همشهری‌آنلاین: در بحبوحه افزایش تنش‌های سیاسی در پی کمپین فراخوان رفراندوم با هدف برکناری رئیس جمهور ونزوئلا، کاراکاس یکی از رهبران اپوزیسیون را که در حبس خانگی به سر می‌برد به زندان بازگرداند و هیئتی از قانونگذاران اکوادوری را از کشور اخراج کرد.

 دانیل سبایوس، شهرار سابق سن کریستوبال و یکی از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا توسط اعضای سرویس‌های اطلاعاتی این کشور به صورت ناگهانی و پیش از طلوع آفتاب از خانه‌اش به زندان برده شد.

همسر سبایوس این خبر را در صفحه توییتر خود اعلام و فیلمی را از خودروهای اعضای سرویس‌های اطلاعاتی ونزوئلا منتشر کرد.

پاتریشیا دو سبایوس گفت: همسرم را سوار بر یک آمبولانس کردند و در آنجا به او حکم انتقالش به زندانی در یکی از استان‌های دور را نشان دادند.

خوآن کارلوس گوتیرز، وکیل سبایوس گفت: انتقال دانیل سبایوس به زندان، یکی دیگر از حلقه‌های زنجیر نقض‌های حقوق بشر علیه زندانیان سياسي است.

سبایوس در مارس ۲۰۱۴ میلادی یعنی زمانی که بازداشت شد، شهردار سن کریستوبال، شهری در نزدیکی مرز کلمبیا بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،او به تحریک موج ملی اعتراض‌هاي ضد دولتی که در آن ۴۳ تن کشته شدند، متهم شده است.

دانیل سبایوس سال گذشته به دلایل پزشکی به حبس خانگی درآمد.

در همین حال وزارت امور خارجه ونزوئلا اخراج گروهی از قانونگذاران اکوادوری را که در کاراکاس با رهبران اپوزیسیون دیدار کرده بودند، تایید کرده و آنها را به انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده متهم کرد.

سینتیا ویتری، یکی از اعضای این گروه اکوادوری گفت: مقام‌هاي اطلاعاتی دولت ونزوئلا روز جمعه پنجم شهريور از ورود این گروه به زندان نظامی که لئوپولدو لوپز، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در آن محبوس است، جلوگیری کردند. آنها پاسپورت‌های ما را گرفته و گفتند که از کشور اخراج شده‌ایم.آنچه ما در ونزوئلا مشاهده کردیم، وحشتناک بود.

این گروه از قانونگذاران اکوادوری در حال حاضر وارد کشور خود شده‌اند.

در همین حال وزارت امور خارجه اکوادور ضمن ابراز نگرانی نسبت به این رویداد، از دولت کاراکاس خواستار توضیح شد.

وزارت امور خارجه ونزوئلا گروه همراه ویتری را به مداخله وقیحانه در امور داخلی اين کشور متهم کرده و گفت: این قانونگذاران اکوادوری در فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و تبلیغاتی در یک کشور مستقل دست داشتند که براساس اصول مهاجرت ونزوئلا این اقدام‌ها ممنوع است.

ویتری روز پنجشنبه وارد ونزوئلا شد و با رهبران اپوزیسیون در مجمع ملی و اعضای ائتلاف اپوزیسیون دیدار کرد.

این رویداد در بحبوحه افزایش تنش‌های سیاسی رخ داده چرا که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در حال پس زدن فشارهای به وجود آمده از برگزاری رفراندومی است که ممکن است منجر به برکناری او از قدرت شود.

اپوزیسیون خواستار برگزاری راهپیمایی گسترده‌ای در کاراکاس در تاریخ اول سپتامبر (۱۱ شهریور) شده تا درخواست خود برای برگزاری این رفراندوم را پیش ببرد.

انریکه کاپريلس، یکی دیگر از رهبران اپوزیسیون به دیگر مقام‌هاي اپوزیسیون پیوسته و تصمیم برای زندانی کردن سبایوس را محکوم کرد.

كاپريلس گفت: هر کار که دولت انجام می‌دهد با هدف به وحشت انداختن مردم است اما هر چه دولت اقدام‌هاي خصمانه بیشتری انجام دهد، مردم بیشتری در راهپیمایی روز پنجشنبه شرکت خواهند کرد.

کمبود شدید مواد غذایی، تورم ۷۰۰ درصدی، رکود شدید اقتصادی و شیوع جرم و جنایت همگی به درخواست تغییر رژیم دامن زده‌اند.

گروه‌های حقوق بشر انتقال سبایوس به زندان را محکوم کرده و عفو بین‌الملل این اقدام را یک اقدام زشت و زننده از سوی مقام‌هاي ونزوئلا با هدف سرکوب انتقادها در بحبوحه افزایش بحران سیاسی و اقتصادی توصیف کرد.

کد خبر 344609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha