پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهروندان عربستانی فعال در شبکه‌های اجتماعی «عادل الطریفی» وزیر اطلاع رسانی سعودی را به دزیدن قصیده امیر الشعراء احمد شوقی متهم کردند.

عادل الطریفی

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم ، کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی عربستانی در هشتگ # عادل - الطریفی - سرقت - قصیده - شوقی ویدیوی ابیات وزیر اطلاع رسانی به عنوان هدیه به شاهزاده خالد الفیصل را منتشر و آن را با ابیات اشعار احمد شوقی مقایسه کردند که بیانگر شباهت بسیار زیاد میان آنها و سرقت ادبی است.

طریفی در سمینار گفتمان جوانان عکاظ که طی آن شاهزاده خالد الفیصل با ادباء و اندیشمندان در چارچوب فعالیت‌های بازار عکاظ دیدار کرد، قصیده ای را که گفته سروده خودش است، خواند.

عبدالله الغذامی استاد دانشگاه عربستان خاطرنشان کرد: «به سرقت بردن قصیده شاعران دیگر اقدامی نابجاست و وزیر اطلاع رسانی باید در این رابطه توضیح دهد. ما منتظر توضیح او هستیم.»

وی گفت: «در این خصوص نمی توان با کسی تعارف کرد. عدالت اقتضا می کند که توضیح فرد متهم را بشنویم و به دنبال آن حکم مقتضی علیه وی صادر شود. این یک دادگاه فرهنگی علنی است.»

عبدالله المقحم روحانی در توییتر خود نوشت: «اگر شوقی زنده بود از تعجب می گفت، وای از چنین فرهنگی که نگهبانش خود آن را به سرقت می‌برد.»

«علی بادحدح» یک روحانی عربستانی در توییتی نوشت: «این اقدام غیرمنتظره وزیر اطلاع رسانی تاسف برانگیز و شرم آور است.»

«سلطان الجمیری» روزنامه نگار فعال در شبکه های اجتماعی نیز اظهار داشت: «او باید از احمد شوقی، شعر، ادبیات و فرهنگ عذرخواهی کند .»

«محمد عبدالله العزام» استاد دانشگاه گفت: «در این که سرقت ادبی صورت گرفته هیچ جای شک و تردیدی نیست . به نظر می رسد وزیر اطلاع رسانی تصور می‌کند که کلمه 'تهیه و تنظیم شعر' به او اجازه چنین کاری را می‌دهد. این تصور اشتباهی است. تهیه و تنظیم به معنای تالیف شعر است».

وی افزود: «بهترین راه برای جبران این اشتباه آن است که وزیر اطلاع رسانی با صراحت عذرخواهی کند.»

شایان ذکر است «عادل الطریفی» وزیر اطلاع رسانی از زمان تصدی پست وزارت اطلاع رسانی در میان محافل عربستانی بسیار جنجال برانگیز بوده است و اقدامات وی چندی پیش با مخالفت شدید نویسندگان لیبرال مواجه شده است هر چند وی جزو فعالان لیبرال در حوزه رسانه در عربستان شناخته می شود.

کد خبر 343605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha