شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو در هفته‌ی سوم شهریور ماه، تفاهم‌نامه همکاری موسسه شهر کتاب و موسسه‌ی بیبلیوگلوبوس روسیه برای گسترش همکاری‌های متقابل و به منظور عرضه‌ی آثار مکتوب دو کشور ایران و روسیه و شناخت مردم دو کشور از فرهنگ و ادبیات و یکدیگر، امضاء و اجرایی می‌شود.

علی‌اصغر محمدخانی

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، با بیان این مطلب گفت: مرکز فرهنگی شهر کتاب در سال‌های گذشته با مراکز ادبی و فرهنگی روسیه همکاری‌های گسترده‌ای داشته است و قرار است که شهر کتاب و بیبلیوگلوبوس تفاهم‌نامه‌ای را در هفته آینده امضاء نمایند که بر اساس آن، «پنجره‌ی کتاب ایران» در موسسه‌ی بیبلیوگلوبوس و «پنجره‌ی کتاب روسیه» در شهر کتاب به عنوان یک بخش و قفسه‌ی ثابت ایجاد شود و برای آغاز ۴۰۰ عنوان اثر ادبی معاصر و کلاسیک فارسی و آثار هنری و فلسفی در فروشگاه مرکزی بیبلیوگلوبوس برای مخاطبان روس عرضه و به طور مرتب روزآمد می‌شود.

همچنین قرار است که پایگاه اطلاع‌رسانی شهر کتاب ایران و روسیه به زبان‌های فارسی و روسی و به منظور تبادل اطلاعات در زمینه‌ی کتاب، کتابخوانی و ادبیات دو کشور ایجاد شود.

محمدخانی افزود: در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، «کانون ادبی ایران و روسیه» به عنوان پل ادبی میان دو کشور تشکیل می‌شود و نویسندگان، شاعران، منتقدان و محققان دو کشور به طور پیوسته و برای برگزاری نشست‌های فرهنگی و علمی در طول سال حضور می‌یابند. همچنین قرار است که طرفین ظرفیت و امکانات خود را برای معرفی و توزیع و فروش کتب و آثار ادبی و هنری طرف مقابل در شبکه‌ی توزیع و نشر کتاب کشور متبوع خود به کار گیرند.

معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب گفت: مرکز فرهنگی شهر کتاب از روز یکشنبه ۱۴ شهریور تا ۲۱ شهریور در چند مرکز فرهنگی و ادبی مسکو و سن‌پترزبورگ برنامه دارد که در روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور رویا صدر، طنز نویس و پژوهشگر طنز، دکتر مجتبی بشردوست، استاد اعزامی زبان و ادبیات فارسی و علی‌اصغر محمدخانی درباره‌ی تحولات ادبی معاصر ایران در اتحادیه‌ی نویسندگان سن‌پترزبورگ سخن می‌گویند. همچنین در روز جمعه ۱۹ شهریور به دعوت مرکز فرهنگی چخوف مسکو، درباره‌ی چخوف در ایران و تاثیر چخوف بر نویسندگان ایرانی بحث و گفت‌وگو می‌شود.

محمدخانی در پایان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو گفت که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، چند نشست فرهنگی و ادبی و رونمایی از کتاب‌های ترجمه شده به روسی در زمان نمایشگاه برگزار و درباره‌ی وضعیت رمان، شعر و طنز فارسی با مخاطبان نمایشگاه گفت‌وگو می‌شود.

کد خبر 345195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha