همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ آزمایشی دستورالعمل بازرسی محیط زیستی شناگاه‌های ساحلی و طرح‌های سالم‌سازی دریا خبر داد.

دستورالعمل بازرسی محیط زیستی شناگاه‌های ساحلی ابلاغ شد

به گزارش ایرنا، ضیاء‌الدین الماسی افزود: ضوابط محیط زیستی مقابله با آلودگی شناگاه‌های ساحلی و طرح‌های سالم‌سازی دریا، به منظور ایجاد وحدت رویه در نحوه بازرسی، نظارت و پایش شناگاه‌های ساحلی و مناطق تفریحی دریایی توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های ساحلی کشور تهیه و ابلاغ شده است.

الماسی با بیان این که در صورت آلودگی آب‌های ساحلی و شناگاه‌های طبیعی به عوامل بیماری‌زا یا دیگر آلاینده‌ها، استفاده تفریحی و شنا در آنها می‌تواند برای سلامت محیط زیست و افراد مخاطره ایجاد کند، اظهار کرد: به منظور پیشگیری از بروز چنین خطراتی باید به صورت مستمر و مداوم شناگاه‌ها و طرح‌های سالم‌سازی دریا را مورد نظارت، بازرسی محیطی و پایش قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: سنجش‌های آزمایشگاهی آب دریا به تنهایی برای تعیین میزان آلودگی و گستردگی آن در شناگاه‌های ساحلی و طرح‌های سالم‌سازی دریا کافی نیست و بازرسی شرایط محیط زیستی این اماکن نیز به همان اندازه بااهمیت است.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دستورالعمل بازرسی محیط زیستی شناگاه‌ها و طرح‌های سالم‌سازی دریا به منظور تعیین شرایط و وضعیت موجود آنها و به حداقل رساندن آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های گردشگری و شنا است.

به گفته الماسی، حصول اطمینان از سلامت شناگران، گردشگران و استفاده‌کنندگان از آب‌های ساحلی و شناگاه‌های طبیعی و نیز رفع مشکلات موجود در این اماکن از دیگر ضروریات تدوین این دستورالعمل است.

وی، تعیین شرایط و وضعیت موجود شناگاه‌های ساحلی و طرح‌‌های سالم‌سازی دریا و رفع مشکلات و معضلات آنها به منظور رسیدن به استانداردهای قابل قبول و پذیرفته شده، به حداقل رساندن آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های گردشگری و تفریحی و شنا در مناطق ساحلی و دریایی کشور، حصول اطمینان از سلامت محیط زیستی آب‌های ساحلی و پیشگیری از اثرات سوء بر شناگران، گردشگران و استفاده‌کنندگان از آب‌های ساحلی و شناگاه‌های طبیعی و طرح‌های سالم‌سازی دریا، افزایش اطلاعات و ارتقاء میزان دانش و آگاهی‌های پیمانکاران و مدیران شناگاه‌ها و طرح‌ها سالم‌سازی دریا در زمینه حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم‌های طبیعی دریا در برابر آلودگی‌ها و داشتن محیط زیستی سالم و طبیعی را از جمله اهداف این دستورالعمل اعلام کرد.

در بخش کیفیت آب شناگاه‌های این دستورالعمل آمده است: شاخص مناسب برای بررسی کیفیت میکروبی شناگاه‌های طبیعی آنتروکوک روده‌ای است و میزان آن برای به حداقل رساندن احتمال بیماری 40 درصد میلی‌لیتر است، در صورتی که کیفیت بیشتر از 95 درصد نمونه‌ها در یک دوره زمانی مشخص (سه ماهه، شش ماهه، یک ساله) بالاتر از 40 درصد میلی لیتر باشد لازم است پیگیری و اقدامات لازم برای کاهش آلودگی یا تغییر محل شناگاه به عمل آید.

همچنین، تناوب نمونه‌برداری برای آنتروکوک‌های روده‌ای حداقل در هر فصل برای فصول شنا 5 نمونه و در هر فصل برای فصول غیر شنا 3 نمونه است که در مواقع سیلاب، توفان و حوادث غیرمترقبه تعداد نمونه‌برداری بر حسب ضرورت افزایش می‌یابد.

همچنین در بند مرتبط با اعلام وضعیت شناگاه‌ها، آمده است: نصب پرچم (پرچم‌گذاری) در شناگاه‌های ساحلی و طرح‌های سالم‌سازی دریا به منظور اعلام وضعیت شناگاه‌های ساحلی و طرح‌های سالم سازی دریا از نظر قابل استفاده بودن یا غیرقابل استفاده بودن برای شنا و دیگر استفاده‌های تفریحی از آب که بدن افراد مستقیما در تماس با آب دریا است.

اطلاع و آگاهی عموم مردم و کاربران به ویژه شناگران، گردشگران و ساکنان منطقه از دیگر دلایلی است که منجر به نصب پرچم در شناگاه‌های ساحلی و طرح‌های سالم‌سازی دریا می‌شود.

برای این منظور، 2 نوع پرچم با رنگ‌های آبی و زرد برای نصب در محوطه شناگاه‌های ساحلی یا طرح سالم‌سازی دریا در نظر گرفته شده است که هر یک دارای مفاهیم و ویژگی‌های خاصی است.

نصب پرچم آبی در محوطه شناگاه ساحلی یا طرح سالم‌سازی دریا، بیانگر آن است که این شناگاه ساحلی یا طرح سالم‌سازی دریا از نظر کیفیت بهداشتی آب دریا و سایر شرایط بهداشتی و محیط زیستی لازم و دیگر امکانات، دارای شرایط مناسب و مطلوبی برای استفاده و شنای افراد است، به عبارتی شنا کردن و دیگر تفریحات سالم آبی در این مکان مجاز است.

نصب پرچم زرد در محوطه شناگاه ساحلی یا طرح سالم‌سازی دریا، بیانگر آن است که این شناگاه ساحلی یا طرح سالم‌سازی دریا از نظر کیفیت بهداشتی آب دریا و یا سایر شرایط بهداشتی و محیط زیستی لازم یا مواردی از آنها فاقد شرایط مناسب و مطلوب برای شنا بوده و در صورت استفاده افراد از این اماکن احتمال آلودگی آنها به عوامل بیماری‌زا و به خطر افتادن سلامتی افراد زیاد است.

استفاده افراد از این اماکن تنها در صورت برطرف کردن و رفع کامل مشکل یا مشکلات موجود در محل شناگاه یا طرح سالم‌سازی مورد نظر و تایید پاکسازی آن بر اساس نتایج آزمایشگاهی و نظر کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مربوطه مجاز و امکان‌پذیر است.

همچنین، شناگاه‌های آلوده با ذکر دقیق نام، موقعیت جغرافیایی و حتی‌المقدور کروکی موقعیت مکانی روی پورتال اداره کل حفاظت محیط زیست استان جهت اطلاع عموم بارگذاری می‌شود.

یک نسخه از اطلاعات یاد شده بالا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، استانداری، صنایع دستی و گردشگری استان قرار داده می‌شود تا از طریق پرتال خود اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 343865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha