سیاست تسهیلات‌دهی بانک‌ها تغییر می‌کند. مقامات ارشد بانک مرکزی اعلام کردند که با پایان پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط تا پایان شهریورماه، از ابتدای مهرماه آیین‌نامه جدید کارت‌های اعتباری به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد تا موتور تقاضای اقتصادی با خرید بیشتر مردم به حرکت درآید.

آیا مدیران بانک‌ها به درخواست رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد کارت اعتباری پاسخ مثبت می‌دهند؟

به گزارش همشهري، ولي‌الله سيف، ‌چهارشنبه‌شب مديران عامل بانك‌ها را فراخواند تا آنها را راضي كند از اين پس با طرح جديد بانك مركزي براي اعطاي تسهيلات خريد كالاها و خدمات ايراني و خارجي در قالب كارت‌هاي اعتباري همراهي كنند. او كه معتقد است، كارت‌هاي اعتباري بهترين مدل تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي است، از تشويق بازار خبر داد و گفت:

بانك‌ها بايد به دور از شتابزدگي، كارت‌هاي اعتباري را جايگزين روش‌هاي قبلي كنند. اشاره رئيس‌كل بانك مركزي به شكست كارت اعتباري خريد كالاي ايراني است كه از آبان‌ماه سال گذشته كليد خورد. به گفته ولي‌الله سيف، اجرايي‌شدن طرح كارت اعتباري در كشور، هزينه‌هاي تشكيل پرونده در بانك‌ها را كاهش مي‌دهد و برخي شبهات درخصوص عمليات بانكي را از بين مي‌برد.وي همچنين قول داد كه نظام بانكي كشور تا پايان شهريور، تأمين مالي 7500بنگاه كوچك و متوسط را به اتمام مي‌رساند.

  • نرخ سود؛ 18درصد

در اين زمينه مديركل اعتبارات بانك مركزي در گفت‌وگو با مهر گفت: آيين‌نامه اجرايي اين طرح هفته آينده به بانك‌ها ابلاغ مي‌شود و نرخ سود آن نيز ۱۸درصد تعيين شد. علي‌اصغر ميرمحمد صادقي افزود: اعتبارات كارت خريد كالاي ايراني از منابع بانك مركزي تأمين مي‌شود و در راستاي 3طرحي بود كه دولت در سال گذشته براي خروج از ركود، تصويب كرده بود و اجراي آن تا پايان سال هم تمديد شده است. وي تأكيد كرد: منابع مالي لازم براي ارائه كارت‌هاي اعتباري خريد كالا و خدمات به‌عنوان يك پروژه جديد، قرار است از طريق بانك‌ها تأمين شود و تسهيلات، با همان نرخ عقود مبادله‌اي كه مصوب شوراي پول و اعتبار و معادل ۱۸ درصد است، در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: دريافت كارت‌هاي اعتباري جديد، محدوديتي ندارد و هر فردي كه به بانك مراجعه كرده و اعتبارسنجي شود، اگر شرايطش با مقررات و ضوابط بانك‌ها همخواني داشته باشد، مي‌تواند اين كارت را دريافت كند؛ ضمن اينكه پيش‌بيني بانك مركزي بر اين است كه اگر بانك‌ها در يك فضاي رقابتي مناسب، اجراي اين طرح را با هم شروع كنند و تخفيفات خوبي از فروشندگان كالا بگيرند، مي‌توانند تسهيلات كارت اعتباري را با نرخ سود كمتري در اختيار مشتريان قرار دهند.

به گفته ميرمحمدصادقي، اگر دارنده كارت در بازه زماني مشخصي اقدام به بازپرداخت تسهيلات كند، سودي براي او محاسبه نخواهد شد، به اين معنا كه چنانچه بازپرداخت اين وام يكماهه باشد، فرد بدون پرداخت هيچ‌گونه سودي به بانك، مي‌تواند از خدمات كارت بهره‌مند شود؛ اما در شرايطي غير از اين، مدت زمان بازپرداخت ۲۴‌تا۳۶‌ماهه پيش‌بيني شده است.

  • چرخش وام بانكي به سمت مردم

معاون نظارتي بانك مركزي با تأكيد بر اينكه «كارت اعتباري» با «كارت اعتباري خريد كالاي ايراني» متفاوت است، گفت: «كارت اعتباري» براي خريد انواع كالا و خدمات بوده و سقف آن 500ميليون ريال است اما «كارت اعتباري خريد كالاي ايراني» صرفاً براي خريد كالاهاي ايراني تا سقف 100ميليون ريال صادر مي‌شود.

فرشاد حيدري توضيح داد كارت‌هاي اعتباري در 3سطح برنزي (تا سقف 100ميليون ريال)، نقره‌اي (تا سقف 300ميليون ريال) و طلايي (تا سقف 500ميليون ريال) و برحسب توان بازپرداخت اقساط متقاضيان صادر خواهد شد اما كارت‌هاي اعتباري خريد كالاي ايراني، ابزاري اعتباري است كه توسط بانك‌هاي كشور براي عموم مردم كه درآمد مشخص و ثابتي دارند، صادر مي‌شود و دارنده آن مي‌تواند تا سقف تعيين‌شده متناسب با درآمد ماهانه و حداكثر معادل 100ميليون ريال، كالاهايي را كه به‌صورت مشخص فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين شده است، خريداري كند.

کد خبر 345196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha