همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، از اجرای بستۀ پایۀ خدمات سلامت کارکنان دولت و ارزیابی سالانه بالینی و آزمایشگاهی آن‌ها خبر داد.

دکتر احمد کوشا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وب دا، دکتر احمد کوشا گفت: با توجه به این که پایۀ بیماری‌های مزمن همچون سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی، سکته‌ها و دیابت احتمال دارد از کودکی آغاز مي‌شود و این بیماری‌ها زمانی بروز می‌کند که کار از کار گذشته است، باید با اقدامات مراقبتی نظام مند، مستمر و طولانی مدت در مرحلۀ نخست افرادی که در معرض خطر هستند،  شناسایی شوند و در مرحلۀ بعد مراقبت‌های مستمر از آنان به عمل آید.

وی افزود: بخش عظیمی از افراد در شهرها در محیط‌های شغلی هستند و فرصتِ این که در زمانِ کار به مراکز بهداشتی ودرمانی مراجعه کنند ندارند. لذا نظام بهداشتی از خیلی وقت پیش تلاش داشته است که این افراد را به نوعی تحت پوشش مراقبت‌های سلامتی قرار دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: در برنامه سلامت کارکنان که با پیگیری معاونت بهداشت تدوین آن نهایی شده است تمام کارگران و کارمندان طی یک برنامه مشخص هم مورد معاینه پزشکی قرار می‌گیرند و هم آزمایشات لازم در مورد آنها انجام می‌شود. وی بیان داشت: این برنامه از مدت‌ها پیش برای کارگران در حال اجراست ولی متاسفانه با وجود قوانین لازم برنامه ای برای کارکنان دولت تا به حال اجرا نشده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: پیرو مصوبه اسفندماه 94 شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور که با حضور رییس جمهور برگزار شد، مقرر شد برنامه عملیاتی بهبود وضعیت سلامت کارکنان بر اساس بسته پایه خدمات سلامت کارکنان دولت توسط دستگاه‌های اجرایی تدوین و اجرا شود.

کوشا افزود: بر اساس این مصوبه وزارت بهداشت موظف شده بود بسته پایه خدمات سلامت کارکنان را تدوین کند و دستگاه‌های اجرایی نیز موظف به اجرای آن شدند.

وی گفت: این برنامه در دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده و مراحل پایانی خود را می‌گذراند و بر اساس آن تمام کارکنان دولت سالانه مورد ارزیابی بالینی و آزمایشگاهی سلامت قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در این برنامه کارکنان درباره خطر 10 ساله سکته‌های قلبی و مغزی کشنده و غیرکشنده ارزيابي می‌شوند. یعنی بر اساس نتایج آزمایشات قند و کلسترول خون و سایر فاکتورهای خطر مثل فشار خون، سیگاری بودن یا نبودن، میزان سن، درصد احتمال خطر ده ساله آنها برآورد خواهد شد و بر اساس درصد حاصله اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.

دکتر کوشا بیان داشت: خیلی از این افراد ممکن است به دلیل این که علائمی در آنها نیست متوجه خطرات بیماری‌ها در خود نشده باشند ولی در طی این برنامه این احتمال‌ها مطرح و اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.

  • پيشگيري و تشخيص 3 سرطان مهم

وی افزود: تشخیص زودرس سه سرطان مهم روده بزرگ در هر دو جنس وسرطان پستان و دهانه رحم در زنان نیز بخش دیگری از این برنامه خواهد بود.

اظهار داشت: به همراه این دو برنامه اقدامات آموزشی لازم در جهت مشکلات اجتماعی و رفتاری به تمام کارکنان ارائه می‌شود که از آن جمله می توان به خودمراقبتی، مهارت‌های اجتماعی، فرزند پروری، اچ آی وی و ایدز اشاره کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: مقرر است فاز اول این برنامه به صورت آزمایشی در حوزه وزارت بهداشت اجرایی شود و از اوایل پاییز 95 به تدریج در تمام ادارات آغاز شود.

وی افزود: در فازهای بعدی برنامه مسایل ارگونومیک و سایر مقتضیات سلامتی جزء برنامه‌های سلامت کارکنان قرار می‌گیرد. همچنین در صورت مشاهده خطر بیماری در کارکنان مراقبت‌ها دائمی می‌شوند تا ریسک خطر در افراد کاهش یابد.

کد خبر 344913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha