«با توجه به تفاهمنامه‌های قبلی میان سازمان نمایشگاه‌ها، ناجا و شهرداری تهران، این سازمان حق برگزاری نمایشگاه‌های پرازدحام مانند خودرو را در محل دائمی نمایشگاه‌ها نخواهد داشت»؛

شهر

اين موردي بود كه مهدي چمران در جريان جلسه شوراي شهر تهران بدان اشاره كرد و گفت كه شهرداري قطعا از برگزاري اين نمايشگاه‌ها جلوگيري خواهد كرد. اشاره رئيس شوراي شهر تهران به برگزاري نمايشگاه خودرو كه قرار است 25تا 28آبان‌ماه امسال در محل دائمي نمايشگاه‌ها برگزار شود، بود؛

نمايشگاهي كه مطمئنا مخاطبان زيادي دارد و با توجه به تجربه سال‌هاي گذشته قفل شدن مسيرهاي اطراف نمايشگاه بين‌المللي‌ مثل بزرگراه‌هاي شهيدچمران، شهيدمدرس، شهيدصدر و خيابان‌هاي شريعتي، وليعصر و سئول را به همراه خواهد داشت.

به گفته چمران اما نكته جالب توجه اين است كه رئيس سازمان نمايشگاه‌ها در نامه‌اي به صنوف اعلام كرده كه اگر واحدي اقدام به برگزاري نمايشگاه در شهر آفتاب كند از صنف مربوطه اخراج خواهد شد. گفتني است كه به هرحال هنوز در تقويم نمايشگاه بين‌المللي تهران، برگزاري نمايشگاه‌هاي پرازدحامي به چشم مي‌خورد كه يكي از معروف‌ترين آنها از همين امروز شروع مي‌شود.

علاوه بر اين در تاريخ‌هاي 13تا 16شهريور، 4تا 7مهرماه، 25تا 28آبان، 16تا 19آذر، 25تا 28آذر، 15تا 18دي و 25تا 28دي نمايشگاه‌هايي قرار است برپا شود كه به‌واسطه آنكه مخاطب‌شان عموم نيز هستند، بايد منتظر ترافيك، افزايش آلودگي صوتي و آلودگي هوا در بزرگراه‌ها و معابر شمال تهران بود. البته چمران ديروز گفت كه با توجه به ساخت شهر آفتاب نامه اعتراضي نسبت به برگزاري نمايشگاه‌هاي پرازدحام در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به نهادهاي مسئول ارسال شده است.

  • ‌ تكميل مصلي،‌ شايد وقتي ديگر

يكي از اعضاي كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران هم علاوه بر تأكيد نسبت به افزايش سرانه مسجد، درخصوص پروژه‌ نيمه‌تمام مصلاي تهران نيز گفت: «چرا اتمام مصلي به شهرداري سپرده نمي‌شود؟» مجتبي شاكري كه موضوعاتي را در رابطه با مسجد با توجه به روز جهاني مساجد مطرح مي‌كرد، افزود: «تكميل مصلاي امام خميني(ره) تهران به‌عنوان‌ ام‌المساجد كشور كه جنبه بين‌المللي دارد، انتظار همگان است.در شرايطي كه ائمه جمعه، شهروندان تهراني، شورا و شهرداري با پذيرفتن مسئوليت اجرايي تكميل مصلي در بازه زماني مشخص اعلام موافقت كرده‌اند، چرا متوليان به استقبال اين آمادگي و امكانات وسيع نمي‌روند و تكميل مصلي نماد بي‌تصميمي و ناكارآمدي سال‌هاي طولاني بر زمين مانده است؟» افزايش سرانه مساجد شهر از سوي رئيس شورا نيز مورد تأكيد قرار گرفت. رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي هم در ادامه جلسه برنامه احداث 400مسجد در پايتخت را يكي از مصوبات مهم و شاخص شوراي شهر تهران دانست. به‌نظر حجت‌الاسلام ناصحي مديريت شهري طي 10سال گذشته به‌طور شايسته‌اي به موضوع مساجد پرداخته است.

  • ضابطه‌اي براي درختان

پس از اين اعضاي شوراي شهر تهران بررسي لايحه‌اي را براي ضابطه‌مند شدن سربرداري و جابه‌جايي درختان پايتخت در دستور كار قرار دادند. محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شورا در توضيح اين لايحه گفت: اينگونه انتقال و سربرداري درختان در شهر تهران توسط پيمانكاران داراي مجوز از سازمان بوستان‌‌ها و فضاي سبز با اصول فني صورت مي‌گيرد. آنطور كه سالاري بيان كرد، همچنين به‌منظور كاهش ريسك در جابه‌جايي درختان، محل انتقال درختان بايد ترجيحا نزديك و از نظر زيست و اقليمي مشابه شرايط رشد قبلي آنها باشد.

پس از اين ساير اعضا نظرات خود را بيان كردند كه تندگويان يكي از اين نفرات بود. وي عنوان كرد كه جابه‌جايي و سربرداري درختان بايد در سامانه شهرسازي هم بارگزاري شود. همچنين به اعتقاد وي برون‌سپاري و نگهداري از فضاي سبز توسط بخش خصوصي بايد به مرور زمان صورت گيرد.

اقبال شاكري اما بر اين عقيده بود كه نظام فني شهرداري تهران كه كميسيون‌هاي تخصصي دارد بهتر است بررسي دستورالعمل جابه‌جايي درختان را انجام دهد. سالاري هم در پاسخ وي يادآور شد: « اين يك تكليف قانوني است كه شورا بايد آيين‌نامه جابه‌جايي درختان را تنظيم و تدوين كند.» سرانجام چمران‌ اين لايحه‌ را به رأي گذاشت و اعضا هم به آن رأي مثبت دادند. ديروز همچنين اعضا لايحه‌‌اي را به تصويب رساندند كه به موجب آن تأمين مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و راهكارهاي ارتقاي كيفي و كمي تجهيزات و آموزش شهروندان فراهم مي‌آيد.

براساس اين لايحه علاوه بر عوارض آتش‌نشاني كه بايد هنگام اخذ پروانه پرداخت شود ساختمان‌هاي غيرمسكوني نيز موظف به پرداخت بهاي خدمات ايمني آتش‌نشاني مي‌شوند. البته محمد حقاني عنوان كرد كه مساجد و حسينيه‌ها معاف از اين پرداخت شده‌اند. حبيب كاشاني، ديگر عضو شورا هم در توضيحاتي تكميلي اعلام كرد كه بحث عوارض ايمني مربوط به ساختمان‌هاي مسكوني بلندمرتبه بالاي 12طبقه است و در ساختمان‌هاي غيرمسكوني هم افزايش بهاي خدمات ايمني از 2درصد به 3درصد خواهد رسيد. سرانجام مهدي چمران با درج پيشنهادهايي اين لايحه را به رأي گذاشت. در نهايت اين لايحه با تغيير عنوان آن به لايحه «تأمين مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و راهكارهاي ارتقاي كيفي و كمي تجهيزات و آموزش شهروندان شهر تهران» به تصويب رسيد.

  • 31عضو براي تهران كم است

رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا در جريان جلسه ديروز به مصوبه‌ كاهش اعضاي شوراها از دوره بعد اشاره كرد. احمد دنيامالي گفت: «در مدل‌هاي مشابه تهران در دنيا اعضاي شورا بيش از 70نفر هستند و اميدواريم طرح كاهش تعداد اعضاي شورا بازنگري شود.» وي به ارائه گزارشي از كميسيون فرعي كلانشهرها و تهران پرداخت و گفت: «براي تهران 21عضو اصلي و 11عضو علي البدل درنظر گرفته‌اند؛ درحالي‌كه برخي وزرا و معاونان اذعان دارند براي شهري مانند تهران 31عضو هم كم است و بايد تعداد اعضا بيش از اين باشد.»

جدول

کد خبر 343921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha