همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت: تنها سه دهم درصد گلخانه‌های دنیا از آن ایران است و کشورمان حدود یک درصد تولید کشت گل و گیاه جهان را دارد.

سیدمحمد کیایی

سیدمحمد کیایی روز سه شنبه در نخستین کنگره بین‌المللی و دومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران در مشهد افزود: این در حالی است که کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک زمین قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باید به افزایش فراوان تولید نهال و بوته در واحد سطح و کشت در واحدهای گلخانه‌ای روی آورد.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت: حرکت به سمت کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای از طرح‌های مهم این وزارتخانه در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: عمده‌ترین هدف این طرح مصرف بهینه و صرفه‌جویی آب در افق 1404 است. مطالعات نشان داده با انتقال خیار و گوجه فرنگی از فضای باز به فضای گلخانه سه میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و این اقدام عرصه‌ای بیش از 200 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را آزاد می‌کند.

کیایی ادامه داد: همچنین قرار است طی برنامه 10 ساله کشت گلخانه‌ای در کشور 48 هزار و 355 هکتار توسعه یابد.

وی گفت: پنج هزار و 300 هکتار از فضای گلخانه‌های موجود نیز در قالب برنامه 10 ساله بازسازی و نوسازی می‌شود و همچنین اجرای 40 هزار هکتار کارهای زیربنایی و زیرساخت مجموعه گلخانه مدنظر است.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در ادامه مساحت گلخانه‌ها را در جهان 3.1 میلیون هکتار اعلام و بیان کرد: بر اساس آمار پارسال سطح زیر کشت گلخانه‌های ایران حدود 10 هزار هکتار بوده است.

وی افزود: همچنین سطح کاشت گل و گیاهان زینتی در گلخانه‌های ایران دو هزار و 265 هکتار و سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی فضای باز چهار هزار و 65 هکتار است.

کیایی ادامه داد: پارسال 2.4 میلیارد شاخه بریده، 105 میلیون گلدان، 257 اصله درخت و درختچه و 613 میلیون بوته در فصل نشایی تولید شده است.

وی در ادامه همچنین گفت: معضل بزرگ کنونی در این بخش ورود غیرقانونی و قاچاق گل‌ها و گیاهان زینتی است که خسارات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد کرده که باید با آن برخورد شود.

نخستین کنگره بین‌المللی و دومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران با همکاری انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران، دانشگاه فردوسی، پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری و جهاد دانشگاهی مشهد تا چهارم شهریور جاری در این شهر ادامه دارد.

کد خبر 344201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha