همشهری آنلاین: آیت‌الله نوری همدانی هفته گذشته و در ارائه جدیدترین آمار شفاف از کمبود امام جماعت مساجد کشور، اعلام کرد که کمبود امام جماعت برای بیش از ۳۰ هزار مسجد، غفلت از مساجد است.

مسجد

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، اين مرجع تقليد در پیامی به اولین همایش «محله مسجدمحور» كه در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، تاکید کرد: «از ۷۵ هزار مسجدی که در کشور وجود دارد، آمار داده‌اند نصف از آنها امام جماعت ندارند و آنها هم که دارند بسیاری از آنها هر سه وعده نماز ندارند و یا اگر دارند جمعیت ندارند!»

سه سال گذشته نيز حجت‌الاسلام مشهدی آقایی، معاون فرهنگی مركز رسيدگي به امور مساجد در اعلام آمار مساجد بدون امام جماعت در كشور به خبرگزاري دانشجو گفته بود: «حدود نيمي از مساجد كشور امام جماعت دارد، نیروی ما کم است و امام جماعت نداریم و طبیعتا زمان زیادی می‌خواهد تا این نیروها تربیت شوند».

علاوه بر مسئولان رسمي، پژوهشگران ديني نيز به اين آمار رسيده‌اند. محمدعلی موظف رستمی پژوهشگر حوزه دين و انديشه، در سال 92 و در مقاله‌اي كه با عنوان «مساجد و مهمترین چالشهای فراروی آن» منتشر شده، نوشته است: «متاسفانه در حال حاضر بیش از نیمی از مساجد کشور فاقد امام جماعت می‌باشند. این معضل موجب شده است که با خلاء حضور عزیزان روحانی تعداد بیشماری از مساجد کشور، کم‌رونق و خالی از نمازگزار جهت اقامه نماز جماعت باشد. یکی از مهمترین دلایل حضور مردم در مسجد اقامه نماز جماعت می‌باشد. وقتی امامی نیست جماعت نیز نخواهد بود».

آمار سال 92 درباره كمبود امام جماعت براي نيمي از مساجد كشور در حالي است كه آن زمان تنها 65 هزار مسجد در كشور وجود داشته و در حال حاضر بيش از 10 هزار مسجد به تعداد مساجد كشور افزوده شده است اما همچنان بيش از 30 هزار مسجد در كشور فاقد امام جماعت هستند.   

در همين زمينه، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسين شاهمرادي، دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور، با اشاره به کمبود امام جماعت به عنوان یکی از مهمترین چالش‌هاي مساجد، به ايرنا گفت: انتظار مي‌رود حوزه‌های علمیه سراسر كشور به ویژه حوزه‌های قم و مشهد مقدس برای رفع این مشکل و اعزام روحانیون به مساجد به ویژه براي مناطق محروم کشور برنامه‌ریزی کنند.

دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور افزود: لازم است مرکزی برای هماهنگی اعزام روحانیون به مساجدي كه امام جماعت ندارند فعال شود.

 شاهمرادي نداشتن امام جماعت را لطمه‌ای بزرگتر از نداشتن مسجد دانست و خاطرنشان كرد: نداشتن امام جماعت یکی از دردهای بزرگ مسجد است که مصیبت آن بیش از سایر مشکلات است.

در جدول زير گزيده‌اي از اظهارات مسئولان استاني درباره موضوع كمبود امام جماعت مساجد آمده است:

رديف

اظهارنظركننده

جزئيات اظهارات

منبع

1

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمي، رئيس سابق مركز رسيدگي به امور مساجد

كمبود مسجد، عدم همخواني پراكندگي مسجد با جمعيت و همچنين كمبود امام جماعت مهم‌ترين چالش‌هاي مساجد است. متأسفانه خيلي از مساجد ما هم‌اكنون امام جماعت ندارند.

ايسنا

2

حجت‌الاسلام سعید مهدوی امین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان

مهمترین مشکل پیش روی مساجد استان لرستان خصوصا مساجد روستایی کمبود امام جماعت هست که امیدواریم با اعزام مبلغ به این مساجد قدمی برای کمبود امام جماعت برداشته شود.

ايلنا

3

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم لیوانی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان گلستان

حدود 300 مسجد استان، امام جماعت ندارند و فقط در برخی از ایام و مناسبت‌های خاص ائمه جماعات در آن حضور می‌یابند.

ايرنا

4

سرهنگ صفرعلی اسماعیلی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالرضا (علیه السلام) خراسان جنوبی

بسیاری از مساجد روستاها مشکل عدم استقرار امام جماعت و کمبود روحانی دارند و متاسفانه برخی از متولیان مساجد به ماموریت و وظیفه سنگینی که بر دوش آنان است توجیه نیستند و آگاهی کافی به آنان داده نشده است.

شبستان

5

حجت‌الاسلام سید محمد افشین‌فر، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌شمالی

مشکل کمبود روحانی در اقامه نماز ظهر و عصر در مساجد استان خراسان‌شمالی جدی است. یکی از مشکلات اصلی وجود رقیب برای برپایی نماز ظهر و عصر در مساجد است زیرا به دلیل عدم تامین مسائل مالی، ائمه جماعات برای برپایی این فریضه الهی بیشتر در ادارات حضور پیدا می‌کنند، در حالي كه جمعیت نمازگزاران در مساجد از تعداد نمازگزاران در ادارات بیشتر است.

ايسنا

6

حجت‌الاسلام انصاري‌راد، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان

به نسبت روستاهای استان با کمبود امام جماعات روبرو هستیم.

مهر

7

حجت‌الاسلام سید رحمت‌الله سیادت، امام جمعه بهمئی

در سطح شهرستان بهمئی 50 مسجد و حسینیه فعال داریم که تنها 10 مسجد از امام جماعت برخوردارند و در این خصوص با کمبود روحانی مواجه هستیم.

فارس

کد خبر 344789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha