دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

شرایط و چگونگی پرداخت تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی به بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط ازجمله دغدغه‌های بنگاه‌های مشمول است.

رضا رحمانی

 با رضا رحماني، معاون امور صنايع وزير صنعت گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • تا‌كنون چه ميزان تسهيلات به بنگاه‌هاي مشمول پرداخت شده است؟

روند پرداخت اين تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط نسبت به 2 هفته گذشته شتاب گرفته و تا روز گذشته مبلغ 3هزار و 200ميليارد تومان تسهيلات به 3هزار بنگاه پرداخت شده است.

  • چه ميزان از اين تسهيلات مربوط به بنگاه‌هاي كوچك، متوسط و بخش صنعت يا كشاورزي است؟

هنوز آماري از سهم تفكيكي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط از اين تسهيلات نداريم اما به‌زودي اعلام مي‌كنيم. با وجود اين، حدود 60درصد اين بنگاه‌ها مربوط به بخش صنعت و 40درصد بقيه مربوط به صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي است. مقرر شده به‌طور متوسط به بنگاه‌هاي كوچك يك‌ميليارد تومان و به بنگاه‌هاي متوسط 3ميليارد تومان و به طرح‌هاي نيمه‌تمام تا 2ميليارد تومان پرداخت شود.

  • با توجه به روند كنوني پرداخت تسهيلات، امكان افزايش تعداد مشمولان وجود دارد؟

اگر به هر واحد يك ميليارد تومان پرداخت مي‌شد، امكان پرداخت تسهيلات به 16هزار واحد وجود داشت اما اينگونه نيست. گرچه 15هزار بنگاه به بانك‌ها معرفي شده‌اند اما متوسط پرداخت تسهيلات از يك تا 3ميليارد تومان است. از سوي ديگر تسهيلات پرداختي به واحدهاي صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي كمتر از بخش صنعت است؛

چراكه برخي صنايع تبديلي كشاورزي تنها نيازمند 100تا 200ميليون تومان تسهيلات هستند كه اين امر امكان افزايش تسهيلات پرداختي به بيش از 7هزار و 500بنگاه را فراهم مي‌كند. درصورتي كه همه متقاضيان اين بخش بنگاه‌هاي صنعتي بودند با ميانگين 2ميليارد توماني، تنها به 7هزار و‌500 بنگاه پرداخت مي‌شد اكنون نيز هدفگذاري پرداخت تسهيلات به 7هزار و 500بنگاه است اما احتمال پرداخت به تعداد بيشتري از بنگاه‌ها با توجه به مبلغ پايين دريافتي بنگاه‌هاي بخش كشاورزي وجود دارد. درواقع تا‌كنون 3‌هزار و 200ميليارد تومان تسهيلات 3هزار بنگاه صنعتي و كشاورزي پرداخت شده است.

  • امكان پرداخت تسهيلات بعد از شهريور وجود دارد؟

خير، از شهريور‌ماه به بعد پرداخت تسهيلات توليد به روال عادي بر‌خواهد گشت. اين تسهيلات تشويقي و حمايتي است كه حتي به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط داراي چك برگشتي، بدهي مالياتي و... نيز پرداخت مي‌شود. اما از آن به بعد بنگاه‌ها بايد در چارچوب مقررات قبلي براي دريافت تسهيلات به بانك‌ها مراجعه كنند.

کد خبر 344067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha