همشهری آنلاین: نوام چامسکی تصریح کرد که کشورهای غربی و آمریکا با تمام توان خود برای ممانعت از تحقق دموکراسی در منطقه تلاش می‌کنند.

چامسکی: غرب و آمریکا چشم خود را بر حمایت ریاض از تروریست‌ها بسته‌اند

به گزارش ایسنا، نوام چامسکی، متفکر و فیلسوف آمریکایی در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: جهان دو گزینه پیش رو دارد که یکی از آن‌ها تسلیم شدن در برابر نبود امنیت است یعنی انسان به این نتیجه برسد که اوضاع یا بدتر خواهد شد یا بهتر. استعمار همچنان ادامه دارد اما ملت‌های محلی برایشان دشوار است انگشت اتهام را به سمت عامل واقعی کشتارهایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده، بگیرند.

وی تأکید کرد: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم قدرت بسیار بالایی داشت در نتیجه طرح دقیقی برای اداره نظام جهانی ایجاد کرد و به هر منطقه از جهان یک وظیفه خاص داد. جهان تغییر می‌کند تا جایی که آمریکا از دهه‌ ۴۰ قرن گذشته بعد از آنکه نیمی از ثروت جهان را در اختیار داشت و از یک جایگاه امنیتی بالا برخوردار بود و بر نیمی از کره زمین و اطراف آن سیطره داشت در حال پس رفت است.

چامسکی گفت: بهار عربی مرحله مقدماتی برای رخدادهای آمریکای لاتین طی ۱۰ سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه عربستان دست به اشاعه گروه‌های بسیار تندرو در تمامی مناطق زده، گفت که غرب و آمریکا آماده هستند تا از آن چشم بپوشند.

چامسکی افزود: شاید آمریکا، انگلیس یا فرانسه به اسلام افراطی اعتراض نکنند و احتمالا عربستان تندروترین کشور اسلامی است در حالی که در نگاه این کشورها عربستان نقش قهرمان را بازی می‌کند هرچند که می‌دانند ریاض از طریق پول برای افزایش نفوذ خود تلاش می‌کند.

چامسکی تجربه تونس و مصر را ستود و گفت: به رغم تمامی مشکلات و تنش‌ها دستاوردهای زیادی کسب شد اما غرب و آمریکا به خاطر این تحولات در ترس و وحشت کامل بودند.

وی گفت: برای آن‌ها محال بود که سربرآوردن کشورهای دموکراتیک واقعی در منطقه را قبول کنند. دلیل این مساله را می‌توان در نظرسنجی‌های قبل از آغاز بهار عربی یافت. یکی از این نظرسنجی‌ها که به سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد روشن می‌سازد که غرب ایجاد دموکراسی در منطقه را قبول نمی‌کند. ۸۰ درصد از ساکنان یا بیشتر آن‌ها آمریکا و اسرائیل را بزرگترین خطری دانستند که منطقه با آن مواجه است و تنها ۱۰ درصد از آن‌ها ایران را منشأ خطر دانستند.

چامسکی گفت: تعداد زیادی از مردم با سیاست خارجه آمریکا مخالفند و بیشتر ساکنان منطقه معتقدند که اگر ایران سلاح هسته‌ای داشت که با آن می‌توانست توازن قدرت را با آمریکا حفظ کند، اوضاع بهتر می‌شد. اگر در منطقه یک حکومت دموکراتیک فعال روی کار آید افکار عمومی بر سیاست‌ها تأثیراتی خواهند گذاشت. در نتیجه آمریکا باید برای کاهش امکان ظهور دموکراسی در بهار عربی تلاش کند. برای همین است که می‌بینیم در کشورهایی که آمریکا به امور آن‌ها توجه دارد و حکومت‌های دیکتاتور نفتی دارند هیچ گونه انقلابی دیده نمی‌شود. گاهی برخی صداهای اعتراض بلند می‌شود اما به سرعت سرکوب می‌شوند.

چامسکی درباره درگیری فلسطین و اسرائیل نیز گفت که بعید است اسرائیل مادامی که آمریکا از آن حمایت کرده و هر چیزی را که می‌خواهد برایش فراهم می‌کند، اراضی اشغال شده را به فلسطینی‌ها بازگرداند.

وی گفت: تا زمانی که اشغال ادامه داشته باشد اوضاع نیز بدتر خواهد شد. تا زمانی که آمریکا به طور مطلق و کامل از اسرائیل حمایت می‌کند، هیچ گونه فشاری برای تغییر سیاست اشغال وجود نخواهد داشت.

کد خبر 345388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha