همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اعلام کرد: موضوع یکپارچه‌سازی نظام دوره‌های دکتری در شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی در حال بررسی است و قرار است تنها یک نوع پذیرش در این دوره‌ها وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، دکتر وحید احمدی اظهار داشت: در نظام آموزشی کشور دو نوع دکتری آموزش‌محور و پژوهش‌محور وجود دارد که این موضوع در شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور موضوع نظام دوره دکتری در حال بررسی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: در این شورا قرار است نظام پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری یکپارچه شود که در صورت تحقق این امر، از این پس دو نوع دکتری آموزش‌محور و پژوهش‌محور نخواهیم داشت.

احمدی خاطرنشان کرد: البته در این طرح جدید، اختیار در نوع ارائه واحدهای آموزشی دیده شده به این معنی که در برخی مراکز، واحدهای پژوهشی بیشتری به دانشجویان دوره دکتری ارائه شود.

به گفته معاون وزیر علوم، این طرح هنوز نهایی نشده و پیش‌بینی می‌شود جزئیات آن طی سه ماه آینده، تکمیل و تصویب شود.

در شیوه رایج پذیرش دانشجویان به روش آموزش‌محور، تعدادی از واحدهای درسی به صورت تئوری و تعدادی نیز در قالب پایان‌نامه دکتری تعریف و عملیاتی می‌شود و در دوره‌های پژوهش‌محور به دانشجویان، درس‌های تئوری ارائه نمی‌شود و کل دوره به صورت کار و پروژه پژوهشی و زیرنظر یک کارفرمای مشخص تعریف می‌شود و هزینه‌های مربوطه به تحصیل دانشجو نیز توسط کارفرمای این دوره‌ها به دانشگاه پذیرنده، پرداخت خواهد شد.

کد خبر 344037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha