزه و 3 سکه بهار آزادی جایزه تماشاگران نیز به تهران انار ندارد مسعود بخشی اهدا شد.

ضمن آن که جوایزی هم به فیلم‌سازان روشندل این جشنواره یعنی سارا پرتو، شکوفه داورنژاد، نرگس حقیقت، بنفشه احمدی،‌ نغمه عافیت و ندا حقیقت تعلق گرفت.

کد خبر 34576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز