همشهری آنلاین: محققان آمریکایی توانستند دلیل اصلی جلوه رنگین کمانی چشمه‌های آب گرم یلواستون را کشف کنند.

نقاشی باکتری‌ها در "یلو استون"

به گزارش ایسنا، "یلو استون" چشمه‌ای گسترده با رنگ‌های رنگین‌ کمانی است که از مرکز آن پرتو افشانی می‌کنند. اگرچه به نظر می‌رسد که این چشمه‌های زیبا و خیره‌کننده فقط در کتاب‌های نقاشی شده وجود دارند، اما رنگ آنها واقعی و از موجودات میکروسکوپی است.

محققان دانشگاه ایالتی مونتانا و علوم کاربردی براندنبورگ اعلام کردند: این موجودات میکروسکوپی به دلیل دوست داشتن گرما در چشمه‌های آب گرم پارک مخفی شده‌اند. حلقه‌های رنگی که بیشتر مواقع در این چشمه‌ها مشاهده می‌شود به دلیل وجود حلقه‌هایی از باکتری‌های مختلف است که خود را با دما و pH اسیدی محیط اطراف وفق داده‌اند.

چشمه بزرگ منشوری (Grand Prismatic Spring) بزرگ‌ترین چشمه آب گرم در "یلو استون" و در کل آمریکا است.

این چشمه به دلیل رنگ‌هایش که شبیه تجزیه رنگین‌کمانی نور سفید با یک منشور اپتیک است، "یلو استون" نامگذاری شده است.
رنگ مرکز چشمه‌های آب گرم آبی و دمای آب در این قسمت 189 درجه فارنهایت87 (درجه سانتی‌گراد) است و گرمای بیش از حد آب باعث رشد میکروب‌ها می‌شود.

حلقه اول موجود در این چشمه‌ها به دلیل وجود سیانو باکتری به نام "Synechococcus" ، زرد رنگ بوده و دمای آن حدود 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتی‌گراد) است. همچنین در طول روز این باکتری ممکن است کلروفیل تولید کرده و عمل فتوسنتز را انجام دهد.

دمای آب در حلقه نارنجی رنگ کم‌تر و حدود 149 درجه فارنهایت (65 درجه سانتی‌گراد) است. در این حلقه نه تنها باکتری "Synechococcus" بلکه باکتری "Chloroflexus" هم دیده می‌شود. همچنین در آن کارتنوئید و کلروفیل برای فتوسنتز وجود دارد.

زمانی که از مرکز چشمه‌های آب گرم دور می‌شویم درجه حرارت آب کم‌تر و تنوع میکروب‌ها بیشتر می‌شود. خارجی‌ترین لایه‌ چشمه به رنگ قرمز قهوه‌ای یا کبود و دمای آب 131 درجه فارنهایت (55 درجه سانتی‌گراد) است.

به گفته محققان، زیبایی رنگی چشمه‌های آب گرم "یلواستون" به زندگی میکروبی این باکتری‌ها بستگی دارد که رنگ‌های خاص تولید می‌کنند.

کد خبر 343717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha