یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

فرجام نشست غیرعلنی و غیررسمی روز گذشته مجلس درباره چارچوب الگوی جدید قراردادهای نفتی، موافقت مشروط اکثریت نمایندگان با کلیات مصوبه هیأت دولت و تأکید بر اصلاح ایرادهای باقیمانده و رفع ابهام‌ها بود.

قرارداد نفتی اصلاح میشود

دولت و مجلس توافق كرده‌اند تا الگوي مصوب هيأت دولت پس از اصلاحات مورد نظر مجلس درباره مهم‌ترين محورهاي چالش‌برانگيز از سوي دولت براي اجرا به وزارت نفت ابلاغ شود. رئيس هيأت تطبيق مصوبات دولت با قوانين، با بيان اينكه دولت اصلاحيه جديدي بر الگوي قراردادهاي جديد نفتي اعمال مي‌كند، گفت:

هيأت تطبيق نظر نهايي و قطعي خود را پس از اصلاحيه دولت درخصوص الگوي قراردادهاي نفتي اعلام مي‌كند. به گزارش خانه ملت، محسن اسماعيلي با اشاره به بررسي الگوي قراردادهاي جديد نفتي در هيأت تطبيق مصوبات دولت گفت: مقرر شده دولت اصلاحيه جديدي بر الگوي قراردادهاي جديد نفتي اعمال كند، بنابراين هيأت تطبيق نظر نهايي و قطعي خود را پس از اصلاحيه دولت در اين خصوص اعلام مي‌كند.

نشست محرمانه صبح ديروز خانه ملت در شرايطي برگزار شد كه پيش از آن نشست سه‌جانبه با حضور، علي لاريجاني رئيس مجلس، بيژن زنگنه، وزير نفت و محسن اسماعيلي، رئيس هيأت ويژه تطبيق مصوبات دولت برگزار شد تا ايراد‌هاي وارده مدنظر دفتر مقام معظم رهبري برطرف شود. امروز قرار است پرونده الگوي جديد قراردادهاي نفتي دوباره روي ميز دولت قرار گيرد به اين اميد كه هيأت وزيران ايرادهاي احتمالي را رفع كند.

به گزارش همشهري، نشست روزگذشته مجلس علني برگزار نشد و به تشخيص هيأت رئيسه مجلس، نمايندگان منتقد الگوي جديد قراردادهاي نفتي ايرادات خود را در غياب خبرنگاران با وزير نفت در ميان گذاشتند تا روايت‌هاي مختلفي از برجام قراردادهاي نفتي شنيده شود. سرانجام سخنگوي هيأت رئيسه مجلس پس از پايان نشست محرمانه ديروز به جمع خبرنگاران آمد و اعلام كرد: ايرادات جمع‌بندي شده در قراردادهاي جديد نفتي توسط رئيس مجلس به رئيس‌جمهور جهت اصلاح ارجاع داده مي‌شود.

به گزارش تسنيم، بهروز نعمتي درباره ديدگاه‌هاي مطرح شده در اين نشست سه ساعته گفت: برخي از مخالفين نظرشان اين است كه با وجود برخي ايرادات، قراردادها انجام شود اما برخي ديگر از نمايندگان با كليت قراردادها مخالف هستند. وي با بيان اينكه ايرادات ارجاع شده به ستاد اقتصاد مقاومتي به‌صورت دقيق مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: وزارت نفت ايرادات را رفع كرده و در جلساتي كه رئيس هيأت تطبيق مصوبات حضور داشته، شرحي از اين اتفاقات 11ماهه اعلام شده است.

  • ايرادها چه بود؟

سخنگوي هيأت رئيسه مجلس درباره ايرادهاي باقيمانده هم گفت: موارد اصلاحي همان ايرادات 15گانه شامل حاكميت مخازن، انتقال تكنولوژي، مسائل حاكميتي و حضور شركت‌هاي ايراني و شفافيت قراردادهاست. وي در پاسخ به سؤال خبرنگاران خاطرنشان كرد: قراردادها بر مبناي قانون اجرا مي‌شود و مشكل خاصي ندارد. البته علي دياني ، رئيس كميته حقوقي و قراردادهاي كميسيون انرژي مجلس اعلام كرده كه هيأت دولت با توجه به ايرادات قراردادهاي جديد نفتي بايد مجدداً آن را اصلاح كند.

بهرام پارسايي سخنگوي فراكسيون اميد مجلس در گفت‌وگو با تنسيم درباره گزارش هيأت تطبيق مصوبات دولت با قانون كه زيرنظر رئيس مجلس فعاليت مي‌كند هم گفته هيأت تطبيق مصوبات مجلس ايراداتي به اين الگوي جديد وارد دانسته كه معتقد است بايد آنها برطرف شود اما در كليت كار نظر مساعدي درباره آن دارد.

اما جواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد در مجلس در گفت‌وگو با فارس گفت: در جلسه ديروز، وزير نفت عنوان كرد كه 15ايرادي كه از دفتر مقام معظم رهبري در مورد قراردادهاي نفتي به وزارت نفت داده شده بود، برطرف شده است. وي افزود: تعدادي از نمايندگان مستنداتي را آماده و توزيع كردند كه براساس اين مستندات، از 15ايراد وارد شده به قراردادهاي جديد نفتي از سوي نهاد رهبري، 2بند به‌صورت كامل و 2بند ديگر به‌صورت ناقص اجرا شده و 11بند نيز اجرا نشده است. وي به نقل از علي لاريجاني، رئيس مجلس عنوان كرد كه در جلسه‌اي كه پيش از نشست غيرعلني برگزار شده، ما گزارش را ارائه كرده‌ايم، 15ايراد وارد شده مرتفع شده و ايرادي باقي نمانده است.

  • توضيحات لاريجاني درباره نشست غيرعلني

رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز مجلس درباره نشست غيرعلني اظهار داشت: ما از 8صبح تا ساعت 11نشست غيرعلني براي بررسي الگوي جديد قراردادهاي نفتي و با حضور زنگنه وزير نفت و همكارانش و اسماعيلي رئيس هيأت تطبيق مصوبات دولت با قوانين داشتيم.

وي افزود: در نشست غيرعلني پارلمان، بحث‌هاي مختلفي درباره ابعاد گوناگون فني، اقتصادي، انتقال تكنولوژي و رعايت مصالح كشور انجام شد، هم نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي نظرات خود را درباره الگوي جديد قراردادهاي نفتي مطرح كردند و هم آقاي وزير نفت توضيحاتي را ارائه كرد تا بتواند در آينده به‌كار گرفته شود. وي خاطرنشان كرد: از همه صاحب‌نظران مي‌خواهم كه نظراتشان را به هيأت تطبيق مصوبات دولت با قوانين ارائه دهند.

کد خبر 343925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha